Mastercard avaa Sustainability Innovation Lab -keskuksen

Sustainability Innovation Lab toimii globaalina tutkimus- ja kehityskeskuksena ilmastotietoisille digitaalisille tuotteille sekä palveluille ja tukee vaikuttavuuteen pyrkiviä start-up-yrityksiä ja kumppaneita.

Tukholma, 20.9. 20, 2021  Mastercard avaa Tukholmaan uuden kestävän kehityksen innovaatiolaboratorion, Sustainability Innovation Lab -keskuksen, joka johtaa yhtiön ympäristötietoisten digitaalisten tuotteiden ja ratkaisujen portfolion kehittämistä. Laboratorio keskittyy tarjoamaan yrityksille ja kuluttajille mahdollisuuden muuttaa tapaa, jolla ne tuottavat, jakelevat sekä ostavat tuotteita ja palveluita. Muutosten tarkoituksena on taata ihmisten ja maapallon mahdollisuudet menestyä nopeasti digitalisoituvassa maailmantaloudessa.

Tukeakseen Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa Mastercard valitsi Tukholman globaalin laboratorionsa kotipaikaksi. Kaupunki on ollut pitkään kestävän innovoinnin eturintamassa sekä paikalliset kuluttajat, poliitikot ja liike-elämä ovat vahvasti sitoutuneita siirtymään vihreään talouteen.

"Jos haluamme saavuttaa maailmanlaajuiset ilmastonmuutostavoitteet, tarvitsemme pikaisesti innovatiivisia ratkaisuja, jotka toimivat myös käytännössä. Jatkamme kestävämmän digitaalitalouden rakentamista ja Sustainability Innovation Lab antaa meille mahdollisuuden luoda uusia ilmastoviisaita ratkaisuja, jotka tukevat yritysten ja kuluttajien ilmastotoimia. Keskuksen perustaminen Pohjoismaihin todistaa alueen olevan pitkällä innovoinnissa ja kestävässä kehityksessä", sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja.

Mastercard tiedostaa, että kulutuksesta on tultava kestävämpää, jotta maailmanlaajuiset hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa. Laboratorio keskittyy erityisesti ratkaisuihin, jotka mahdollistavat kestävän kulutuksen, kun yhä useammat kuluttajat haluavat ryhtyä tietoisiin toimiin useammin ympäristön hyväksi sekä lisätä arvoketjujen läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä, kun valmistetaan tuotteita, joilla on myönteinen vaikutus sekä ihmisiin että maapalloon.

Avoin innovaatio edistää vaikuttavuutta kestävästi

Mastercardilla on paljon kokemusta kumppanuuksien rakentamisesta startup-innovaattoreiden kanssa Pohjoismaissa. Se on kehittänyt yhteistyössä ruotsalaisen finanssiteknologian yrityksen Doconomyn kanssa Mastercard Carbon Calculator -työkalun. Mastercard edistää myös ilmastopohjaista fintech-innovaatiota Climate Fintech Cards & Payments Challengen ja Start Path -ohjelman ja paikallisen Mastercard Lighthouse -kumppaniohjelman kautta.

"Ei ole epäilystäkään siitä, että ihminen on aiheuttanut ilmastonmuutoksen. Siksi meidän tehtävämme on tehdä jotain tilanteen korjaamiseksi. Yhteistyöllämme Mastercardin ja kumppaneidemme kanssa ympäri maailmaa olemme vakuuttuneita siitä, että innovaatiot auttavat meitä eteenpäin. On todella inspiroivaa nähdä, kuinka "Sustainability Innovation Lab" -keskuksen kyvykkyydet voivat tukea pankkien osallistavaa ilmastotyötä kaikkialla maailmassa", sanoo Doconomyn toimitusjohtaja Mathias Wikström.

Laboratorion tutkimusta ja kehitystä edistävät jo nyt Mastercardin henkilöstö ja kumppanit. Fyysinen tila avataan keväällä 2022.

Uusi laboratorio perustuu Mastercardin kokemukseen vaikuttavuusinnovaatioissa muun muassa taloudellisen osallisuuden alalla. Se selvittää, miten 5G-, kvantti- ja kehittyneen tekoälyn kaltaisia ​​teknologioita voidaan soveltaa ympäristöhaasteisiin. Laboratoriossa on tutkimus- ja kehityskeskus, joka keskittyy kestävän kulutuksen ja arvoketjujen ratkaisuihin, "Labs as a Service" -alusta, kutsuu kumppanit ja asiakkaat yhteen luomaan kestäviä jaettujen arvojen ratkaisuja, sekä Mastercard Experience Center käytännön tuote-esittelyjä ja kohtaamisia varten.

Labin alustaviin painopisteisiin kuuluu Mastercard Carbon Calculator -ominaisuuden iterointi. Ominaisuus on nyt integroitu yrityksen maailmanlaajuiseen verkkoon. Näin varmistetaan, että se on viety asiakkaiden käyttöön saumattomasti ja laboratoriossa työskentelevät Doconomy-tiimin jäsenet tukevat sitä. Keskuksessa tutkitaan myös lohkoketjuilla toimivan Mastercard Provenance -ratkaisua, joka voi edelleen lisätä läpinäkyvyyttä sosiaalisten vaikutusten lisäksi myös ympäristön kannalta, esimerkiksi jotta toimitusketjun osapuolet voivat tehdä kestävämpiä tuotantopäätöksiä.

