Mastercard

Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma ja YK:n kehitysohjelma UNDP ryhtyvät kumppaneiksi ja vahvistavat sitoutumistaan startupin vaikuttavuuden mittaamiseen ja hallintaan

Jaa

Mastercard ja sen Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelma ryhtyvät Yhdistyneiden kansakuntien kehitysohjelman (UNDP) kumppaniksi. Lighthouse MASSIV on startupeille tarkoitettu maksuton ohjelma, jonka tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä elämään entistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Ohjelman tarkoitus on tukea vastuullisesti ympäristöönsä vaikuttavia teknologiayrityksiä niiden vaikuttavuuden mittaamisessa ja hallinnassa ja kytkeä ne YK:n verkostoon ja hankkeisiin 

Lighthouse MASSIV -ohjelma käynnistyi vuonna 2019, ja siitä lähtien siinä on ollut mukana laajentumiskykyisiä yrityksiä, jotka keskittyvät ratkaisemaan maailman monimutkaisimpia haasteita, joihin lukeutuvat ilmastonmuutos, köyhyys sekä sosiaalinen ja taloudellinen syrjäytyminen.

Syksyllä 2022 maailmalla on ennennäkemättömiä geopoliittisia konflikteja, COVID-19-pandemian aiheuttamat globaalit taloudelliset haasteet jatkuvat edelleen ja ilmastonmuutos tuntuu ihmisten arjessa. Nyt on oikea aika nopeuttaa yksityisen sektorin panotusta Agenda 2030:een kestävän kehityksen edistämiseksi ripeästi. Kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) saavuttaminen ajoissa ei edellytä yksityiseltä sektorilta pelkästään kokonaisvaltaista vastuullisten toimintatapojen omaksumista, vaan visionäärisiltä startupeilta tarvitaan yhtä lailla innovatiivisia ratkaisuja maailman ongelmien ratkaisemiseksi.

“Meillä on vain kahdeksan vuotta 2030 Agendassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi, joten kaikkien on käärittävä hihansa. Tiukka aikataulu korostaa Lighthouse MASSIVin kaltaisten ohjelmien tärkeyttä. Siitä vaikuttavuutta hakevat startupit saavat kohdennettua tukea pystyäkseen työskennelläkseen strategisesti kohti kestävän kehityksen tavoitteita. Ne oppivat myös ottamaan vaikuttavuuden mittaamisen osaksi toimintaansa ja näin pienentämään hiilijalanjälkeään, mahdollistamaan oikeudenmukaisen talouskasvun ja varmistamaan osallistavan kehittämisen ja hallinnan. Arvostamme tärkeää Mastercard-kumppanuutta, jossa tarjoamme vaikuttavuuden mittaus- ja hallintapalveluita startupeille.”Marcos Neto, YK:n kehitysohjelman kestävän rahoituksen hubin johtaja

Syksyn ohjelma käynnistymässä

Ohjelmaan osallistuville startupeille tarjotaan UNDP-kumppanuuden ansiosta laadukasta neuvontaa vaikuttavuuden mittaamisesta ja hallinnasta. Aiemmissa ohjelmissa nämä ovat olleet osa "asiantuntijatyöpajaa", jossa yritykset saavat tukea erilaisille osaamisalueille, kuten maantieteelliseen laajentumiseen, käyttäjäkokemuksen suunnitteluun, markkinointiin ja kaupallistamiseen. Osallistuvilta yrityksiltä saatu palaute on ollut positiivista. Tämä inspiroi ohjelmaa sisällyttämään Stine Kirstein Jungen, UNDP:n pohjoismaisen toimiston yksityissektorin neuvonantajan, viralliseen Lighthouse MASSIVin neuvoa-antavaan toimikuntaan ja tehostamaan näin vaikuttavuuden mittaamista koko ohjelmassa.

"Näemme yhä enemmän vaikuttavuutta tavoittelevia, jo yli startup-vaiheen kasvaneita yrityksiä, joissa tunnustetaan vaikuttavuuden mittaamisen ja hallinnan tärkeys. Liiketoiminnan näkökulmasta ne näkevät tämän tarpeellisuuden, koska se parantaa investointimahdollisuuksiaan ja auttaa houkuttelemaan ja säilyttämään lahjakkaita työntekijöitä. Vielä tärkeämpää on kuitenkin käynnissä oleva muutos: yhä useammat yritykset alkavat ottaa täyden vastuun vaikutuksestaan planeettaamme. On olennaista, että tuemme ja juhlistamme näitä yrityksiä. Näin ne voivat innostaa myös muita liittymään vihreään ja oikeudenmukaiseen liikkeeseen.” Stine Kirstein Junge, UNDP:n pohjoismaisen toimiston yksityissektorin neuvonantaja

Startupeja tukevan neuvoa-antavan toimikunnan jäsenten joukossa on edustajia Swedbankista, Danske Bankista, VNTRS:stä ja Nordic Impact Fundsista. Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma keskittyy Pohjoismaihin ja Baltiaan, ja tähän mennessä se on auttanut 27:ää vaikuttavuuteen pyrkivää teknologiayritystä Suomesta, Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Virosta kasvamaan kumppanuuksien kautta.

Kumppanuudet ovat välttämättömiä vuoden 2030 tavoitteiden saavuttamiseksi

Ohjelmassaan Mastercard keskittyy yksinomaan kestävään kehitykseen, taloudelliseen osallisuuteen ja sosiaalisiin vaikutuksiin keskittyviin yrityksiin ja käyttää maailmanlaajuista verkostoaan perustajien tukemiseen.

YK:n johtavana kehitysjärjestönä UNDP on ainutlaatuisessa asemassa auttaakseen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa yli 170 maassa ja alueella. UNDP on työskennellyt menestyksekkäästi useiden tavoitteiden parissa samanaikaisesti ja tukee yksityisen sektorin osallistumista kestävään kehitykseen, sillä se on työskennellyt useiden tavoitteiden rinnalla samanaikaisesti.

Mastercard Lighthouse MASSIVin ja UNDP:n kaltainen yhteistyö vahvistaa osaltaan yksityisen sektorin roolia, kun vaikutamme ihmisiin positiivisesti ja varmistamme paremman planeetan tuleville sukupolville. Lighthouse MASSIV -ohjelma on täällä tukemassa vaikuttavuusstartupeja tämän vastuun ottamisessa ja kasvamisessa.

“Koska työskentelemme nopeasti kasvavien yritysten kanssa, on yhä tärkeämpää raportoida niiden vaikutuksista ja olla täysin varmoja sijoittajille, asiakkaille ja laajemmalle yhteiskunnalle esitettyjen vaikuttavuusväittämien todenmukaisuudesta. UNDP esittelee yrityksille kestävän kehityksen tavoitteiden määritelmiä ja vertailukohtia ja antaa ohjeita käyttövalmiin työkalupakin avulla, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen tavan mitata ja hallita vaikuttavuutta.”Eleonore Hinlopen, Lighthouse MASSIV -ohjelmapäällikkö, Mastercard Pohjoismaat ja Baltia.

 Vuosien mittaan Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelmassa on ollut muun muassa seuraavat yritykset: Investure, yhteissijoitusalusta kehittyville markkinoille; DDFinance tarjoaa vakuutusmarkkinapaikan säästöryhmille Afrikassa; Eliq, älyenergiayhtiö vastuulliseen energiankulutukseen; ja Farmforce, joka jäljittää elintarvikeketjuja parantaakseen viljelijöiden elämänlaatua ja suojellakseen ympäristöä. Lue lisää Lighthouse MASSIV -yritysten kumppanuuksista ja kasvusta äskettäin julkaistusta Mastercard Lighthouse -raportista.

 “Vahvan kumppaniverkoston teknologiayrityksenä Mastercard ymmärtää, kuinka tärkeitä kumppanuussuhteet ovat kasvulle. Vaikuttavuusteknologiayritysten perustajien tukeminen kumppanuuksien ja kasvun löytämisessä on yksi asia, mutta vielä tärkeämpää on pystyä mittaamaan todellista vaikutusta, jonka väitetään syntyvän." – Mats Taraldsson, Mats Taraldsson, innovaation ja fintech- ja vaikuttavuusteknologian yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Lighthouse MASSIV

Mastercardin Lighthouse MASSIV on avoimen innovoinnin alusta, joka rakentaapitkäaikaisia kumppanuuksia skaalatakseen yrityksiä, jotka ovat keskittyneet tavoittelemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma tarjoaa eri tiimeille kannustimia sekä pääsyn kumppaniresursseihin. Ohjelma pyrkii vaalimaan kumppanuuksia, jotka parantavat miljardin ihmisen elämää vuoteen 2025 mennessä. Lighthouse MASSIV on suunniteltu kolmivaiheiseksi ohjelmaksi. Viisi yritystä tapaa neuvonantajamme, valitut johtajat ja kumppanuusasiantuntijat ympäri maailmaa. Jokainen kumppanuusehdotus saa palautetta lakiasiain, muotoilun ja teknologia-alan asiantuntijoilta ennen kuin ne raportoivat tuloksia kumppanuuksistaan neuvonantajille. Voittajaksi nousee tiimi, jolla on potentiaalia vaikuttaa useimpiin ihmisiin kumppanuuksiensa avulla.

Lisätietoa Lighthouse MASSIV -ohjelmasta: www.mclighthouse.com/massiv

YK:n kehitysohjelma UNDP

UNDP on YK:n johtava organisaatio, joka taistelee köyhyyden, eriarvoisuuden ja ilmastonmuutoksen aiheuttaman epäoikeudenmukaisuuden lopettamiseksi. Laajan asiantuntija- ja kumppaniverkostomme kanssa 170 maassa autamme valtioita rakentamaan integroituja, kestäviä ratkaisuja ihmisille ja planeetallemme. Lue lisää osoitteessa undp.org tai seuraa osoitteessa @UNDP.

Lisätietoja medialle:

James Thorpe, Communications, Mastercard
James.Thorpe@mastercard.com

Pernille Jægerfelt Mouritsen, Private Sector Consultant
Pernille.Mouritsen@UNDP.org

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercard Economics Institute: Taloudellisessa paineessa kuluttajat asettavat elämykset ja välttämättömyydet etusijalle30.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan päivittäistavaraostokset 70 % prosenttia korkeammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.1 Kuluttajat varasivat kesällä 2022 15 % enemmän lentoja kuin vuonna 2019.2 Etätyötrendit vaikuttavat siihen, kuinka elämme ja missä käytämme rahamme – ”viikonloput” aikaistuvat. 30.9.2022 – Maailmantalous on aivan uudenlaisessa jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa. Kuluttajien tekemät valinnat voivat auttaa paljastamaan, mihin suuntaan talous on kehittymässä. Mastercard Economics Instituten”Shifting Wallets” -raportin mukaan kuluttajat ympäri maailmaa pitävät tiukasti kiinni tottumuksistaan, jotka tekevät elämästä mukavaa tai antavat elämyksiä tai molempia. Viimeisimmässä Mastercard Economics Instituten raportissa käytetään ainutlaatuisia ja usein käytettyjä taloudellisia mittareita vastaamaan kolmeen kuluttajien rahankäyttöä koskevaan avainkysymykseen: mitä, missä ja milloin. Raportin keskeisiä havaintoja ovat: Mitä: Kun hintojen nousu pakottaa kuluttajat tasapainottelemaan pakollisten ja ha

Viisi lupaavaa sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayritystä Pohjoismaissa ja Baltiassa osallistuu Mastercardin Lighthouse MASSIV-kumppanuusohjelmaan laajentuakseen maailmanlaajuisesti1.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2022 ohjelmaan osallistuu viisi kestävyyteen ja sosiaaliseen vaikuttamiseen keskittyvää start-up-yritystä Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Virosta. Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä saavuttamaan vauraamman ja turvallisemman elämän vuoteen 2025 mennessä. Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma keskittyy ensisijaisesti auttamaan sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet kumppanuuksien avulla. Päinvastoin kuin perinteiset kehitysohjelmat Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma on ilmainen siihen osallistuville yrityksille. Ohjelma tuo lupaavia start-up-yrityksiä yhteen suurten organisaatioiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa, ja sen tavoitteena on tukea kestävän kehityksen innovaatioihin keskittyviä yrityksiä laajentamaan toimintaansa maailmanlaajuiseksi. Mastercard Lighthouse MASSIV -kehitysohjelma on säilyttänyt asemansa kilpailukykyis

“Älykkään maksamisen” startupit hallitsevat syksyllä Mastercardin kumppanuusohjelmaa1.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Keväällä Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelmassa yhtiöt keskittyivät parantamaan maksujen hyväksymisastetta. Nyt syksyn ohjelmassa painopiste on maksutapahtumien tehostamisessa älykkäillä ratkaisuilla, kanta-asiakasratkaisuissa, tapahtumien valvonnassa ja petosten torjunnassa. Syksyn FINITIV 2022 -ohjelmaan valittiin mukaan 15 yritystä. Ohjelman käynnistystilaisuudet pidetään Suomessa, Ruotsissa ja Latviassa. Vuodesta 2018 lähtien Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on ollut näyteikkuna finanssiteknologian trendeihin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Doconomyn ja Aiian kaltaiset markkinoita muuttavat yhtiöt ovat luoneet finanssiteknologiaan uusia käsitteitä, kuten vastuullisuusanalytiikan ja rajapinnat avaavan open bankingin, jotka nyt ovat valtavirtaa. Tänä syksynä ohjelman pääteemana on älykäs maksaminen. Monet ohjelmaan otetuista startupeista keskittyvät tehostamaan maksutapahtumia älykkäillä ratkaisuilla, kanta-asiakasratkaisuilla, tapahtumien valvonnalla ja petosten t

Bleam nimettiin Suomen lupaavimmaksi start-up-yritykseksi Mastercard Lighthouse FINITIV-ohjelmassa3.12.2021 10:58:32 EET | Tiedote

Viisitoista yritystä Pohjoismaista ja Baltian alueelta osallistui Mastercardin Lighthouse FINITIV-ohjelman syksyn 2021 kierrokseen. Ohjelman voittaja, joka valittiin tiimin vahvuuden, tuoteinnovaatioiden, toteutettavuuden ja kumppanuuspotentiaalin perusteella, julkistettiin Mastercard Lighthouse Fintech for Future -tapahtumassa Slush-tapahtumassa 2. joulukuuta. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa start-up-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, OP Ryhmän, Swedbankin, SEB:n, Danske Bankin ja DNB:n kanssa. Hienostunutta ratkaisua saumattomaan maksamiseen tarjoava Bleam valittiin ohjelman Suomen lupaavimmaksi start-upiksi yrityssarjassa. Syksyn ohjelmaan osallistui 15 start-upia. Kokonaisvoittaja oli Tallinnassa toimiva Single.Earth, ja Ruotsin lupaavin start-up oli EASI-b2b-maksualusta. "Sukupolvemme kuluttajilla on saumaton pääsy lähes kaikkiin palveluihin. Tarvitsemme innovatiivisia ratkaisuntarjoajia, jotka pystyvät vastaamaan kuluttajien mukavuudenhaluun. Olem

Mastercard Lighthouse - Investure voitti sosiaalisen vaikuttamisen Lighthouse MASSIV-ohjelman, Othalo voitti Impact potential -palkinnon3.12.2021 10:20:40 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2021 ohjelman on voittanut ruotsalainen Investure. Muut finalistit olivat imagiLabs ja Skrym. Norjalainen Othalo voitti Impact potential -palkinnon. Ohjelman voittaja julkistettiin Lighthouse FinTech For Future -tapahtumassa Helsingin Slush-tapahtumassa. Finalistit esittivät pitchinsä tilaisuudessa yleisölle. Lighthouse MASSIV 2021 -kumppanuusohjelmassa viisi yritystä sai syksyn ohjelmassa kolmen kuukauden työpajasarjan aikana räätälöityä tukea Swedbankin, Danske Bankin, UNDP:n, Nordic Impact Fundsin ja Synchin neuvonantajilta. Ohjelman neuvonantajien mukaan ruotsalainen sosiaalisen vaikuttamisen markkinapaikka Investure, joka pyrkii kuromaan umpeen kehittyvien markkinoiden liiallista rahoitusvajetta, osoitti suurta kumppanuuspotentiaalia ja edistyi ohjelmassa valtavasti. Investuren lohkoketjupohjainen ratkaisu poistaa investointien esteitä digitalisoimalla yksityisten markkinoiden transaktiot ja omaisuudenhoidon sekä luomalla l

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme