Mastercard

Mastercardin tutkimus digipankkien käytöstä Euroopassa

Jaa
Mastercardin uuden tutkimuksen mukaan eurooppalaiset arvostavat digitaalisissa pankkipalveluissa ajansäästöä sekä helppokäyttöisyyttä. Yli 30 eurooppalaista digitaalisia palveluita tarjoavaa pankkia ovat valinneet Mastercardin kumppanikseen.

Mastercardin uudessa tutkimuksessa* ihmiset 11 Euroopan maasta jakoivat näkemyksiään siitä, miksi digitaaliset innovaatiot ja ratkaisut ovat tärkeitä finanssipalveluiden, kaupan ja vähittäismyynnin tulevaisuudelle. Tutkimuksen mukaan kätevyys on digitaalisten pankkipalveluiden merkittävin etu, joista ajansäästö (70 %) ja helppokäyttöisyys (59 %) nousivat tärkeimmiksi tekijöiksi. Kuusi kymmenestä eurooppalaisesta pitää digitaalisia ratkaisuja tervetulleina ja uskoo, että pankkialan digitalisaatio tekee heidän elämästään helpompaa ja turvallisempaa.

Tänä päivänä Mastercard on tärkeä toimija ja kumppani digitaalisten ratkaisujen toimittamisessa. Mastercard tekee yhteistyötä yli 30 konttorittoman digipankin, esimerkiksi suomalaisen Holvin, saksalaisen N26:n ja brittiläisen Monzon, kanssa ympäri Eurooppaa. Tarjoamalla teknologista osaamista, globaalin infrastruktuurin, tuotteita ja maailmanlaajuisen finanssi-instituutioiden verkoston, Mastercard on täydellisessä asemassa tukemaan pankkeja ja fintech-yrityksiä, kun sekä uusien että vakiintuneidenkin toimijoiden on navigoitava alan digitaalisessa murroksessa.

”Maksualalla toimivana teknologiayrityksenä olemme keskittyneet jo pitkään kehittämään nopeasti runsaasti erilaisia innovaatioita. On tärkeää, että innovaatiot eivät ole itseisarvo, vaan väline ymmärtää, mitä kumppanimme ja asiakkaamme tarvitsevat hyödyntääkseen digitaalisia maksuja jokaisessa kanavassa”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

”Tämä tutkimus korostaa sitä, että kuluttajat haluavat helppoja ja varmoja ratkaisuja pankkitarpeisiinsa ja ovat hyvin avoimia digitaalisille tuotteille, jos ne parantavat palvelukokemusta. Tuemme tätä muutosta ja olemme ylpeitä siitä, että joukko Euroopan uusia digipankkeja on valinnut meidät kumppanikseen. Samalla pidämme huolen, että vakiintuneet instituutiot voivat rakentaa laadukkaita työkaluja digitaalisessa ympäristössä”, Taraldsson jatkaa.

Löydät kaikki Mastercardin digipankkikumppanit ympäri Eurooppaa tästä infograafista.


Innovaatiot tuovat uusia asiakkaita

Tutkimus osoittaa myös, että kuluttajien asiakasuskollisuus heidän nykyistä pankkia kohtaan on suhteellisen matala. Melkein puolet kuluttajista Euroopassa (49 %) sanoo harkitsevansa vaihtavansa digipankkiin jossain vaiheessa.       

Eurooppalaiset kuluttajat uskovat lisäksi, että finanssialan digitalisaatio vaikuttaa tulevaisuudessa pankkikonttoreihin. Kaksi kolmesta uskoo, että pankkikonttoreita on edelleen kymmenen vuoden kuluttua, vaikkakin vähemmän kuin nyt. Kuitenkin vain 6 % vastaajista on vakuuttuneita siitä, että pankkikonttorit katoavat kokonaan kymmenen vuoden sisällä.


Muita tutkimuksen löydöksiä:

  • Jos kuluttajat voisivat muuttaa jotain heidän nykyisessä pankissaan, heidän yleisin muutostoiveensa olisi “kätevyys”. Vastaajat toivovat, että heidän pankkinsa tuotteet olisivat ”saatavilla kaikkialla ja olisivat helppoja käyttää” (42 %).
  • Toisiksi yleisin vastaus oli ”joustavuus” ja ”24/7 neuvontapalvelut” (27 %). 
  • Yli 85 % käyttää pankkipalveluja digitaalisesti (verkossa tai mobiilissa) ainakin kerran kuussa, ja 38 % tekee niin päivittäin tai viikoittain.
  • Aktiivisimpia käyttäjiä ovat britit (54 %), hollantilaiset (51 %) ja ruotsalaiset (47 %), jotka käyttävät digitaalisia pankkipalveluita päivittäin tai viikoittain, kun taas sveitsiläisitä ainoastaan 26 % ja unkarilaisista vain 27 % käyttää pankkipalveluita päivittäin tai viikoittain.


Mastercard digitaalisten pankkien johtavana kumppanina ympäri Eurooppaa

Finanssisektorin digitalisaatio on kumppanuuksien varassa, mikä ilmeni myös eurooppalaisten kuluttajien vastauksista digitaalisten pankkipalveluiden tutkimuksessa. Yli 75 % tutkimukseen vastanneista sanoi, että he pitävät Mastercardia oikeana kumppanina pankeille.

Yksi esimerkki Mastercardin isoimmista kumppaneista mobiilipankkialalla on suomalainen Holvi, joka tarjoaa digitaalisia pankkipalveluita pienyrittäjille. Yritys aloitti toimintansa ratkomalla itsensä työllistävien yrittäjien jokapäiväisiä ongelmia taloudenhallinnassa. Näillä pienyrittäjillä oli lisäksi usein vaikeuksia saada tarvittavaa tukea perinteisiltä pankeilta. Holvi auttaa asiakkaitaan säästämään aikaa ja rahaa sekä hoitamaan yritystään tehokkaammin. Holvin tavoitteena on olla suosituin taloudenhallintapalvelu pienyrittäjille ja pienille yrityksille Euroopassa.

Vuonna 2016 lanseerattu Holvi Business Mastercard yhdistyy suoraan Holvin palveluunsa ja pitää asiakkaat ajan tasalla raha-asioistaan reaaliajassa. ”Meille on tärkeää työskennellä kumppaneiden kanssa, jotka jakavat arvomme luotettavuudesta. Missiomme on tarjota rajattomia pankkipalveluita asiakkaillemme digitaalisena aikakautena – Mastercard ei tunne rajoja ja toimii maailmanlaajuisesti, juuri kuten asiakkaammekin”, sanoo Holvin toimitusjohtaja Antti-Jussi Suominen.

Lue lisää Holvista, N26:sta ja Monzosta.


*Euroopan digitaalisten pankkipalveluiden tutkimuksesta
Tutkimuksen toteutti Innofact AG ja sen tilasi Mastercard. 11 915 otosta saatiin yhdeltätoista maasta Euroopassa: Italiasta (1084), Saksasta (1081), Espanjasta (1081), Ranskasta (1088), Iso-Britanniasta (1090), Puolasta (1082), Alankomaista (1083), Ruotsista (1082), Sveitsistä (1088), Unkarista (1076) ja Venäjältä (1080). Vastaajat värvättiin Innofactin verkkopaneelista entscheiderclub.de ja sen kansainvälisistä kumppanipaneeleista. Vastaajat olivat vähintään 18-vuotiaita.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Kuvat

Mastercard: Preferred partner of digitized banks in Europe
Mastercard: Preferred partner of digitized banks in Europe
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye