Mastercardin selvitys: Yli neljäsosa pohjoismaisista pienyrityksistä on nopeuttanut digitalisaatiotaan selviytyäkseen koronapandemiasta

Yli neljäsosa (27 prosenttia) yksinyrittäjistä, mikro- ja pienyrityksistä sekä keskisuurista yrityksistä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on lisännyt toimintojensa digitalisaatiota sekä kasvattanut verkkopalvelujaan vastatakseen muuttuneeseen asiakaskysyntään ja alentaakseen kustannuksia. Vuonna 2021 yritykset keskittyvät asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä verkkopalvelujen turvallisuuden parantamiseen. Tämä käy ilmi Mastercardin kyselytutkimuksesta, jossa tarkastellaan pohjoismaisten pienyritysten korona-ajan tilannetta.

Puolet yrityksistä aikoo jatkaa digitalisaatioon panostamista vuonna 2021. Selvityksen mukaan 30 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä on sitä mieltä, että kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen oli vuoden 2020 suurin haaste. Siten pienyrityksille on entistä tärkeämpää löytää uusia digitaalisia ratkaisuja toiminnan tehostamiseksi, kuten kassavirran hallinnan tehostaminen (48 prosenttia), maksujen vastaanottamisen (35 prosenttia) ja maksamisen sujuvoittaminen (34 prosenttia).

”Tiedämme, että pienyrityksillä on ollut valtavia haasteita koronapandemian aikana. On yllättävää, että monet yritykset ovat kuitenkin osoittautuneet nopealiikkeisiksi ja onnistuneet uudistumaan. Kun yritysten tarpeet näyttävät nyt muuttuvan pandemian ylittävällä, pidemmällä aikavälillä, meille on tärkeää tarjota niille ratkaisuja digitalisaation ja kestävyyden kehittämiseen,” sanoo Malin Berge, Vice President Strategic Growth Mastercardilta.

Digitalisaation lisääminen ja verkkokaupan kasvattaminen ovat pohjoismaisten pienyritysten ykkösprioriteetteja vuonna 2021. Lähes 80 prosenttia niistä pienyrityksistä, joiden mielestä digitalisaatio on tärkeää, pitää verkkopalvelujen turvallisuuden lisäämistä toiminnan ja asiakkaiden kannalta olennaisena. Lisäksi pienyrityksistä yli 70 prosenttia pitää verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittämistä tärkeänä.

Selvitys osoittaa myös enemmistön (56 prosenttia) pohjoismaisista pienyrityksistä jatkavan panostamista ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön ja vastuullisuuteen. Vastuullisuuteen panostavien yritysten enemmistö, 56 prosenttia, asettaa etusijalle toimintansa myönteisten ympäristövaikutusten lisäämisen ja 42 prosenttia kielteisten ympäristövaikutusten vähentämisen.

Selvityksen tulokset Pohjoismaissa

• 27 % on lisännyt toimintansa digitalisaatiota / kasvattanut verkkopalveluja
  • 18 % on muuttanut liiketoimintaansa (tuotteet/palvelut)
  • 76 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, verkkopalvelujen turvallisuus on tärkeää liiketoiminnalle
  • 68 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, on tärkeää tarjota palveluja verkossa tai applikaatioiden kautta
  • 66 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, sujuva käyttäjäkokemus verkkosivuilla on tärkeää toiminnalle
  • 56 % niistä vastaajista, jotka pitävät vastuullisuutta tärkeänä, haluaa lisätä toimintansa myönteisiä ympäristövaikutuksia
  • 48 % niistä vastaajista, jotka pitävät vastuullisuutta tärkeänä, pitää tärkeänä kassavirran sujuvaa hallintaa
  • 35 % pitää tärkeänä ratkaisuja, joilla helpotetaan maksujen vastaanottamista
  • 34 % pitää tärkeänä ratkaisuja, joilla helpotetaan maksamista

Tietoja selvityksestä

Tutkimusyhtiö Kantar teki selvityksen marraskuussa 2020 Mastercardin toimeksiantamana. Selvitykseen vastasi yhteensä 1029 yksinyrittäjää sekä mikro-, pien- ja keskisuurta yritystä (”pienyritykset”) Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Vastaajista noin puolet oli B2C- ja puolet B2B-yrityksiä eri toimialoilta.

Selvitykseen osallistuneiden yritysten määritelmät:

• Keskisuuri yritys: 51–249 työntekijää ja liikevaihto alle 50 miljoonaa euroa.
  • Pienyritys: 11–50 työntekijää ja liikevaihto alle 10 miljoonaa euroa.
  • Mikroyritys: 1–10 työntekijää ja liikevaihto alle 2 miljoonaa euroa.
  • Yksinyrittäjä: 0 työntekijää ja liikevaihto alle 2 miljoonaa euroa.

Malin Berge, Vice President Strategic Growth Mastercard

Mastercardilta Carbon Calculator -työkalu pankeille kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvaessa12.4.2021 16:27:28 EEST | Tiedote

Euroopassa 14 maassa tehty selvitys osoittaa, että koronapandemian johdosta miljardit1 kuluttajat ovat alkaneet miettiä kulutuskäyttäytymisensä muuttamista vastuullisemmaksi Suurin osa aikuisista (83 %) ilmoittaa olevansa valmis ryhtymään henkilökohtaisesti toimiin ympäristö- ja vastuullisuusasioiden edistämiseksi vuonna 2021 Mastercardin uuden ominaisuuden avulla pankit voivat antaa ihmisille tietoa hiilijalanjäljestä ja kuluttamisesta sekä tarjota tapoja osallistua metsänistutukseen Mastercardin teettämän vastuullisuusselvityksen mukaan kuluttajien ympäristötietoisuus on selvästi lisääntynyt koronapandemian seurauksena. Yli neljäkymmentä prosenttia (48 %) selvitykseen osallistuneista eurooppalaisista pitää oman hiilijalanjälkensä pienentämäistä nyt tärkeämpänä kuin ennen koronapandemiaa. Yli puolet eurooppalaisista (52 %) on aiempaa tietoisempia omien tekojensa ympäristövaikutuksista, erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit (58 %). Tämä on osoitus kasvavasta trendistä kohti ympäristö

ReceiptHero voitti Mastercardin syksyn 2020 Lighthouse -ohjelman Suomen-sarjan20.11.2020 13:43:14 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan osallistui 15 finanssiteknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta syksyllä 2020. Ohjelman eri sarjojen voittajat julkistettiin ohjelman päätöstapahtumassa, ja ReceiptHero voitti suomalaisyritysten sarjan. Arvosteluperusteina olivat tiimin vahvuus, oman tuotteen innovointi, toteutettavuuskelpoisuus ja kumppanoitumismahdollisuudet. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään ne maailmanlaajuisille markkinoille. Syksyn 2020 maasarjojen suomalaisyritysten sarjan voittajaksi nousi ReceiptHero. ReceiptHero on tamperelainen eKuitti-yhtiö. Sähköiset kuitit eli eKuitit ovat tärkeä osa Euroopan finanssialan palvelujen infrastruktuuria ja ne tarjoavat pankeille merkittävän asiakaslähtöisen innovaatiomahdollisuuden. ReceiptHeron digitaalinen kuittiekosysteemi mahdollistaa reaaliaikaisen varastonimikkeiden kuittidatan jakelun maksupalvelujen tarjoajille (PSP) ja maksupäätejärjestelmi

Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin16.9.2020 08:30:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä. Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin. “Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvä

Mastercardin Lighthouse-ohjelma käynnistyy jälleen – mukana 15 lupaavaa startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta15.9.2020 10:52:02 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan on valittu 15 teknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta. Suomesta ohjelmaan osallistuu viisi yritystä. Osallistujat valittiin hakijoiden joukosta niiden innovatiivisuuden, skaalautuvuuden sekä ratkaisujen vaikuttavuuden perusteella. Lighthouse-ohjelmassa pyritään yhdessä Mastercardin, pankkikumppaneiden, sijoittajien sekä lakiasioiden, teknologia- ja strategia-asiantuntijoiden kanssa luomaan koko toimialaa hyödyttäviä ratkaisuja. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään sen maailmanlaajuisille markkinoille. Ohjelma käynnistyy nyt viidettä kertaa. Lighthouse-ohjelmaan on tähän mennessä osallistunut 60 yritystä. Syksyn 2020 osallistujayritykset ovat Ruotsista, Suomessa ja Liettuasta. "Lighthouse-kehitysohjelma on osoittanut joka kerta, kuinka pitkä etumatka Pohjoismailla ja Baltialla on maksualan innovoinnissa. Ekosysteemiä kannattaa vahvistaa Lighthousen kaltaisilla

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EEST | Tiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.