Mastercard

Mastercard Lighthouse -kumppanuusohjelmien kevään 2021 voittajiksi Earthbanc ja SPENN

Jaa

Mastercardin Lighthouse FINITIV- ja MASSIV- kumppanuusohjelmien kevään 2021 ohjelmiin osallistui yrityksiä Pohjoismaista ja Baltiasta. Startup-yrityksille suunnatun Lighthouse FINITIV-innovaatio-ohjelman voittajaksi valittiin ruotsalainen pankkien ja rahoituslaitosten hiiliriskien raportointiin erikoistunut Earthbanc. Sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä etsivän Lighthouse MASSIV
-ohjelman voittajaksi valittiin norjalainen mobiilipankkiyritys SPENN.

 Mastercard Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa startup-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, Swedbankin, Danske Bankin, SEBin ja DNB:n kanssa. Ne valitsivat ruotsalaisen Earthbancin parhaaksi potentiaaliseksi kumppaniksi ohjelmaan osallistuneiden 15 startup-yrityksen joukosta. Earthbanc valittiin voittajaksi sen selkeän viestinnän ja vahvan arvolupauksen vuoksi. Lisäksi se voi auttaa organisaatioita mittaamaan scope 3 -luokan päästöjä.

 “Luokittelun merkitys korostuu yritysten toiminnassa. Tarvitsemme ratkaisuja, joita esimerkiksi Lighthouse-ohjelmaan osallistuvat yritykset tuottavat ja niin tekemällä mahdollistavat kehityksen yhdessä pankkien ja muiden yritysten kanssa. Olemme hyvin innoissamme Earthbancin FINITIV-ohjelmassa osoittamasta sitoutumisesta ja jatkamme sen kasvun tukemista”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech- ja vaikuttavuusteknologian yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

16 viikkoa kestäneen ohjelman muita palkittuja yrityksiä ovat Crediwire (luokkansa lupaavin tanskalainen yritys), ZData (luokkansa lupaavin norjalainen yritys) ja Maxaa (luokkansa lupaavin yritys Baltian-maissa). Lisäksi tanskalainen vastuullisuusraportointiyritys Legacy voitti sijoittajien palkinnon (Investor Award). People’s Choice Awardin sai norjalainen pienten ja keskisuurten yritysten pankki Astat.

 Mastercard Lighthouse MASSIV on Mastercardin kumppanuusohjelma, jonka tavoitteena on löytää uusia sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. Norjalainen mobiilipankki SPENN valittiin Lighthouse MASSIV -ohjelman voittajaksi kevään 2021 kierroksella. 12 viikkoa kestäneeseen ohjelmaan sisältyi useita työpajoja, joissa osallistujat saivat heille räätälöityä tukea Swedbankin, Danske Bankin, UNDP:n, Nordic Impact -rahastojen, Sync Law’n sekä Bill ja Melinda Gatesin säätiön neuvonantajilta.

 SPENN, jonka mobiilipankin avulla kehitysmaiden ihmiset voivat tallettaa, käyttää ja säästää rahaa ilman kuluja, valittiin voittajaksi sen uraauurtavan teknologian, skaalautuvuuden ja yrityksen ohjelman aikana osoittaman kehittymisen vuoksi. SPENN kumppanoitui lisäksi ohjelmaan osallistuneiden DDFinance- ja Addressya -yritysten kanssa, ja neuvottelee parhaillaan kumppanuudesta Mastercardin kanssa.

Lisäksi norjalainen DDFinance palkittiin Impact Potential -palkinnolla. DDFinance tarjoaa digitaalisen vakuutusmarkkinajärjestelmänsä kautta edullisia terveysvakuutuksia kehittyvien maiden asukkaille.

”Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelman voittaminen on hienoa. Tämä ei ole ollut helppo vuosi fintech-alan startup-yrityksille, mutta onneksi SPENN on pysynyt uskollisena perusarvollemme tuoda rahoituspalveluja niitä eniten tarvitseville. Olemme kiitollisia Lighthousen kaltaisista ohjelmista, jotka todella pitävät lupauksensa kumppanuuksista, ja olemme innoissamme jatkaessamme matkaa katsoaksemme minne se vie meidät. Jatkamme maksuratkaisumme laajentamista Mastercardin kumppaneille, asiakkaille ja verkostolle", sanoo SPENNin toimitusjohtaja Jens Glasø.

"Olemme erittäin onnellisia saadessamme MASSIV Impact Potential -palkinnon. Ohjelma on ollut loistava alusta loppuun, ja olemme todella kiitollisia siitä, että meille on annettu mahdollisuus osallistua siihen. Ohjelma on tarjonnut meille upeita oivalluksia ja tietoa, jota aiomme hyödyntää jatkossa. Impact Potential Award -palkinnon saaminen antaa meille uskoa pitkäksi aikaa siihen, että DDFinancella on kykyä ja potentiaalia vaikuttaa miljoonien ihmisten elämään tulevina vuosina. Olemme valmiita käyttämään potentiaaliamme vaikuttaa", kertoo Jan Martin Hunderi, DDFinancen toimitusjohtaja.

“SPENN ja DDFinance ovat erittäin lupaavia yrityksiä, joiden uraauurtavilla palveluilla on ratkaiseva merkitys maailman haasteiden kohtaamisessa. MASSIV-ohjelman visio on vaikuttaa miljardin ihmisen elämään vuoteen 2025 mennessä auttamalla yrityksiä kasvamaan, ja sen toteutuminen on ohjelman uusien kierrosten myötä yhä lähempänä. Olemme ylpeitä, että voimme tukea SPENNin ja DDFinancen kaltaisia hienoja yrityksiä”, Mats Taraldsson sanoo.

Vuonna 2019 perustettu Lighthouse MASSIV -ohjelma on tukenut laajan ekosysteemin hyvinvoivaksi ja turvalliseksi muuttamiseen tähtääviä osallistujia.. Ohjelmaan osallistuminen on ilmaista. Sen ensisijaisena tavoitteena on auttaa sosiaaliseen vaikuttamiseen pyrkiviä teknologiayhtiöitä kasvamaan globaalien kumppanuuksien avulla. Ohjelmaan on osallistunut 16 yritystä, jotka ovat solmineet yli 60 kumppanuutta. Pohjoismaissa ja Baltiassa toimivat sosiaaliseen vaikuttamiseen pyrkivät teknologia-alan yritykset voivat hakea ohjelmaan täällä.

Muut kevään 2021 MASSIV-ohjelmaan osallistuneet yritykset ovat norjalainen Farmforce, ruotsalainen Addressya, ja baltialainen Viveo Health. Mastercard toivoo Lighthouse-kumppaninsa Invenio Growthin kanssa pystyvänsä vahvistamaan ohjelmaan osallistuvia yrityksiä yhteistyön avulla ja siten tekemään maailmasta paremman ja turvallisemman.  

 Mastercard tarjoaa MASSIV-ohjelman voittaneelle SPENNille jatkuvaa tukea sekä kutsun Mastercardin globaaliin Start Path startup-ohjelmaan.

 Voittaneita ja ohjelmaan osallistuneita yrityksiä voi seurata ohjelman verkkosivuilla ja LinkedInissa.

Lighthouse-ohjelma

Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. Lighthouse on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia pankkien, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja kolmessa kaupungissa. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimella innovoinnilla.
www.mclighthouse.com

Lighthouse MASSIV 

Mastercardin Lighthouse MASSIV on avoimen innovoinnin alusta sosiaalisen vaikuttamisen luomiseen ja skaalaamiseen.

Lighthouse MASSIV rakentaa pitkäaikaisia kumppanuuksia skaalatakseen yrityksiä, jotka ovat keskittyneet tavoittelemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma tarjoaa eri tiimeille kannustimia sekä pääsyn kumppaniresursseihin. Ohjelma pyrkii vaalimaan kumppanuuksia, jotka parantavat miljardin ihmisen elämää vuoteen 2025 mennessä. Lighthouse MASSIV on suunniteltu kolmivaiheiseksi ohjelmaksi. Ensimmäisessä vaiheessa viisi yritystä tapaa neuvonantajamme, valitut johtajat ja kumppanuusasiantuntijat ympäri maailmaa. Jokainen kumppanuusehdotus saa palautetta lakiasiain, muotoilun ja teknologia-alan asiantuntijoilta ennen kuin ne raportoivat tuloksia kumppanuuksistaan neuvonantajille. Voittajaksi nousee tiimi, jolla on potentiaalia vaikuttaa useimpiin ihmisiin kumppanuuksiensa avulla.

