Mastercardin selvitys: Yli neljäsosa pohjoismaisista pienyrityksistä on nopeuttanut digitalisaatiotaan selviytyäkseen koronapandemiasta

Yli neljäsosa (27 prosenttia) yksinyrittäjistä, mikro- ja pienyrityksistä sekä keskisuurista yrityksistä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on lisännyt toimintojensa digitalisaatiota sekä kasvattanut verkkopalvelujaan vastatakseen muuttuneeseen asiakaskysyntään ja alentaakseen kustannuksia. Vuonna 2021 yritykset keskittyvät asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä verkkopalvelujen turvallisuuden parantamiseen. Tämä käy ilmi Mastercardin kyselytutkimuksesta, jossa tarkastellaan pohjoismaisten pienyritysten korona-ajan tilannetta.

Puolet yrityksistä aikoo jatkaa digitalisaatioon panostamista vuonna 2021. Selvityksen mukaan 30 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä on sitä mieltä, että kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen oli vuoden 2020 suurin haaste. Siten pienyrityksille on entistä tärkeämpää löytää uusia digitaalisia ratkaisuja toiminnan tehostamiseksi, kuten kassavirran hallinnan tehostaminen (48 prosenttia), maksujen vastaanottamisen (35 prosenttia) ja maksamisen sujuvoittaminen (34 prosenttia).

”Tiedämme, että pienyrityksillä on ollut valtavia haasteita koronapandemian aikana. On yllättävää, että monet yritykset ovat kuitenkin osoittautuneet nopealiikkeisiksi ja onnistuneet uudistumaan. Kun yritysten tarpeet näyttävät nyt muuttuvan pandemian ylittävällä, pidemmällä aikavälillä, meille on tärkeää tarjota niille ratkaisuja digitalisaation ja kestävyyden kehittämiseen,” sanoo Malin Berge, Vice President Strategic Growth Mastercardilta.

Digitalisaation lisääminen ja verkkokaupan kasvattaminen ovat pohjoismaisten pienyritysten ykkösprioriteetteja vuonna 2021. Lähes 80 prosenttia niistä pienyrityksistä, joiden mielestä digitalisaatio on tärkeää, pitää verkkopalvelujen turvallisuuden lisäämistä toiminnan ja asiakkaiden kannalta olennaisena. Lisäksi pienyrityksistä yli 70 prosenttia pitää verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittämistä tärkeänä.

Selvitys osoittaa myös enemmistön (56 prosenttia) pohjoismaisista pienyrityksistä jatkavan panostamista ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön ja vastuullisuuteen. Vastuullisuuteen panostavien yritysten enemmistö, 56 prosenttia, asettaa etusijalle toimintansa myönteisten ympäristövaikutusten lisäämisen ja 42 prosenttia kielteisten ympäristövaikutusten vähentämisen.

Selvityksen tulokset Pohjoismaissa

• 27 % on lisännyt toimintansa digitalisaatiota / kasvattanut verkkopalveluja
  • 18 % on muuttanut liiketoimintaansa (tuotteet/palvelut)
  • 76 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, verkkopalvelujen turvallisuus on tärkeää liiketoiminnalle
  • 68 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, on tärkeää tarjota palveluja verkossa tai applikaatioiden kautta
  • 66 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, sujuva käyttäjäkokemus verkkosivuilla on tärkeää toiminnalle
  • 56 % niistä vastaajista, jotka pitävät vastuullisuutta tärkeänä, haluaa lisätä toimintansa myönteisiä ympäristövaikutuksia
  • 48 % niistä vastaajista, jotka pitävät vastuullisuutta tärkeänä, pitää tärkeänä kassavirran sujuvaa hallintaa
  • 35 % pitää tärkeänä ratkaisuja, joilla helpotetaan maksujen vastaanottamista
  • 34 % pitää tärkeänä ratkaisuja, joilla helpotetaan maksamista

Tietoja selvityksestä

Tutkimusyhtiö Kantar teki selvityksen marraskuussa 2020 Mastercardin toimeksiantamana. Selvitykseen vastasi yhteensä 1029 yksinyrittäjää sekä mikro-, pien- ja keskisuurta yritystä (”pienyritykset”) Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Vastaajista noin puolet oli B2C- ja puolet B2B-yrityksiä eri toimialoilta.

Selvitykseen osallistuneiden yritysten määritelmät:

• Keskisuuri yritys: 51–249 työntekijää ja liikevaihto alle 50 miljoonaa euroa.
  • Pienyritys: 11–50 työntekijää ja liikevaihto alle 10 miljoonaa euroa.
  • Mikroyritys: 1–10 työntekijää ja liikevaihto alle 2 miljoonaa euroa.
  • Yksinyrittäjä: 0 työntekijää ja liikevaihto alle 2 miljoonaa euroa.

Malin Berge, Vice President Strategic Growth Mastercard

Mastercard Lighthouse -kumppanuusohjelmien kevään 2021 voittajiksi Earthbanc ja SPENN11.6.2021 09:47:43 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV- ja MASSIV- kumppanuusohjelmien kevään 2021 ohjelmiin osallistui yrityksiä Pohjoismaista ja Baltiasta. Startup-yrityksille suunnatun Lighthouse FINITIV-innovaatio-ohjelman voittajaksi valittiin ruotsalainen pankkien ja rahoituslaitosten hiiliriskien raportointiin erikoistunut Earthbanc. Sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä etsivän Lighthouse MASSIV -ohjelman voittajaksi valittiin norjalainen mobiilipankkiyritys SPENN. Mastercard Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa startup-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, Swedbankin, Danske Bankin, SEBin ja DNB:n kanssa. Ne valitsivat ruotsalaisen Earthbancin parhaaksi potentiaaliseksi kumppaniksi ohjelmaan osallistuneiden 15 startup-yrityksen joukosta. Earthbanc valittiin voittajaksi sen selkeän viestinnän ja vahvan arvolupauksen vuoksi. Lisäksi se voi auttaa organisaatioita mittaamaan scope 3 -luokan päästöjä. “Luokittelun merkitys korostuu yritysten toiminnassa. Tarvitsemme ra

Mastercardin ‘Football Fandom Study’ -selvityksen mukaan 90 prosenttia kannattajista uskoo fanituksensa vahvistavan pelaajia26.5.2021 11:35:22 EEST | Tiedote