Mastercard

Mastercard Lighthouse -kumppanuusohjelmien kevään 2021 voittajiksi Earthbanc ja SPENN

Jaa

Mastercardin Lighthouse FINITIV- ja MASSIV- kumppanuusohjelmien kevään 2021 ohjelmiin osallistui yrityksiä Pohjoismaista ja Baltiasta. Startup-yrityksille suunnatun Lighthouse FINITIV-innovaatio-ohjelman voittajaksi valittiin ruotsalainen pankkien ja rahoituslaitosten hiiliriskien raportointiin erikoistunut Earthbanc. Sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä etsivän Lighthouse MASSIV
-ohjelman voittajaksi valittiin norjalainen mobiilipankkiyritys SPENN.

 Mastercard Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa startup-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, Swedbankin, Danske Bankin, SEBin ja DNB:n kanssa. Ne valitsivat ruotsalaisen Earthbancin parhaaksi potentiaaliseksi kumppaniksi ohjelmaan osallistuneiden 15 startup-yrityksen joukosta. Earthbanc valittiin voittajaksi sen selkeän viestinnän ja vahvan arvolupauksen vuoksi. Lisäksi se voi auttaa organisaatioita mittaamaan scope 3 -luokan päästöjä.

 “Luokittelun merkitys korostuu yritysten toiminnassa. Tarvitsemme ratkaisuja, joita esimerkiksi Lighthouse-ohjelmaan osallistuvat yritykset tuottavat ja niin tekemällä mahdollistavat kehityksen yhdessä pankkien ja muiden yritysten kanssa. Olemme hyvin innoissamme Earthbancin FINITIV-ohjelmassa osoittamasta sitoutumisesta ja jatkamme sen kasvun tukemista”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech- ja vaikuttavuusteknologian yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

16 viikkoa kestäneen ohjelman muita palkittuja yrityksiä ovat Crediwire (luokkansa lupaavin tanskalainen yritys), ZData (luokkansa lupaavin norjalainen yritys) ja Maxaa (luokkansa lupaavin yritys Baltian-maissa). Lisäksi tanskalainen vastuullisuusraportointiyritys Legacy voitti sijoittajien palkinnon (Investor Award). People’s Choice Awardin sai norjalainen pienten ja keskisuurten yritysten pankki Astat.

 Mastercard Lighthouse MASSIV on Mastercardin kumppanuusohjelma, jonka tavoitteena on löytää uusia sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. Norjalainen mobiilipankki SPENN valittiin Lighthouse MASSIV -ohjelman voittajaksi kevään 2021 kierroksella. 12 viikkoa kestäneeseen ohjelmaan sisältyi useita työpajoja, joissa osallistujat saivat heille räätälöityä tukea Swedbankin, Danske Bankin, UNDP:n, Nordic Impact -rahastojen, Sync Law’n sekä Bill ja Melinda Gatesin säätiön neuvonantajilta.

 SPENN, jonka mobiilipankin avulla kehitysmaiden ihmiset voivat tallettaa, käyttää ja säästää rahaa ilman kuluja, valittiin voittajaksi sen uraauurtavan teknologian, skaalautuvuuden ja yrityksen ohjelman aikana osoittaman kehittymisen vuoksi. SPENN kumppanoitui lisäksi ohjelmaan osallistuneiden DDFinance- ja Addressya -yritysten kanssa, ja neuvottelee parhaillaan kumppanuudesta Mastercardin kanssa.

Lisäksi norjalainen DDFinance palkittiin Impact Potential -palkinnolla. DDFinance tarjoaa digitaalisen vakuutusmarkkinajärjestelmänsä kautta edullisia terveysvakuutuksia kehittyvien maiden asukkaille.

”Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelman voittaminen on hienoa. Tämä ei ole ollut helppo vuosi fintech-alan startup-yrityksille, mutta onneksi SPENN on pysynyt uskollisena perusarvollemme tuoda rahoituspalveluja niitä eniten tarvitseville. Olemme kiitollisia Lighthousen kaltaisista ohjelmista, jotka todella pitävät lupauksensa kumppanuuksista, ja olemme innoissamme jatkaessamme matkaa katsoaksemme minne se vie meidät. Jatkamme maksuratkaisumme laajentamista Mastercardin kumppaneille, asiakkaille ja verkostolle", sanoo SPENNin toimitusjohtaja Jens Glasø.

"Olemme erittäin onnellisia saadessamme MASSIV Impact Potential -palkinnon. Ohjelma on ollut loistava alusta loppuun, ja olemme todella kiitollisia siitä, että meille on annettu mahdollisuus osallistua siihen. Ohjelma on tarjonnut meille upeita oivalluksia ja tietoa, jota aiomme hyödyntää jatkossa. Impact Potential Award -palkinnon saaminen antaa meille uskoa pitkäksi aikaa siihen, että DDFinancella on kykyä ja potentiaalia vaikuttaa miljoonien ihmisten elämään tulevina vuosina. Olemme valmiita käyttämään potentiaaliamme vaikuttaa", kertoo Jan Martin Hunderi, DDFinancen toimitusjohtaja.

“SPENN ja DDFinance ovat erittäin lupaavia yrityksiä, joiden uraauurtavilla palveluilla on ratkaiseva merkitys maailman haasteiden kohtaamisessa. MASSIV-ohjelman visio on vaikuttaa miljardin ihmisen elämään vuoteen 2025 mennessä auttamalla yrityksiä kasvamaan, ja sen toteutuminen on ohjelman uusien kierrosten myötä yhä lähempänä. Olemme ylpeitä, että voimme tukea SPENNin ja DDFinancen kaltaisia hienoja yrityksiä”, Mats Taraldsson sanoo.

Vuonna 2019 perustettu Lighthouse MASSIV -ohjelma on tukenut laajan ekosysteemin hyvinvoivaksi ja turvalliseksi muuttamiseen tähtääviä osallistujia.. Ohjelmaan osallistuminen on ilmaista. Sen ensisijaisena tavoitteena on auttaa sosiaaliseen vaikuttamiseen pyrkiviä teknologiayhtiöitä kasvamaan globaalien kumppanuuksien avulla. Ohjelmaan on osallistunut 16 yritystä, jotka ovat solmineet yli 60 kumppanuutta. Pohjoismaissa ja Baltiassa toimivat sosiaaliseen vaikuttamiseen pyrkivät teknologia-alan yritykset voivat hakea ohjelmaan täällä.

Muut kevään 2021 MASSIV-ohjelmaan osallistuneet yritykset ovat norjalainen Farmforce, ruotsalainen Addressya, ja baltialainen Viveo Health. Mastercard toivoo Lighthouse-kumppaninsa Invenio Growthin kanssa pystyvänsä vahvistamaan ohjelmaan osallistuvia yrityksiä yhteistyön avulla ja siten tekemään maailmasta paremman ja turvallisemman.  

 Mastercard tarjoaa MASSIV-ohjelman voittaneelle SPENNille jatkuvaa tukea sekä kutsun Mastercardin globaaliin Start Path startup-ohjelmaan.

 Voittaneita ja ohjelmaan osallistuneita yrityksiä voi seurata ohjelman verkkosivuilla ja LinkedInissa.

Lighthouse-ohjelma

Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. Lighthouse on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia pankkien, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja kolmessa kaupungissa. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimella innovoinnilla.
www.mclighthouse.com

Lighthouse MASSIV 

Mastercardin Lighthouse MASSIV on avoimen innovoinnin alusta sosiaalisen vaikuttamisen luomiseen ja skaalaamiseen.

Lighthouse MASSIV rakentaa pitkäaikaisia kumppanuuksia skaalatakseen yrityksiä, jotka ovat keskittyneet tavoittelemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma tarjoaa eri tiimeille kannustimia sekä pääsyn kumppaniresursseihin. Ohjelma pyrkii vaalimaan kumppanuuksia, jotka parantavat miljardin ihmisen elämää vuoteen 2025 mennessä. Lighthouse MASSIV on suunniteltu kolmivaiheiseksi ohjelmaksi. Ensimmäisessä vaiheessa viisi yritystä tapaa neuvonantajamme, valitut johtajat ja kumppanuusasiantuntijat ympäri maailmaa. Jokainen kumppanuusehdotus saa palautetta lakiasiain, muotoilun ja teknologia-alan asiantuntijoilta ennen kuin ne raportoivat tuloksia kumppanuuksistaan neuvonantajille. Voittajaksi nousee tiimi, jolla on potentiaalia vaikuttaa useimpiin ihmisiin kumppanuuksiensa avulla.

Lisätietoa Lighthouse MASSIV -ohjelmasta: www.mclighthouse.com/massiv

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Vesa Valonen, puh. 040 705 4262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard on globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimiva teknologiayhtiö. Teemme maksamisesta turvallista, helppoa ja älykästä. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meidän vastuuälymme on kulttuurimme perusta ja ohjaa kaikkea tekemistämme yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin ‘Football Fandom Study’ -selvityksen mukaan 90 prosenttia kannattajista uskoo fanituksensa vahvistavan pelaajia26.5.2021 11:35:22 EEST | Tiedote

Pelaajat, kannattajat ja managerit ovat innokkaita palaamaan stadioneille. Mastercardin lähettiläänä toimiva José Mourinho kertoo, kuinka tärkeää on, että kannattajat ovat läsnä paikan päällä stadionilla (video). Selvityksen vastaajista 86 prosenttia uskoo, että jalkapallofanina oleminen saa heidät suhtautumaan myönteisemmin elämään, ja 45 prosenttia eurooppalaisista jalkapallofaneista uskoo kannustamisen yhdessä muiden kanssa saavan heidät suhtautumaan intohimoisesti jalkapalloon. Tänä vuonna maskotit tapaavat pelaajia virtuaalisesti, kun Mastercard tuo markkinoille useita digitaalisia kokemuksia tuomaan kannattajat kotoa käsin lähemmäs tapahtumia JALKAPALLOFANIUDEN VOIMA Mastercard teetti "Football Fandom Study" -selvityksen toukokuussa kuudessa Euroopan maassa. Mastercardin selvitykseen osallistui 12 000 jalkapallofania. Vastaajat kertoivat, mitä he odottavat eniten koronan jälkeiseltä ajalta ja miten jalkapallofanina oleminen vaikuttaa peliin ja heihin itseensä. Selvitys kertoo kan

Mastercard ja bunq-pankki antavat ensimmäisenä Euroopassa asiakkaiden valita haluamansa nimen maksukortteihin tukeakseen sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä17.5.2021 11:54:43 EEST | Tiedote

Tänään 17.5. kansainvälisenä homo-, bi-, ja transfobian vastaisena päivänä Mastercard tuo True Name-ominaisuuden kortteihinsa Euroopassa. Kortinhaltijat voivat valita haluamansa nimen kortteihin, mikä poistaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä häirinneen kipupisteen. Mastercard esitteli ominaisuuden Yhdysvalloissa WorldPride-tapahtumassa vuonna 2019. Menestyksekkään Yhdysvaltojen-lanseerauksen jälkeen bunq-pankki tuo ominaisuuden kortteihinsa ensimmäisenä Euroopassa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille maksukortissa oleva kortinhaltijan nimi voi olla sensitiivinen aihe. Nimen vaihtaminen voi olla vaivalloinen juridinen prosessi. Mastercardin True Name -ominaisuus on suunniteltu poistamaan tämä epäkohta ja antamaan ihmisille mahdollisuuden valita haluamansa nimen maksukorttiin. Tästä lähtien bunq-pankin kortinhaltijat voivat tilata uuden kortin, jossa on heidän valitsemansa nimi. Osallisuus on elintärkeää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Lähes kolmasosa (32 %) henkilöistä, joid

Mastercardin selvitys: Yli neljäsosa pohjoismaisista pienyrityksistä on nopeuttanut digitalisaatiotaan selviytyäkseen koronapandemiasta15.4.2021 16:37:36 EEST | Tiedote

Yli neljäsosa (27 prosenttia) yksinyrittäjistä, mikro- ja pienyrityksistä sekä keskisuurista yrityksistä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on lisännyt toimintojensa digitalisaatiota sekä kasvattanut verkkopalvelujaan vastatakseen muuttuneeseen asiakaskysyntään ja alentaakseen kustannuksia. Vuonna 2021 yritykset keskittyvät asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä verkkopalvelujen turvallisuuden parantamiseen. Tämä käy ilmi Mastercardin kyselytutkimuksesta, jossa tarkastellaan pohjoismaisten pienyritysten korona-ajan tilannetta. Puolet yrityksistä aikoo jatkaa digitalisaatioon panostamista vuonna 2021. Selvityksen mukaan 30 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä on sitä mieltä, että kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen oli vuoden 2020 suurin haaste. Siten pienyrityksille on entistä tärkeämpää löytää uusia digitaalisia ratkaisuja toiminnan tehostamiseksi, kuten kassavirran hallinnan tehostaminen (48 prosenttia), maksujen vastaanottamisen (35 prosenttia) ja maksamisen sujuvoittaminen

Mastercardilta Carbon Calculator -työkalu pankeille kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvaessa12.4.2021 16:27:28 EEST | Tiedote

Euroopassa 14 maassa tehty selvitys osoittaa, että koronapandemian johdosta miljardit1 kuluttajat ovat alkaneet miettiä kulutuskäyttäytymisensä muuttamista vastuullisemmaksi Suurin osa aikuisista (83 %) ilmoittaa olevansa valmis ryhtymään henkilökohtaisesti toimiin ympäristö- ja vastuullisuusasioiden edistämiseksi vuonna 2021 Mastercardin uuden ominaisuuden avulla pankit voivat antaa ihmisille tietoa hiilijalanjäljestä ja kuluttamisesta sekä tarjota tapoja osallistua metsänistutukseen Mastercardin teettämän vastuullisuusselvityksen mukaan kuluttajien ympäristötietoisuus on selvästi lisääntynyt koronapandemian seurauksena. Yli neljäkymmentä prosenttia (48 %) selvitykseen osallistuneista eurooppalaisista pitää oman hiilijalanjälkensä pienentämäistä nyt tärkeämpänä kuin ennen koronapandemiaa. Yli puolet eurooppalaisista (52 %) on aiempaa tietoisempia omien tekojensa ympäristövaikutuksista, erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit (58 %). Tämä on osoitus kasvavasta trendistä kohti ympäristö

ReceiptHero voitti Mastercardin syksyn 2020 Lighthouse -ohjelman Suomen-sarjan20.11.2020 13:43:14 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan osallistui 15 finanssiteknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta syksyllä 2020. Ohjelman eri sarjojen voittajat julkistettiin ohjelman päätöstapahtumassa, ja ReceiptHero voitti suomalaisyritysten sarjan. Arvosteluperusteina olivat tiimin vahvuus, oman tuotteen innovointi, toteutettavuuskelpoisuus ja kumppanoitumismahdollisuudet. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään ne maailmanlaajuisille markkinoille. Syksyn 2020 maasarjojen suomalaisyritysten sarjan voittajaksi nousi ReceiptHero. ReceiptHero on tamperelainen eKuitti-yhtiö. Sähköiset kuitit eli eKuitit ovat tärkeä osa Euroopan finanssialan palvelujen infrastruktuuria ja ne tarjoavat pankeille merkittävän asiakaslähtöisen innovaatiomahdollisuuden. ReceiptHeron digitaalinen kuittiekosysteemi mahdollistaa reaaliaikaisen varastonimikkeiden kuittidatan jakelun maksupalvelujen tarjoajille (PSP) ja maksupäätejärjestelmi

Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin16.9.2020 08:30:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä. Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin. “Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvä

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme