Mastercard ja bunq-pankki antavat ensimmäisenä Euroopassa asiakkaiden valita haluamansa nimen maksukortteihin tukeakseen sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä

Tänään 17.5. kansainvälisenä homo-, bi-, ja transfobian vastaisena päivänä Mastercard tuo True Name-ominaisuuden kortteihinsa Euroopassa. Kortinhaltijat voivat valita haluamansa nimen kortteihin, mikä poistaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä häirinneen kipupisteen. Mastercard esitteli ominaisuuden Yhdysvalloissa WorldPride-tapahtumassa vuonna 2019. Menestyksekkään Yhdysvaltojen-lanseerauksen jälkeen bunq-pankki tuo ominaisuuden kortteihinsa ensimmäisenä Euroopassa.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille maksukortissa oleva kortinhaltijan nimi voi olla sensitiivinen aihe. Nimen vaihtaminen voi olla vaivalloinen juridinen prosessi. Mastercardin True Name -ominaisuus on suunniteltu poistamaan tämä epäkohta ja antamaan ihmisille mahdollisuuden valita haluamansa nimen maksukorttiin. Tästä lähtien bunq-pankin kortinhaltijat voivat tilata uuden kortin, jossa on heidän valitsemansa nimi.

Osallisuus on elintärkeää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Lähes kolmasosa (32 %) henkilöistä, joiden henkilötodistuksessa oleva nimi tai sukupuoli ei vastaa heidän ulkoista olemustaan, on kertonut kielteisistä kokemuksista, kuten häirinnästä, palvelujen epäämisestä ja / tai hyökkäyksistä**.

"Kannatamme Mastercardissa oikeutta kuulua yhteisöön, minkä vuoksi annamme kortinhaltijoille mahdollisuuden käyttää valitsemaansa nimeä – jokaisella on oikeus rahoitustuotteisiin, jotka heijastavat heidän todellista identiteettiään", sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden- ja Baltian-maajohtaja. "Tämä helpottaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen merkittävää kipupistettä ja antaa ihmisten käyttää nimeään turvallisesti, yksinkertaisesti ja ylpeänä. Kehotamme koko toimialaa ottamaan tämän käyttöön kaikille."

Ali Niknam, bunq-pankin toimitusjohtaja, sanoo: “Olemme osa historiallista kehitystä! Me bunqissa uskomme monimuotoisuuden voimaan ja kaikkiin sateenkaaren väreihin. True Name -ominaisuudella voi olla suuri vaikutus: se antaa ihmisille mahdollisuuden olla vapaita ja elää elämäänsä haluamallaan tavalla.”

Katso True Name -kampanjan video täältä.

Emma Kosmin, Head of Workplace Consultancy, Stonewall: “Olemme iloisia siitä, että Mastercard on kuunnellut sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä ja helpottanut niihin kuuluvien ihmisten nimen vaihtamista kortisseissaan. Tiedämme, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöillä on esteitä olla aidosti itsensä, joten True Name -kortin kaltaisilla hankkeilla on aidosti merkitystä ihmisten elämässä. Stonewallissa haluamme nähdä maailman, jossa jokainen sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen jäsen voi menestyä itsenään. Olemme ylpeitä siitä, että voimme työskennellä Mastercardin kanssa monimuotoisuutta edistävän Diversity Champions- ohjelman parissa parantaaksemme heidän sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvan henkilöstön ja asiakkaidensa kokemuksia.'

* True Name ™ -korttiominaisuus on uusien ja olemassa olevien bunq-kortinhaltijoiden käytettävissä 30 eri maassa Euroopassa: Suomen lisäksi Alankomaissa, Belgiassa, Bulgariassa, Espanjassa, Islannissa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Itävallassa, Kreikassa, Kroatiassa, Kyproksen tasavallassa, Latviassa, Liettuassa, Luxemburgissa, Maltalla, Norjassa, Portugalissa, Puolassa, Ranskassa, Romaniassa, Ruotsissa, Saksassa, Slovakiassa, Sloveniassa, Tanskassa, Tšekin tasavallassa, Unkarissa ja Virossa.

True Name ™ -korttiominaisuus on bunq-pankin nykyisten kortinhaltijoiden käytettävissä.

** Lähde: James, S. E., Herman, J. L., Rankin, S., Keisling, M., Mottet, L., & Anafi, M. (2016). The Report of the 2015 U.S. Transgender Survey. Washington, DC: National Center for Transgender Equality.

Lue täältä lisää osallisuudesta ja monimuotoisuudesta Mastercardilla: https://www.mastercard.com/news/perspectives/featured-topics/inclusion-through-action/#ref2

bunq

bunqin perusti vuonna 2012 Ali Niknam (1981), joka onnistui saamaan ensimmäisen eurooppalaisen pankkiluvan yli 35 vuoteen. Hän aikoi muuttaa radikaalisti perinteistä pankkialaa ja on sijoittanut bunqiin sen ainoana sijoittajana 73,8 miljoonaa euroa. bunqissa olevien talletusten määrä ylitti miljardi euroa huhtikuussa 2021. Käyttäjätalletusten kokonaismäärä on kaksinkertaistunut sekä vuosina 2019 että 2020 ja kasvaa päivittäin.

bunq toimii tällä hetkellä 30 maassa Euroopassa. Nämä maat ovat Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kyproksen tasavalta, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Slovakia, Saksa, Slovenia, Suomi, Tanska, Tšekin tasavalta, Unkar ja Viro.

Bleam nimettiin Suomen lupaavimmaksi start-up-yritykseksi Mastercard Lighthouse FINITIV-ohjelmassa3.12.2021 10:58:32 EET | Tiedote

Viisitoista yritystä Pohjoismaista ja Baltian alueelta osallistui Mastercardin Lighthouse FINITIV-ohjelman syksyn 2021 kierrokseen. Ohjelman voittaja, joka valittiin tiimin vahvuuden, tuoteinnovaatioiden, toteutettavuuden ja kumppanuuspotentiaalin perusteella, julkistettiin Mastercard Lighthouse Fintech for Future -tapahtumassa Slush-tapahtumassa 2. joulukuuta. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa start-up-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, OP Ryhmän, Swedbankin, SEB:n, Danske Bankin ja DNB:n kanssa. Hienostunutta ratkaisua saumattomaan maksamiseen tarjoava Bleam valittiin ohjelman Suomen lupaavimmaksi start-upiksi yrityssarjassa. Syksyn ohjelmaan osallistui 15 start-upia. Kokonaisvoittaja oli Tallinnassa toimiva Single.Earth, ja Ruotsin lupaavin start-up oli EASI-b2b-maksualusta. "Sukupolvemme kuluttajilla on saumaton pääsy lähes kaikkiin palveluihin. Tarvitsemme innovatiivisia ratkaisuntarjoajia, jotka pystyvät vastaamaan kuluttajien mukavuudenhaluun. Olem

Mastercard Lighthouse - Investure voitti sosiaalisen vaikuttamisen Lighthouse MASSIV-ohjelman, Othalo voitti Impact potential -palkinnon3.12.2021 10:20:40 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2021 ohjelman on voittanut ruotsalainen Investure. Muut finalistit olivat imagiLabs ja Skrym. Norjalainen Othalo voitti Impact potential -palkinnon. Ohjelman voittaja julkistettiin Lighthouse FinTech For Future -tapahtumassa Helsingin Slush-tapahtumassa. Finalistit esittivät pitchinsä tilaisuudessa yleisölle. Lighthouse MASSIV 2021 -kumppanuusohjelmassa viisi yritystä sai syksyn ohjelmassa kolmen kuukauden työpajasarjan aikana räätälöityä tukea Swedbankin, Danske Bankin, UNDP:n, Nordic Impact Fundsin ja Synchin neuvonantajilta. Ohjelman neuvonantajien mukaan ruotsalainen sosiaalisen vaikuttamisen markkinapaikka Investure, joka pyrkii kuromaan umpeen kehittyvien markkinoiden liiallista rahoitusvajetta, osoitti suurta kumppanuuspotentiaalia ja edistyi ohjelmassa valtavasti. Investuren lohkoketjupohjainen ratkaisu poistaa investointien esteitä digitalisoimalla yksityisten markkinoiden transaktiot ja omaisuudenhoidon sekä luomalla l