Lisätietoa Lighthouse MASSIV -ohjelmasta: www.mclighthouse.com/massiv

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Vesa Valonen, puh. 040 705 4262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard on globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimiva teknologiayhtiö. Teemme maksamisesta turvallista, helppoa ja älykästä. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meidän vastuuälymme on kulttuurimme perusta ja ohjaa kaikkea tekemistämme yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Xiaomi tuo yhteistyössä Mastercardin kanssa Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeen myyntiin Suomeen13.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Johtavat teknologiayhtiöt Xiaomi ja Mastercard laajentavat kumppanuuttaan ja esittelevät uuden version Xiaomin suositusta Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeesta, jossa on NFC-lähimaksuominaisuus. Maksutoiminto on vain Mastercardin kortinhaltijoiden käytettävissä. Aluksi palvelu on tarjolla Curve-palvelun asiakkaille. “Puettavilla laitteilla on helppoa ja kätevää maksaa, ja jokainen maksutapahtuma on turvallinen Mastercardin digitaalisen alustan tokenisaation ja korttitietojen salauksen ansiosta", sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja. Mi Smart Band 6 NFC: lähimaksu on arkinen tapa maksaa Uusi Mi Smart Band 6 NFC on osa Xiaomin suosittua puettavien lähimaksulaitteiden mallistoa. Rannekkeessa on NFC-yhteys, joka mahdollistaa nopean, turvallisen ja helpon maksamisen. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Xiaomi on maailman suosituin puettavien laitteiden valmistaja. Kuinka otat lähimaksut käyttöön Mastercardilla ja Mi Smart Band 6 NFC -rannekkeella Asen

Mastercard avaa Sustainability Innovation Lab -keskuksen20.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Sustainability Innovation Lab toimii globaalina tutkimus- ja kehityskeskuksena ilmastotietoisille digitaalisille tuotteille sekä palveluille ja tukee vaikuttavuuteen pyrkiviä start-up-yrityksiä ja kumppaneita. Tukholma, 20.9. 20, 2021 – Mastercard avaa Tukholmaan uuden kestävän kehityksen innovaatiolaboratorion, Sustainability Innovation Lab -keskuksen, joka johtaa yhtiön ympäristötietoisten digitaalisten tuotteiden ja ratkaisujen portfolion kehittämistä. Laboratorio keskittyy tarjoamaan yrityksille ja kuluttajille mahdollisuuden muuttaa tapaa, jolla ne tuottavat, jakelevat sekä ostavat tuotteita ja palveluita. Muutosten tarkoituksena on taata ihmisten ja maapallon mahdollisuudet menestyä nopeasti digitalisoituvassa maailmantaloudessa. Tukeakseen Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa Mastercard valitsi Tukholman globaalin laboratorionsa kotipaikaksi. Kaupunki on ollut pitkään kestävän innovoinnin eturintamassa sekä paikalliset kuluttajat, poliitikot ja liike-elämä ovat vahvasti sitoutun

Mastercard announces its Lighthouse MASSIV impact tech program’s fall class, with advisors from Swedbank, Danske Bank, and Nordic Impact Funds6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercard’s social impact partnership program dedicated to help one billion people live more prosperous and secure lives by 2025, is pleased to announce its fall class that will be supported by advisors from a.o. Swedbank, Danske Bank, Synch and Nordic Impact Funds. Unlike traditional accelerators and corporate innovation programs, Lighthouse MASSIV is free and focused primarily on helping impact companies achieve their UN Sustainable Development Goals by finding partnerships and scaling globally. By connecting startups that have a high potential to improve the prosperity and security of the planet to large organizations for distribution and scaling, the programaims to achieve its mission of improving the lives of one billion people globally. With an improved impact measurement element for the startups in the program, Lighthouse MASSIV keeps track of achieving this mission. The companies joining the program this fall have been chosen because of their desire and abil

Women-Led and Sustainable Startups Stand Out Among the Strong Lineup for This Autumn’s Edition of Mastercard Lighthouse FINITIV6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Today, Mastercard is revealing the 15 tech startups that will be joining the fall edition of Mastercard Lighthouse FINITIV program. Since its launch in 2018, Lighthouse has facilitated thousands of partnership interactions between Mastercard partner banks and innovative startups from around the Nordics and Baltics. This fall, the program will be kicked off in Stockholm, Helsinki and Tallinn while utilizing the benefits of a hybrid setup between physical and digital interactions. Mastercard launched Lighthouse FINITIV program to build lasting partnerships with the goal of strengthening the financial ecosystem in the Nordic and Baltic regions. The FINITIV program brings startups, banks, investors and advisors together to scale innovative ideas. In 2020, Lighthouse expanded to a second program, MASSIV, which focuses on scaling impact technology startups globally. In recent years, the line between financial and sustainable solutions has become increasingly blurred, while there is a stronge

Mastercard tutki: lähes puolet suomalaisista haluaisi mitata omien ostostensa hiilijalanjälkeä25.8.2021 08:47:48 EEST | Tiedote

Helsinki 25.8.2021 – Mastercardin tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä tekijänä tehdessään ostoksia. Lisäksi noin puolet (48 %) suomalaisista olisi kiinnostunut seuraamaan ostostensa vaikutusta omaan hiilijalanjälkeensä. Mastercard tutki suomalaisten näkemyksiä maksamisesta, teknologiasta ja vastuullisuudesta ostoksia tehdessä. ”Yhteiskunnallisen tason lisäksi myös yksilöiden valinnoilla on väliä ympäristölle. Yksilön voi olla vaikeaa tietää kulutustottumuksiensa vaikutuksia. Me uskomme, että oman hiilijalanjäljen seuraaminen auttaisi hieman ihmisiä ymmärtämään tekemiensä valintojen vaikutusta ilmastonmuutokseen”, sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja. Mastercard on kehittänyt Mastercard Carbon Calculator -työkalun yhdessä ruotsalaisen fintech-yrityksen, Doconomyn, kanssa ja integroinut työkalun Mastercardin globaaliin verkostoon. Työkalun avulla pankit voivat muokata ja räätälöidä palvelujaa

Mastercardin ‘Football Fandom Study’ -selvityksen mukaan 90 prosenttia kannattajista uskoo fanituksensa vahvistavan pelaajia26.5.2021 11:35:22 EEST | Tiedote

Pelaajat, kannattajat ja managerit ovat innokkaita palaamaan stadioneille. Mastercardin lähettiläänä toimiva José Mourinho kertoo, kuinka tärkeää on, että kannattajat ovat läsnä paikan päällä stadionilla (video). Selvityksen vastaajista 86 prosenttia uskoo, että jalkapallofanina oleminen saa heidät suhtautumaan myönteisemmin elämään, ja 45 prosenttia eurooppalaisista jalkapallofaneista uskoo kannustamisen yhdessä muiden kanssa saavan heidät suhtautumaan intohimoisesti jalkapalloon. Tänä vuonna maskotit tapaavat pelaajia virtuaalisesti, kun Mastercard tuo markkinoille useita digitaalisia kokemuksia tuomaan kannattajat kotoa käsin lähemmäs tapahtumia JALKAPALLOFANIUDEN VOIMA Mastercard teetti "Football Fandom Study" -selvityksen toukokuussa kuudessa Euroopan maassa. Mastercardin selvitykseen osallistui 12 000 jalkapallofania. Vastaajat kertoivat, mitä he odottavat eniten koronan jälkeiseltä ajalta ja miten jalkapallofanina oleminen vaikuttaa peliin ja heihin itseensä. Selvitys kertoo kan

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme