Mastercard avaa Sustainability Innovation Lab -keskuksen

Sustainability Innovation Lab toimii globaalina tutkimus- ja kehityskeskuksena ilmastotietoisille digitaalisille tuotteille sekä palveluille ja tukee vaikuttavuuteen pyrkiviä start-up-yrityksiä ja kumppaneita.

Tukholma, 20.9. 20, 2021  Mastercard avaa Tukholmaan uuden kestävän kehityksen innovaatiolaboratorion, Sustainability Innovation Lab -keskuksen, joka johtaa yhtiön ympäristötietoisten digitaalisten tuotteiden ja ratkaisujen portfolion kehittämistä. Laboratorio keskittyy tarjoamaan yrityksille ja kuluttajille mahdollisuuden muuttaa tapaa, jolla ne tuottavat, jakelevat sekä ostavat tuotteita ja palveluita. Muutosten tarkoituksena on taata ihmisten ja maapallon mahdollisuudet menestyä nopeasti digitalisoituvassa maailmantaloudessa.

Tukeakseen Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa Mastercard valitsi Tukholman globaalin laboratorionsa kotipaikaksi. Kaupunki on ollut pitkään kestävän innovoinnin eturintamassa sekä paikalliset kuluttajat, poliitikot ja liike-elämä ovat vahvasti sitoutuneita siirtymään vihreään talouteen.

"Jos haluamme saavuttaa maailmanlaajuiset ilmastonmuutostavoitteet, tarvitsemme pikaisesti innovatiivisia ratkaisuja, jotka toimivat myös käytännössä. Jatkamme kestävämmän digitaalitalouden rakentamista ja Sustainability Innovation Lab antaa meille mahdollisuuden luoda uusia ilmastoviisaita ratkaisuja, jotka tukevat yritysten ja kuluttajien ilmastotoimia. Keskuksen perustaminen Pohjoismaihin todistaa alueen olevan pitkällä innovoinnissa ja kestävässä kehityksessä", sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja.

Mastercard tiedostaa, että kulutuksesta on tultava kestävämpää, jotta maailmanlaajuiset hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa. Laboratorio keskittyy erityisesti ratkaisuihin, jotka mahdollistavat kestävän kulutuksen, kun yhä useammat kuluttajat haluavat ryhtyä tietoisiin toimiin useammin ympäristön hyväksi sekä lisätä arvoketjujen läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä, kun valmistetaan tuotteita, joilla on myönteinen vaikutus sekä ihmisiin että maapalloon.

Avoin innovaatio edistää vaikuttavuutta kestävästi

Mastercardilla on paljon kokemusta kumppanuuksien rakentamisesta startup-innovaattoreiden kanssa Pohjoismaissa. Se on kehittänyt yhteistyössä ruotsalaisen finanssiteknologian yrityksen Doconomyn kanssa Mastercard Carbon Calculator -työkalun. Mastercard edistää myös ilmastopohjaista fintech-innovaatiota Climate Fintech Cards & Payments Challengen ja Start Path -ohjelman ja paikallisen Mastercard Lighthouse -kumppaniohjelman kautta.

"Ei ole epäilystäkään siitä, että ihminen on aiheuttanut ilmastonmuutoksen. Siksi meidän tehtävämme on tehdä jotain tilanteen korjaamiseksi. Yhteistyöllämme Mastercardin ja kumppaneidemme kanssa ympäri maailmaa olemme vakuuttuneita siitä, että innovaatiot auttavat meitä eteenpäin. On todella inspiroivaa nähdä, kuinka "Sustainability Innovation Lab" -keskuksen kyvykkyydet voivat tukea pankkien osallistavaa ilmastotyötä kaikkialla maailmassa", sanoo Doconomyn toimitusjohtaja Mathias Wikström.

Laboratorion tutkimusta ja kehitystä edistävät jo nyt Mastercardin henkilöstö ja kumppanit. Fyysinen tila avataan keväällä 2022.

Uusi laboratorio perustuu Mastercardin kokemukseen vaikuttavuusinnovaatioissa muun muassa taloudellisen osallisuuden alalla. Se selvittää, miten 5G-, kvantti- ja kehittyneen tekoälyn kaltaisia ​​teknologioita voidaan soveltaa ympäristöhaasteisiin. Laboratoriossa on tutkimus- ja kehityskeskus, joka keskittyy kestävän kulutuksen ja arvoketjujen ratkaisuihin, "Labs as a Service" -alusta, kutsuu kumppanit ja asiakkaat yhteen luomaan kestäviä jaettujen arvojen ratkaisuja, sekä Mastercard Experience Center käytännön tuote-esittelyjä ja kohtaamisia varten.

Labin alustaviin painopisteisiin kuuluu Mastercard Carbon Calculator -ominaisuuden iterointi. Ominaisuus on nyt integroitu yrityksen maailmanlaajuiseen verkkoon. Näin varmistetaan, että se on viety asiakkaiden käyttöön saumattomasti ja laboratoriossa työskentelevät Doconomy-tiimin jäsenet tukevat sitä. Keskuksessa tutkitaan myös lohkoketjuilla toimivan Mastercard Provenance -ratkaisua, joka voi edelleen lisätä läpinäkyvyyttä sosiaalisten vaikutusten lisäksi myös ympäristön kannalta, esimerkiksi jotta toimitusketjun osapuolet voivat tehdä kestävämpiä tuotantopäätöksiä.

Edistääkseen kollektiivista ilmastotoimintaa Mastercard työskentelee edelleen päästäkseen tavoitteeseensa saavuttaa nollatason nettomääräiset hiilidioksidipäästöt vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö liittyi äskettäin 1.5°C Supply Chain Leaders -aloitteeseen, jolla pyritään käsittelemään päästöjä koko toimittajaverkostoissa. Yhtiö on yhdistänyt yli 65 kumppaniaan maailmanlaajuisesti osaksi Priceless Planet Coalition -metsänsuojeluohjelmaa, jonka tavoitteena on palauttaa 100 miljoonaa puuta.

Mediayhteydet:

Annika Kristersson
Email: Annika.Kristersson@mastercard.com
Puh: +46 70 3173545

Xiaomi tuo yhteistyössä Mastercardin kanssa Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeen myyntiin Suomeen13.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Johtavat teknologiayhtiöt Xiaomi ja Mastercard laajentavat kumppanuuttaan ja esittelevät uuden version Xiaomin suositusta Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeesta, jossa on NFC-lähimaksuominaisuus. Maksutoiminto on vain Mastercardin kortinhaltijoiden käytettävissä. Aluksi palvelu on tarjolla Curve-palvelun asiakkaille. “Puettavilla laitteilla on helppoa ja kätevää maksaa, ja jokainen maksutapahtuma on turvallinen Mastercardin digitaalisen alustan tokenisaation ja korttitietojen salauksen ansiosta", sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja. Mi Smart Band 6 NFC: lähimaksu on arkinen tapa maksaa Uusi Mi Smart Band 6 NFC on osa Xiaomin suosittua puettavien lähimaksulaitteiden mallistoa. Rannekkeessa on NFC-yhteys, joka mahdollistaa nopean, turvallisen ja helpon maksamisen. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Xiaomi on maailman suosituin puettavien laitteiden valmistaja. Kuinka otat lähimaksut käyttöön Mastercardilla ja Mi Smart Band 6 NFC -rannekkeella Asen

Mastercard announces its Lighthouse MASSIV impact tech program’s fall class, with advisors from Swedbank, Danske Bank, and Nordic Impact Funds6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercard’s social impact partnership program dedicated to help one billion people live more prosperous and secure lives by 2025, is pleased to announce its fall class that will be supported by advisors from a.o. Swedbank, Danske Bank, Synch and Nordic Impact Funds. Unlike traditional accelerators and corporate innovation programs, Lighthouse MASSIV is free and focused primarily on helping impact companies achieve their UN Sustainable Development Goals by finding partnerships and scaling globally. By connecting startups that have a high potential to improve the prosperity and security of the planet to large organizations for distribution and scaling, the programaims to achieve its mission of improving the lives of one billion people globally. With an improved impact measurement element for the startups in the program, Lighthouse MASSIV keeps track of achieving this mission. The companies joining the program this fall have been chosen because of their desire and abil

Women-Led and Sustainable Startups Stand Out Among the Strong Lineup for This Autumn’s Edition of Mastercard Lighthouse FINITIV6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Today, Mastercard is revealing the 15 tech startups that will be joining the fall edition of Mastercard Lighthouse FINITIV program. Since its launch in 2018, Lighthouse has facilitated thousands of partnership interactions between Mastercard partner banks and innovative startups from around the Nordics and Baltics. This fall, the program will be kicked off in Stockholm, Helsinki and Tallinn while utilizing the benefits of a hybrid setup between physical and digital interactions. Mastercard launched Lighthouse FINITIV program to build lasting partnerships with the goal of strengthening the financial ecosystem in the Nordic and Baltic regions. The FINITIV program brings startups, banks, investors and advisors together to scale innovative ideas. In 2020, Lighthouse expanded to a second program, MASSIV, which focuses on scaling impact technology startups globally. In recent years, the line between financial and sustainable solutions has become increasingly blurred, while there is a stronge

Mastercard tutki: lähes puolet suomalaisista haluaisi mitata omien ostostensa hiilijalanjälkeä25.8.2021 08:47:48 EEST | Tiedote

Helsinki 25.8.2021 – Mastercardin tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä tekijänä tehdessään ostoksia. Lisäksi noin puolet (48 %) suomalaisista olisi kiinnostunut seuraamaan ostostensa vaikutusta omaan hiilijalanjälkeensä. Mastercard tutki suomalaisten näkemyksiä maksamisesta, teknologiasta ja vastuullisuudesta ostoksia tehdessä. ”Yhteiskunnallisen tason lisäksi myös yksilöiden valinnoilla on väliä ympäristölle. Yksilön voi olla vaikeaa tietää kulutustottumuksiensa vaikutuksia. Me uskomme, että oman hiilijalanjäljen seuraaminen auttaisi hieman ihmisiä ymmärtämään tekemiensä valintojen vaikutusta ilmastonmuutokseen”, sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja. Mastercard on kehittänyt Mastercard Carbon Calculator -työkalun yhdessä ruotsalaisen fintech-yrityksen, Doconomyn, kanssa ja integroinut työkalun Mastercardin globaaliin verkostoon. Työkalun avulla pankit voivat muokata ja räätälöidä palvelujaa