Edistääkseen kollektiivista ilmastotoimintaa Mastercard työskentelee edelleen päästäkseen tavoitteeseensa saavuttaa nollatason nettomääräiset hiilidioksidipäästöt vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö liittyi äskettäin 1.5°C Supply Chain Leaders -aloitteeseen, jolla pyritään käsittelemään päästöjä koko toimittajaverkostoissa. Yhtiö on yhdistänyt yli 65 kumppaniaan maailmanlaajuisesti osaksi Priceless Planet Coalition -metsänsuojeluohjelmaa, jonka tavoitteena on palauttaa 100 miljoonaa puuta.

Mediayhteydet:

Annika Kristersson
Email: Annika.Kristersson@mastercard.com
Puh: +46 70 3173545

Bleam nimettiin Suomen lupaavimmaksi start-up-yritykseksi Mastercard Lighthouse FINITIV-ohjelmassa3.12.2021 10:58:32 EET | Tiedote

Viisitoista yritystä Pohjoismaista ja Baltian alueelta osallistui Mastercardin Lighthouse FINITIV-ohjelman syksyn 2021 kierrokseen. Ohjelman voittaja, joka valittiin tiimin vahvuuden, tuoteinnovaatioiden, toteutettavuuden ja kumppanuuspotentiaalin perusteella, julkistettiin Mastercard Lighthouse Fintech for Future -tapahtumassa Slush-tapahtumassa 2. joulukuuta. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa start-up-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, OP Ryhmän, Swedbankin, SEB:n, Danske Bankin ja DNB:n kanssa. Hienostunutta ratkaisua saumattomaan maksamiseen tarjoava Bleam valittiin ohjelman Suomen lupaavimmaksi start-upiksi yrityssarjassa. Syksyn ohjelmaan osallistui 15 start-upia. Kokonaisvoittaja oli Tallinnassa toimiva Single.Earth, ja Ruotsin lupaavin start-up oli EASI-b2b-maksualusta. "Sukupolvemme kuluttajilla on saumaton pääsy lähes kaikkiin palveluihin. Tarvitsemme innovatiivisia ratkaisuntarjoajia, jotka pystyvät vastaamaan kuluttajien mukavuudenhaluun. Olem

Mastercard Lighthouse - Investure voitti sosiaalisen vaikuttamisen Lighthouse MASSIV-ohjelman, Othalo voitti Impact potential -palkinnon3.12.2021 10:20:40 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2021 ohjelman on voittanut ruotsalainen Investure. Muut finalistit olivat imagiLabs ja Skrym. Norjalainen Othalo voitti Impact potential -palkinnon. Ohjelman voittaja julkistettiin Lighthouse FinTech For Future -tapahtumassa Helsingin Slush-tapahtumassa. Finalistit esittivät pitchinsä tilaisuudessa yleisölle. Lighthouse MASSIV 2021 -kumppanuusohjelmassa viisi yritystä sai syksyn ohjelmassa kolmen kuukauden työpajasarjan aikana räätälöityä tukea Swedbankin, Danske Bankin, UNDP:n, Nordic Impact Fundsin ja Synchin neuvonantajilta. Ohjelman neuvonantajien mukaan ruotsalainen sosiaalisen vaikuttamisen markkinapaikka Investure, joka pyrkii kuromaan umpeen kehittyvien markkinoiden liiallista rahoitusvajetta, osoitti suurta kumppanuuspotentiaalia ja edistyi ohjelmassa valtavasti. Investuren lohkoketjupohjainen ratkaisu poistaa investointien esteitä digitalisoimalla yksityisten markkinoiden transaktiot ja omaisuudenhoidon sekä luomalla l

Xiaomi tuo yhteistyössä Mastercardin kanssa Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeen myyntiin Suomeen13.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Johtavat teknologiayhtiöt Xiaomi ja Mastercard laajentavat kumppanuuttaan ja esittelevät uuden version Xiaomin suositusta Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeesta, jossa on NFC-lähimaksuominaisuus. Maksutoiminto on vain Mastercardin kortinhaltijoiden käytettävissä. Aluksi palvelu on tarjolla Curve-palvelun asiakkaille. “Puettavilla laitteilla on helppoa ja kätevää maksaa, ja jokainen maksutapahtuma on turvallinen Mastercardin digitaalisen alustan tokenisaation ja korttitietojen salauksen ansiosta", sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja. Mi Smart Band 6 NFC: lähimaksu on arkinen tapa maksaa Uusi Mi Smart Band 6 NFC on osa Xiaomin suosittua puettavien lähimaksulaitteiden mallistoa. Rannekkeessa on NFC-yhteys, joka mahdollistaa nopean, turvallisen ja helpon maksamisen. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Xiaomi on maailman suosituin puettavien laitteiden valmistaja. Kuinka otat lähimaksut käyttöön Mastercardilla ja Mi Smart Band 6 NFC -rannekkeella Asen

Mastercard announces its Lighthouse MASSIV impact tech program’s fall class, with advisors from Swedbank, Danske Bank, and Nordic Impact Funds6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercard’s social impact partnership program dedicated to help one billion people live more prosperous and secure lives by 2025, is pleased to announce its fall class that will be supported by advisors from a.o. Swedbank, Danske Bank, Synch and Nordic Impact Funds. Unlike traditional accelerators and corporate innovation programs, Lighthouse MASSIV is free and focused primarily on helping impact companies achieve their UN Sustainable Development Goals by finding partnerships and scaling globally. By connecting startups that have a high potential to improve the prosperity and security of the planet to large organizations for distribution and scaling, the programaims to achieve its mission of improving the lives of one billion people globally. With an improved impact measurement element for the startups in the program, Lighthouse MASSIV keeps track of achieving this mission. The companies joining the program this fall have been chosen because of their desire and abil