Mastercard

Mastercard tutki: lähes puolet suomalaisista haluaisi mitata omien ostostensa hiilijalanjälkeä

Jaa

Helsinki 25.8.2021 – Mastercardin tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä tekijänä tehdessään ostoksia. Lisäksi noin puolet (48 %) suomalaisista olisi kiinnostunut seuraamaan ostostensa vaikutusta omaan hiilijalanjälkeensä. Mastercard tutki suomalaisten näkemyksiä maksamisesta, teknologiasta ja vastuullisuudesta ostoksia tehdessä.

”Yhteiskunnallisen tason lisäksi myös yksilöiden valinnoilla on väliä ympäristölle. Yksilön voi olla vaikeaa tietää kulutustottumuksiensa vaikutuksia. Me uskomme, että oman hiilijalanjäljen seuraaminen auttaisi hieman ihmisiä ymmärtämään tekemiensä valintojen vaikutusta ilmastonmuutokseen”, sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja.

Mastercard on kehittänyt Mastercard Carbon Calculator -työkalun yhdessä ruotsalaisen fintech-yrityksen, Doconomyn, kanssa ja integroinut työkalun Mastercardin globaaliin verkostoon. Työkalun avulla pankit voivat muokata ja räätälöidä palvelujaan ympäristötietoisille asiakkailleen, jotka haluavat tietoa omasta kuluttamisestaan. Työkalu antaa asiakkaille käsityksen oman toimintansa vaikutuksesta hiilidioksidipäästöihin ja auttaa näin ihmisiä tekemään ympäristöä suojaavia valintoja.

Lähimaksut kasvavat

Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten yleisimpiä maksutapoja nyt ja viiden vuoden päästä fyysisissä liikkeissä. Suomalaisvastaajien mukaan lähimaksu kortilla on suosituin maksutapa nyt (83 %) ja myös viiden vuoden päästä (61 %). Suomalaiset arvioivat kuitenkin lisäävänsä maksamista puhelinten maksusovelluksilla (nyt 5 %, viiden vuoden päästä 20 %) ja puhelimen lähimaksulla digitaalisilla korteilla (nyt 5 %, viiden vuoden päästä 19 %) sekä puettavilla laitteilla digitaalisilla korteilla (nyt 1 %, viiden vuoden päästä 13 %).

Puhelimella ja puettavilla laitteilla jo nyt maksavat kertoivat tärkeimmäksi syyksi maksutavan kätevyyden ja nopeuden (72 % usein puhelimella ja puettavilla laitteilla maksavista).

”Kuluttajat valitsevat aina kätevimmän turvalliseksi kokemansa maksutavan. Uusien tapojen ja teknologian omaksuminen vie aikaa, mutta pitkällä aikavälillä kätevimmät maksutavat vievät voiton. Uusia maksamisen tapoja on tullut ripeällä tahdilla ja kehitys jatkuu. Uudet tavat eivät korvaa vanhoja, vaan asettuvat niiden rinnalle, jotta jokainen voi valita itselleen sopivimman tavan maksaa”, Mastercardin Suomen-maajohtaja Pekka Laaksonen sanoo.

Verkkokaupan kasvu jatkuu, useimmat valitsevat ostoturvan

Noin kolmannes suomalaisista arvioi tekevänsä viiden vuoden päästä nykyistä enemmän ostoksia verkkokaupoista. Vain noin seitsemän prosenttia otaksuu verkko-ostostensa vähenevän.

”Verkossa ostaminen näyttää kasvavan nykytasolta, vaikka pandemia on jo nyt lisännyt verkkokauppaa”, Laaksonen toteaa.

Suomalaisista kuluttajista 70 prosenttia kertoi pyrkivänsä valitsemaan verkkokauppaostoksilla maksutavan, joka antaa turvaa ostamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuluttaja voi saada rahansa takaisin, jos kauppias ei kykene toimittamaan tuotetta. Esimerkiksi luottokortit toimivat tällä tavalla. Kuitenkaan 13 prosenttia vastaajista ei tiedä, onko hänen käyttämässään maksutavassa ostoturvaa.

”Turvallisuus on hyvin tärkeää verkossa ostoksia tekeville kuluttajille maailmanlaajuisesti, ja tutkimus osoittaa myös suomalaisten ajattelevan näin. Kuluttajan kannattaa olla valppaana ja valita parhaan suojan antava maksuturva verkko-ostoksiin”, Laaksonen sanoo.

 Tutkimuksesta:

Mastercard teetti tutkimusyhtiö Kantarilla tutkimuksen maksamisesta kesäkuussa 2021. Kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset. Vastaajia kyselyssä oli 1 027.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Vesa Valonen, puh. 040 705 4262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard on globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimiva teknologiayhtiö. Teemme maksamisesta turvallista, helppoa ja älykästä. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meidän vastuuälymme on kulttuurimme perusta ja ohjaa kaikkea tekemistämme yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercard avaa Sustainability Innovation Lab -keskuksen20.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Sustainability Innovation Lab toimii globaalina tutkimus- ja kehityskeskuksena ilmastotietoisille digitaalisille tuotteille sekä palveluille ja tukee vaikuttavuuteen pyrkiviä start-up-yrityksiä ja kumppaneita. Tukholma, 20.9. 20, 2021 – Mastercard avaa Tukholmaan uuden kestävän kehityksen innovaatiolaboratorion, Sustainability Innovation Lab -keskuksen, joka johtaa yhtiön ympäristötietoisten digitaalisten tuotteiden ja ratkaisujen portfolion kehittämistä. Laboratorio keskittyy tarjoamaan yrityksille ja kuluttajille mahdollisuuden muuttaa tapaa, jolla ne tuottavat, jakelevat sekä ostavat tuotteita ja palveluita. Muutosten tarkoituksena on taata ihmisten ja maapallon mahdollisuudet menestyä nopeasti digitalisoituvassa maailmantaloudessa. Tukeakseen Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa Mastercard valitsi Tukholman globaalin laboratorionsa kotipaikaksi. Kaupunki on ollut pitkään kestävän innovoinnin eturintamassa sekä paikalliset kuluttajat, poliitikot ja liike-elämä ovat vahvasti sitoutun

Mastercard announces its Lighthouse MASSIV impact tech program’s fall class, with advisors from Swedbank, Danske Bank, and Nordic Impact Funds6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercard’s social impact partnership program dedicated to help one billion people live more prosperous and secure lives by 2025, is pleased to announce its fall class that will be supported by advisors from a.o. Swedbank, Danske Bank, Synch and Nordic Impact Funds. Unlike traditional accelerators and corporate innovation programs, Lighthouse MASSIV is free and focused primarily on helping impact companies achieve their UN Sustainable Development Goals by finding partnerships and scaling globally. By connecting startups that have a high potential to improve the prosperity and security of the planet to large organizations for distribution and scaling, the programaims to achieve its mission of improving the lives of one billion people globally. With an improved impact measurement element for the startups in the program, Lighthouse MASSIV keeps track of achieving this mission. The companies joining the program this fall have been chosen because of their desire and abil

Women-Led and Sustainable Startups Stand Out Among the Strong Lineup for This Autumn’s Edition of Mastercard Lighthouse FINITIV6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Today, Mastercard is revealing the 15 tech startups that will be joining the fall edition of Mastercard Lighthouse FINITIV program. Since its launch in 2018, Lighthouse has facilitated thousands of partnership interactions between Mastercard partner banks and innovative startups from around the Nordics and Baltics. This fall, the program will be kicked off in Stockholm, Helsinki and Tallinn while utilizing the benefits of a hybrid setup between physical and digital interactions. Mastercard launched Lighthouse FINITIV program to build lasting partnerships with the goal of strengthening the financial ecosystem in the Nordic and Baltic regions. The FINITIV program brings startups, banks, investors and advisors together to scale innovative ideas. In 2020, Lighthouse expanded to a second program, MASSIV, which focuses on scaling impact technology startups globally. In recent years, the line between financial and sustainable solutions has become increasingly blurred, while there is a stronge

Mastercard Lighthouse -kumppanuusohjelmien kevään 2021 voittajiksi Earthbanc ja SPENN11.6.2021 09:47:43 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV- ja MASSIV- kumppanuusohjelmien kevään 2021 ohjelmiin osallistui yrityksiä Pohjoismaista ja Baltiasta. Startup-yrityksille suunnatun Lighthouse FINITIV-innovaatio-ohjelman voittajaksi valittiin ruotsalainen pankkien ja rahoituslaitosten hiiliriskien raportointiin erikoistunut Earthbanc. Sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä etsivän Lighthouse MASSIV -ohjelman voittajaksi valittiin norjalainen mobiilipankkiyritys SPENN. Mastercard Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa startup-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, Swedbankin, Danske Bankin, SEBin ja DNB:n kanssa. Ne valitsivat ruotsalaisen Earthbancin parhaaksi potentiaaliseksi kumppaniksi ohjelmaan osallistuneiden 15 startup-yrityksen joukosta. Earthbanc valittiin voittajaksi sen selkeän viestinnän ja vahvan arvolupauksen vuoksi. Lisäksi se voi auttaa organisaatioita mittaamaan scope 3 -luokan päästöjä. “Luokittelun merkitys korostuu yritysten toiminnassa. Tarvitsemme ra

Mastercardin ‘Football Fandom Study’ -selvityksen mukaan 90 prosenttia kannattajista uskoo fanituksensa vahvistavan pelaajia26.5.2021 11:35:22 EEST | Tiedote

Pelaajat, kannattajat ja managerit ovat innokkaita palaamaan stadioneille. Mastercardin lähettiläänä toimiva José Mourinho kertoo, kuinka tärkeää on, että kannattajat ovat läsnä paikan päällä stadionilla (video). Selvityksen vastaajista 86 prosenttia uskoo, että jalkapallofanina oleminen saa heidät suhtautumaan myönteisemmin elämään, ja 45 prosenttia eurooppalaisista jalkapallofaneista uskoo kannustamisen yhdessä muiden kanssa saavan heidät suhtautumaan intohimoisesti jalkapalloon. Tänä vuonna maskotit tapaavat pelaajia virtuaalisesti, kun Mastercard tuo markkinoille useita digitaalisia kokemuksia tuomaan kannattajat kotoa käsin lähemmäs tapahtumia JALKAPALLOFANIUDEN VOIMA Mastercard teetti "Football Fandom Study" -selvityksen toukokuussa kuudessa Euroopan maassa. Mastercardin selvitykseen osallistui 12 000 jalkapallofania. Vastaajat kertoivat, mitä he odottavat eniten koronan jälkeiseltä ajalta ja miten jalkapallofanina oleminen vaikuttaa peliin ja heihin itseensä. Selvitys kertoo kan

Mastercard ja bunq-pankki antavat ensimmäisenä Euroopassa asiakkaiden valita haluamansa nimen maksukortteihin tukeakseen sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä17.5.2021 11:54:43 EEST | Tiedote

Tänään 17.5. kansainvälisenä homo-, bi-, ja transfobian vastaisena päivänä Mastercard tuo True Name-ominaisuuden kortteihinsa Euroopassa. Kortinhaltijat voivat valita haluamansa nimen kortteihin, mikä poistaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä häirinneen kipupisteen. Mastercard esitteli ominaisuuden Yhdysvalloissa WorldPride-tapahtumassa vuonna 2019. Menestyksekkään Yhdysvaltojen-lanseerauksen jälkeen bunq-pankki tuo ominaisuuden kortteihinsa ensimmäisenä Euroopassa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille maksukortissa oleva kortinhaltijan nimi voi olla sensitiivinen aihe. Nimen vaihtaminen voi olla vaivalloinen juridinen prosessi. Mastercardin True Name -ominaisuus on suunniteltu poistamaan tämä epäkohta ja antamaan ihmisille mahdollisuuden valita haluamansa nimen maksukorttiin. Tästä lähtien bunq-pankin kortinhaltijat voivat tilata uuden kortin, jossa on heidän valitsemansa nimi. Osallisuus on elintärkeää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Lähes kolmasosa (32 %) henkilöistä, joid

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme