MasterCard

Mastercardin tutkimus digipankkien käytöstä Euroopassa

10.7.2017 12:24 | MasterCard

Mastercardin uuden tutkimuksen mukaan eurooppalaiset arvostavat digitaalisissa pankkipalveluissa ajansäästöä sekä helppokäyttöisyyttä. Yli 30 eurooppalaista digitaalisia palveluita tarjoavaa pankkia ovat valinneet Mastercardin kumppanikseen.

Mastercardin uudessa tutkimuksessa* ihmiset 11 Euroopan maasta jakoivat näkemyksiään siitä, miksi digitaaliset innovaatiot ja ratkaisut ovat tärkeitä finanssipalveluiden, kaupan ja vähittäismyynnin tulevaisuudelle. Tutkimuksen mukaan kätevyys on digitaalisten pankkipalveluiden merkittävin etu, joista ajansäästö (70 %) ja helppokäyttöisyys (59 %) nousivat tärkeimmiksi tekijöiksi. Kuusi kymmenestä eurooppalaisesta pitää digitaalisia ratkaisuja tervetulleina ja uskoo, että pankkialan digitalisaatio tekee heidän elämästään helpompaa ja turvallisempaa.

Tänä päivänä Mastercard on tärkeä toimija ja kumppani digitaalisten ratkaisujen toimittamisessa. Mastercard tekee yhteistyötä yli 30 konttorittoman digipankin, esimerkiksi suomalaisen Holvin, saksalaisen N26:n ja brittiläisen Monzon, kanssa ympäri Eurooppaa. Tarjoamalla teknologista osaamista, globaalin infrastruktuurin, tuotteita ja maailmanlaajuisen finanssi-instituutioiden verkoston, Mastercard on täydellisessä asemassa tukemaan pankkeja ja fintech-yrityksiä, kun sekä uusien että vakiintuneidenkin toimijoiden on navigoitava alan digitaalisessa murroksessa.

”Maksualalla toimivana teknologiayrityksenä olemme keskittyneet jo pitkään kehittämään nopeasti runsaasti erilaisia innovaatioita. On tärkeää, että innovaatiot eivät ole itseisarvo, vaan väline ymmärtää, mitä kumppanimme ja asiakkaamme tarvitsevat hyödyntääkseen digitaalisia maksuja jokaisessa kanavassa”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

”Tämä tutkimus korostaa sitä, että kuluttajat haluavat helppoja ja varmoja ratkaisuja pankkitarpeisiinsa ja ovat hyvin avoimia digitaalisille tuotteille, jos ne parantavat palvelukokemusta. Tuemme tätä muutosta ja olemme ylpeitä siitä, että joukko Euroopan uusia digipankkeja on valinnut meidät kumppanikseen. Samalla pidämme huolen, että vakiintuneet instituutiot voivat rakentaa laadukkaita työkaluja digitaalisessa ympäristössä”, Taraldsson jatkaa.

Löydät kaikki Mastercardin digipankkikumppanit ympäri Eurooppaa tästä infograafista.

Innovaatiot tuovat uusia asiakkaita

Tutkimus osoittaa myös, että kuluttajien asiakasuskollisuus heidän nykyistä pankkia kohtaan on suhteellisen matala. Melkein puolet kuluttajista Euroopassa (49 %) sanoo harkitsevansa vaihtavansa digipankkiin jossain vaiheessa.

Eurooppalaiset kuluttajat uskovat lisäksi, että finanssialan digitalisaatio vaikuttaa tulevaisuudessa pankkikonttoreihin. Kaksi kolmesta uskoo, että pankkikonttoreita on edelleen kymmenen vuoden kuluttua, vaikkakin vähemmän kuin nyt. Kuitenkin vain 6 % vastaajista on vakuuttuneita siitä, että pankkikonttorit katoavat kokonaan kymmenen vuoden sisällä.

Muita tutkimuksen löydöksiä:

• Jos kuluttajat voisivat muuttaa jotain heidän nykyisessä pankissaan, heidän yleisin muutostoiveensa olisi “kätevyys”. Vastaajat toivovat, että heidän pankkinsa tuotteet olisivat ”saatavilla kaikkialla ja olisivat helppoja käyttää” (42 %).
  • Toisiksi yleisin vastaus oli ”joustavuus” ja ”24/7 neuvontapalvelut” (27 %).
  • Yli 85 % käyttää pankkipalveluja digitaalisesti (verkossa tai mobiilissa) ainakin kerran kuussa, ja 38 % tekee niin päivittäin tai viikoittain.
  • Aktiivisimpia käyttäjiä ovat britit (54 %), hollantilaiset (51 %) ja ruotsalaiset (47 %), jotka käyttävät digitaalisia pankkipalveluita päivittäin tai viikoittain, kun taas sveitsiläisitä ainoastaan 26 % ja unkarilaisista vain 27 % käyttää pankkipalveluita päivittäin tai viikoittain.

Mastercard digitaalisten pankkien johtavana kumppanina ympäri Eurooppaa

Finanssisektorin digitalisaatio on kumppanuuksien varassa, mikä ilmeni myös eurooppalaisten kuluttajien vastauksista digitaalisten pankkipalveluiden tutkimuksessa. Yli 75 % tutkimukseen vastanneista sanoi, että he pitävät Mastercardia oikeana kumppanina pankeille.

Yksi esimerkki Mastercardin isoimmista kumppaneista mobiilipankkialalla on suomalainen Holvi, joka tarjoaa digitaalisia pankkipalveluita pienyrittäjille. Yritys aloitti toimintansa ratkomalla itsensä työllistävien yrittäjien jokapäiväisiä ongelmia taloudenhallinnassa. Näillä pienyrittäjillä oli lisäksi usein vaikeuksia saada tarvittavaa tukea perinteisiltä pankeilta. Holvi auttaa asiakkaitaan säästämään aikaa ja rahaa sekä hoitamaan yritystään tehokkaammin. Holvin tavoitteena on olla suosituin taloudenhallintapalvelu pienyrittäjille ja pienille yrityksille Euroopassa.

Vuonna 2016 lanseerattu Holvi Business Mastercard yhdistyy suoraan Holvin palveluunsa ja pitää asiakkaat ajan tasalla raha-asioistaan reaaliajassa. ”Meille on tärkeää työskennellä kumppaneiden kanssa, jotka jakavat arvomme luotettavuudesta. Missiomme on tarjota rajattomia pankkipalveluita asiakkaillemme digitaalisena aikakautena – Mastercard ei tunne rajoja ja toimii maailmanlaajuisesti, juuri kuten asiakkaammekin”, sanoo Holvin toimitusjohtaja Antti-Jussi Suominen.

Lue lisää Holvista, N26:sta ja Monzosta.

*Euroopan digitaalisten pankkipalveluiden tutkimuksesta
Tutkimuksen toteutti Innofact AG ja sen tilasi Mastercard. 11 915 otosta saatiin yhdeltätoista maasta Euroopassa: Italiasta (1084), Saksasta (1081), Espanjasta (1081), Ranskasta (1088), Iso-Britanniasta (1090), Puolasta (1082), Alankomaista (1083), Ruotsista (1082), Sveitsistä (1088), Unkarista (1076) ja Venäjältä (1080). Vastaajat värvättiin Innofactin verkkopaneelista entscheiderclub.de ja sen kansainvälisistä kumppanipaneeleista. Vastaajat olivat vähintään 18-vuotiaita.

Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Mastercard: Preferred partner of digitized banks in Europe