MasterCard

Mastercard selvitti maailman suosituimmat matkakohteet

Mastercardin vuosittainen Global Destination Cities -indeksi kertoo, minne ihmiset matkustavat ja miten he käyttävät matkoillaan rahaa. Tänäkin vuonna Bangkok oli listan ykköspaikalla.

Global Destination Cities -indeksi (GDCI) on 132 suosituimman kansainvälisen matkakohteen vertailu.  Vertailun lisäksi Mastercard analysoi kävijöiden määrää sekä heidän rahankäyttöään kohdekaupungeissa vuonna 2016, minkä perusteella Mastercard on laatinut myös kävijämäärien kasvuennusteet vuodelle 2017. Indeksillä arvioidaan ympäri maailmaa, miksi ihmiset matkustavat ja miten he käyttävät.

Maailman Top 10 kohdekaupunkia

Kansainvälisten yöpyjien määrä maailmaan kymmenessä suosituimmassa kohdekaupungissa oli kasvussa vuonna 2016. Vuoden 2017 kävijämääräennusteissa kasvua näkyi myös kaikissa muissa kaupungeissa New Yorkia lukuun ottamatta. Erityisen suurta kasvua ennustetaan Tokioon, missä kävijämäärän ennustetaan kasvavan yli 12 prosenttia viime vuodesta.

Kansainvälisten yöpyjien määrä vuonna 2016

Istanbul

9,16 miljoonaa kävijää

Ostovoima: Kaupungit taloudellisen kasvun moottoreina

Kansainvälisesti reaalinen BKT on kasvanut 21,8 prosenttia vuodesta 2009, kun taas yöpyvien matkustajien ostovoima on kasvanut jopa 41,1 prosenttia samalla ajanjaksolla. Vuodesta 2009 lähtien yli puolet suosituimmista kohdekaupungeista on raportoinut kulutuksen kasvaneen yhtä paljon tai enemmän kuin BKT. Kaupungit näyttävät olevan taloudellisen kasvun ajureita.

Kansainvälisten yöpyjien käyttämä rahasumma vuonna 2016

9,38 miljardia dollaria

8,90 miljardia dollaria

Huomisen hittikohteet

Kaikkiaan kävijämäärät 132 tarkastellussa kaupungissa ovat kasvaneet 55,2 prosenttia vuodesta 2009. Suurin kävijämäärien kasvu tuntuu löytyvän Aasian ja Lähi-Idän suunnalta, ja niistä ennustetaankin tulevaisuuden suosikkikohteita.

Kävijämäärän kasvu 2009−2016

Osaka

Chengdu

Colombo

Abu Dhabi

Jakarta

Hanoi

Riad

Lima

Taipei

Matkustamisen syyt ja kulutus matkakohteessa

20 suosituimmassa kohdekaupungissa vierailtiin lähinnä lomamatkoilla. Poikkeuksena oli Shanghai, jossa lähes puolet (48,4 %) matkailijoista matkusti työn merkeissä. Toisessa ääripäässä oli Kuala Lumpur, jossa jopa 92,2 prosenttia yöpyjistä oli lomamatkailijoita.

Tutkimuksessa löydettiin erilaisia kulutuskategorioita, joista näkee, miten ihmiset käyttävät rahaa suosituimmissa kohdekaupungeissa ympäri maailmaa:

• Syöminen lohkaisi suurimman osan matkabudjetista Soulissa (47,0 %), Istanbulissa (33,6 %) ja Prahassa (29,3 %).
  • Shoppailuun käytettiin eniten rahaa Lontoossa (46,7 %), Osakassa (43,4 %) ja Tokiossa (43,1 %).
  • Majoitus oli reissun suurin kuluerä Pariisissa (44,8 %), Milanossa (40,4 %) ja Roomassa (40,4 %).
  • Tehokkaan julkisen liikenteen vuoksi kuljetuksiin upposin vähiten rahaa Lontoossa (4,3 %), Singaporessa (4,6 %) ja Hongkongissa (4,6 %).

“Sekä loma- että työmatkailu on yleisempää kuin koskaan ennen, ja matkailijat odottavat saumatonta ja henkilökohtaista matkustuskokemusta”, sanoo yrityskumppanuuksista vastaava johtaja Carlos Menendez Mastercardilta. ”Kaupungit, jotka vastaavat parhaiten näihin matkustajien vaatimuksiin, voivat kehittyä suosikkikohteiksi ja nauttia matkustajamäärän sekä ulkomaisen kulutuksen kasvun tuomista hyödyistä.”

Mastercardin Global Destination Cities -indeksi
Mastercardin Global Destination Cities -indeksissä vertaillaan eri kaupungeissa yöpyvien kansainvälisten vieraiden määrää ja heidän kohteessa käyttämäänsä rahamäärää vuonna 2016. Näiden lukujen perusteella indeksissä tehdään myös ennusteita vuodelle 2017.

Laskelmat perustuvat julkiseen tietoon matkailijoista 132 eri kaupungissa ympäri maailmaa. Indeksi ja sen laskelmat eivät perustu Mastercardin omiin asiakas- tai transaktiotietoihin.

Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Lue lisää julkaisijalta MasterCard