Mastercard

Mastercardin tutkimus: Suomalaiset luottavat korttimaksamiseen verkkokaupassa

Jaa
Verkkokauppa on suuressa suosiossa Suomessa. Mastercardin uuden tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista pitää tavaroiden ja palvelujen verkkomaksamista turvallisena. Suomalaisten mielestä korttimaksamisessa parasta on sen turvallisuus mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Suomalaiset suosivat verkkokauppaa. Mastercardin tuoreessa kyselytutkimuksessa* yli 90 prosenttia yli 18-vuotiaista suomalaisista vastaajista kertoi ostaneensa tavaroita ja palveluita verkossa omaan käyttöönsä, ja 70 prosenttia vastaajista kertoi tekevänsä verkko-ostoksia usein. Enemmistö suomalaisista, 56 prosenttia, sanoi pitävänsä verkko-ostamista turvallisena tai hyvin turvallisena.

Korttimaksaminen suojelee nettikauppojen asiakkaita

Tutkimuksesta käy ilmi, että 56 prosenttia suomalaisista kuluttajista ovat epävarmoja tai eivät tunne oikeuksiaan asioidessaan verkkokaupoissa, mikäli ongelmia ilmenee. Suomalaiset pitävät kuitenkin verkko-ostosten korttimaksamista turvallisena.  47 prosenttia vastaajista tiesi, että käyttämällä korttimaksua   asiakkaalla on oikeus saada rahansa takaisin, jos ostettua tuotetta ei toimiteta, se on viallinen tai myyjä menee esimerkiksi konkurssiin. 

“On hienoa, että suomalaiset luottavat korttimaksamisen turvallisuuteen verkkokaupoissa. Turvallisuus on tärkeää Mastercardille, koska se on tärkeää kortinhaltijoillemme. Kun verkko-ostokset maksaa maksukortilla, kuluttajat voivat saada rahansa takaisin, mikäli ostetua tuotetta ei toimiteta tai se on viallinen. Tämä on iso etu kuluttajille”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Kortti on suomalaisille toiseksi suosituin maksutapa verkossa, eniten suomalaiset käyttävät verkkopankkimaksuja. Tässä suomalaiset eroavat ruotsalaisista naapureistaan, joille korttimaksaminen oli selvästi suosituin maksutapa verkossa. Ruotsalaisista 54 prosenttia valitsee mieluiten korttimaksun verkossa. Suomalaista korttimaksua suosi ensisijaisesti 22 prosenttia, mutta 60 prosenttia vastaajista oli joskus käyttänyt korttia verkko-ostosten maksamiseen. Suomalaiset maksavat kortilla, koska se on helppoa (48 prosenttia vastaajista) ja turvallista (36 prosenttia).

Helppoa verkkomaksamista

Vuonna 2016 suomalaisten tekemistä verkko-ostoksista 38 prosenttia tehtiin ulkomaisissa verkkokaupoissa. Verkko-ostoksia tehtiin kaiken kaikkiaan viime vuonna 1,19 miljardin euron arvosta.**

“Viime vuonna lähes neljä kymmenestä suomalaisten verkkokauppaostosta tehtiin Suomen rajojen ulkopuolisissa verkkokaupoissa, ja kuluttajat maksavat kortilla erityisesti asioidessaan ulkomaisissa verkkokaupoisssa. Mastercard kehittää jatkuvasti verkkomaksamista helpommaksi. Maksamisen helppouden ja korttiemme turvallisuuden vuoksi uskomme, että korttimaksaminen verkkokaupassa lisääntyy entisestään Suomessa tulevina vuosina”, Taraldsson sanoo.

Vinkkejä verkkokauppa-asiakkaille

  • Kun verkko-ostokset maksaa maksukortilla, kortinhaltija voi saada rahansa takaisin, mikäli ostettua tuotetta ei toimiteta tai se on viallinen tai verkkokauppa menee konkurssiin.
  • Ota yhteyttä verkkokauppaan, mikäli jotain on mennyt pieleen. Mikäli tämä ei onnistu, ota yhteyttä kortin myöntäneeseen pankkiin avun saamiseksi.
  • Ota yhteyttä pankkiisi tarkistaaksesi, mitä vakuutuksia maksukorttisi sisältää. Tarkista esimerkiksi ennen seuraavaa matkaasi, sisältääkö kortti matkavakuutuksen.
* Tutkimuksen toteutti Mastercardin puolesta YouGov helmikuussa 2017. Kyselyyn vastasi 1004 yli 18-vuotiasta suomalaista ympäri maata.
** PostNordin verkkokauppatutkimus 2016

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Kuvat

Lataa
Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye