Mastercard Lighthouse - Investure voitti sosiaalisen vaikuttamisen Lighthouse MASSIV-ohjelman, Othalo voitti Impact potential -palkinnon

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2021 ohjelman on voittanut ruotsalainen Investure. Muut finalistit olivat imagiLabs ja Skrym. Norjalainen Othalo voitti Impact potential -palkinnon.

Ohjelman voittaja julkistettiin Lighthouse FinTech For Future -tapahtumassa Helsingin Slush-tapahtumassa. Finalistit esittivät pitchinsä tilaisuudessa yleisölle. Lighthouse MASSIV 2021 -kumppanuusohjelmassa viisi yritystä sai syksyn ohjelmassa kolmen kuukauden työpajasarjan aikana räätälöityä tukea Swedbankin, Danske Bankin, UNDP:n, Nordic Impact Fundsin ja Synchin neuvonantajilta.

Ohjelman neuvonantajien mukaan ruotsalainen sosiaalisen vaikuttamisen markkinapaikka Investure, joka pyrkii kuromaan umpeen kehittyvien markkinoiden liiallista rahoitusvajetta, osoitti suurta kumppanuuspotentiaalia ja edistyi ohjelmassa valtavasti. Investuren lohkoketjupohjainen ratkaisu poistaa investointien esteitä digitalisoimalla yksityisten markkinoiden transaktiot ja omaisuudenhoidon sekä luomalla likviditeettiä jälkimarkkinoille. Heidän ainutlaatuinen ratkaisunsa on osoittautumassa erittäin vaikuttavaksi kehittyvillä markkinoilla, ja ohjelman aikana Investure on solminut sopimuksen ja ottanut uusia sijoittajia alustalleen. Hieman yli kahdessa kuukaudessa Investure aloitti konkreettiset kumppanuusvuoropuhelut muun muassa Afrikan kehityspankin, EEP African, Yhdistyneiden kansakuntien kehitysohjelman (UNDP) ja Pohjoismaiden kehitysrahaston kanssa. Sen lisäksi heillä oli tapaamisia viiden sijoittajan kanssa Mastercard Lighthouse Investor -demopäivän aikana, ja heidät esiteltiin yli kymmenelle uudelle sijoittajalle. Yhdessä UNDP:n kanssa he hioivat kriteerejään vaikutusten mittaamiseksi, mikä auttaa yritystä pääsemään lähemmäksi tavoitettaan kuroa umpeen kestävän kehityksen tavoitteiden 2,5 miljardin dollarin rahoitusvaje.

“Mastercardin Lighthouse MASSIV -ohjelman voitto merkitsee Investurelle paljon. Neuvonantajien ja asiantuntijoiden arvokkaalla avulla ohjelma avasi meille monia mahdollisuuksia. Tämä tulee varmasti vaikuttamaan kykyymme kasvaa paikkaamaan kehittyvien markkinoiden rahoitusvajetta ja luoda maailmanlaajuinen markkinapaikka” – Joakim Blom, Investuren toimitusjohtaja.

”Investurella on erittäin lupaava ratkaisu, joka pyrkii pienentämään rahoitusvajetta kehittyvillä markkinoilla. MASSIVin visio koskettaa miljardin ihmisen elämää vuoteen 2025 mennessä auttamalla sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayrityksiä skaalaamaan toimintaansa lähestyy tavoitettaan ohjelma kerrallaan. Vuoden 2021 syksyn yritykset vaikuttavat sekä ihmisiin että planeettaan. Olemme innoissamme voidessamme tukea startup-yrityksiä, kuten Investurea, Othaloa, imagiLabsia, Skrymia ja Gaiaa, heidän kasvumatkallaan ja edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Mats Taraldsson, innovaation ja fintech- ja vaikuttavuusteknologian yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Othalo valittiin Impact Potential -palkinnon voittajaksi. Norjalaisyrityksellä on patentoitu teknologia, joka mahdollistaa paikallisen muovijätteen kierrättämisen rakennusmateriaaliksi sekä asuntojen rakentamisen riittävän hyvin ja edullisesti paikallisesti, teollisessa mittakaavassa. Tämä ratkaisee kaksi globaalia ongelmaa: Kasvava muovijätetilanteen maailmanlaajuisesti ja asuntopulan kasvavissa talouksissa. Kun heidän ratkaisunsa kehittyy ja laajenee, Othalolla on potentiaalia rakentaa miljoona taloa Afrikkaan käyttämällä uudelleen 6 miljoonaa tonnia merestä peräisin olevaa muovia ja luoda työpaikkoja yli 200 000 ihmiselle.

MASSIV on vuodesta 2019 lähtien tukenut osallistujia, jotka ovat keskittyneet tekemään laajemmasta ekosysteemistä vauraamman ja turvallisemman. Vuonna 2020 Desert Control voitti kevään ohjelman. Sen agritech-nanosaviteknologia on lupaava teknologia autiomaan muuttamiseksi hedelmälliseksi maaksi. Syksyn 2020 ohjelman voitti PlasticFri, Tukholmassa sijaitseva kasvipohjaisia kulutustavaroita tarjoava valmistaja. Molecular Attraction, vektorivälitteisiä sairauksia, kuten malariaa, denguekuumetta ja zikaa vastaan taisteleva yhtiö, voitti Impact potential -palkinnonsyksyllä 2020. SPENN, joka tarjoaa maksuttoman, edistyneen lohkoketjuteknologiaan perustuvan finanssipalvelualustan, voitti kevään 2021 ohjelman.

Ilmainen Lighthouse MASSIV -ohjelma keskittyy auttamaan sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayrityksiä kasvamaan globaalien kumppanuuksien avulla. Ohjelmaan on osallistunut 21 yritystä, jotka ovat solmineet yli 80 kumppanuutta. Pohjoismaissa ja Baltiassa toimivat sosiaaliseen vaikuttamiseen pyrkivät teknologia-alan yritykset voivat hakea vuoden 2022 ohjelmaan täällä.

Mastercard toivoo Lighthouse-kumppaninsa Invenio Growthin kanssa pystyvänsä vahvistamaan ohjelmaan osallistuvia yrityksiä yhteistyön avulla ja siten tekemään maailmasta paremman ja turvallisemman.

Mastercard tarjoaa MASSIV-ohjelman voittaneelle Investurelle jatkuvaa tukea sekä kutsun Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan.

Voittaneita ja ohjelmaan osallistuneita yrityksiä voi seurata ohjelman verkkosivuilla ja LinkedInissa.

Yhteydet medialle:

Joakim Blom, CEO, Investure
joakim.blom@investure.co

Frank Cato Lahti, CEO, Othalo
frank@othalo.com

Annika Kristersson, Communications Nordics & Baltics Mastercard, Annika.Kristersson@mastercard.com

Lighthouse MASSIV

Mastercardin Lighthouse MASSIV on avoimen innovoinnin alusta sosiaalisen vaikuttamisen luomiseen ja skaalaamiseen.

Mastercard Lighthouse MASSIV on sosiaalisen vaikuttamisen alusta, joka rakentaa pitkäaikaisia kumppanuuksia skaalatakseen yrityksiä, jotka ovat keskittyneet tavoittelemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma tarjoaa eri tiimeille kannustimia sekä pääsyn kumppaniresursseihin. Ohjelma pyrkii vaalimaan kumppanuuksia, jotka parantavat miljardin ihmisen elämää vuoteen 2025 mennessä. Lighthouse MASSIV on suunniteltu kolmivaiheiseksi ohjelmaksi. Ensimmäisessä vaiheessa viisi yritystä tapaa neuvonantajamme, valitut johtajat ja kumppanuusasiantuntijat ympäri maailmaa. Jokainen kumppanuusehdotus saa palautetta lakiasiain, muotoilun ja teknologia-alan asiantuntijoilta ennen kuin ne raportoivat tuloksia kumppanuuksistaan neuvonantajille. Voittajaksi nousee tiimi, jolla on potentiaalia vaikuttaa useimpiin ihmisiin kumppanuuksiensa avulla.

Lisätietoa Lighthouse MASSIV -ohjelmasta: www.mclighthouse.com/massiv

Lighthouse-ohjelma
Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. Lighthouse on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia pankkien, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja viidelletoista yritykselle kolmessa kaupungissa. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimella innovoinnilla.  www.mclighthouse.com

Bleam nimettiin Suomen lupaavimmaksi start-up-yritykseksi Mastercard Lighthouse FINITIV-ohjelmassa3.12.2021 10:58:32 EET | Tiedote