Mastercardin tutkimus: Suomalaiset luottavat korttimaksamiseen verkkokaupassa

Verkkokauppa on suuressa suosiossa Suomessa. Mastercardin uuden tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista pitää tavaroiden ja palvelujen verkkomaksamista turvallisena. Suomalaisten mielestä korttimaksamisessa parasta on sen turvallisuus mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Suomalaiset suosivat verkkokauppaa. Mastercardin tuoreessa kyselytutkimuksessa* yli 90 prosenttia yli 18-vuotiaista suomalaisista vastaajista kertoi ostaneensa tavaroita ja palveluita verkossa omaan käyttöönsä, ja 70 prosenttia vastaajista kertoi tekevänsä verkko-ostoksia usein. Enemmistö suomalaisista, 56 prosenttia, sanoi pitävänsä verkko-ostamista turvallisena tai hyvin turvallisena.

Korttimaksaminen suojelee nettikauppojen asiakkaita

Tutkimuksesta käy ilmi, että 56 prosenttia suomalaisista kuluttajista ovat epävarmoja tai eivät tunne oikeuksiaan asioidessaan verkkokaupoissa, mikäli ongelmia ilmenee. Suomalaiset pitävät kuitenkin verkko-ostosten korttimaksamista turvallisena.  47 prosenttia vastaajista tiesi, että käyttämällä korttimaksua   asiakkaalla on oikeus saada rahansa takaisin, jos ostettua tuotetta ei toimiteta, se on viallinen tai myyjä menee esimerkiksi konkurssiin.

“On hienoa, että suomalaiset luottavat korttimaksamisen turvallisuuteen verkkokaupoissa. Turvallisuus on tärkeää Mastercardille, koska se on tärkeää kortinhaltijoillemme. Kun verkko-ostokset maksaa maksukortilla, kuluttajat voivat saada rahansa takaisin, mikäli ostetua tuotetta ei toimiteta tai se on viallinen. Tämä on iso etu kuluttajille”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Kortti on suomalaisille toiseksi suosituin maksutapa verkossa, eniten suomalaiset käyttävät verkkopankkimaksuja. Tässä suomalaiset eroavat ruotsalaisista naapureistaan, joille korttimaksaminen oli selvästi suosituin maksutapa verkossa. Ruotsalaisista 54 prosenttia valitsee mieluiten korttimaksun verkossa. Suomalaista korttimaksua suosi ensisijaisesti 22 prosenttia, mutta 60 prosenttia vastaajista oli joskus käyttänyt korttia verkko-ostosten maksamiseen. Suomalaiset maksavat kortilla, koska se on helppoa (48 prosenttia vastaajista) ja turvallista (36 prosenttia).

Helppoa verkkomaksamista

Vuonna 2016 suomalaisten tekemistä verkko-ostoksista 38 prosenttia tehtiin ulkomaisissa verkkokaupoissa. Verkko-ostoksia tehtiin kaiken kaikkiaan viime vuonna 1,19 miljardin euron arvosta.**

“Viime vuonna lähes neljä kymmenestä suomalaisten verkkokauppaostosta tehtiin Suomen rajojen ulkopuolisissa verkkokaupoissa, ja kuluttajat maksavat kortilla erityisesti asioidessaan ulkomaisissa verkkokaupoisssa. Mastercard kehittää jatkuvasti verkkomaksamista helpommaksi. Maksamisen helppouden ja korttiemme turvallisuuden vuoksi uskomme, että korttimaksaminen verkkokaupassa lisääntyy entisestään Suomessa tulevina vuosina”, Taraldsson sanoo.

Vinkkejä verkkokauppa-asiakkaille

• Kun verkko-ostokset maksaa maksukortilla, kortinhaltija voi saada rahansa takaisin, mikäli ostettua tuotetta ei toimiteta tai se on viallinen tai verkkokauppa menee konkurssiin.
  • Ota yhteyttä verkkokauppaan, mikäli jotain on mennyt pieleen. Mikäli tämä ei onnistu, ota yhteyttä kortin myöntäneeseen pankkiin avun saamiseksi.
  • Ota yhteyttä pankkiisi tarkistaaksesi, mitä vakuutuksia maksukorttisi sisältää. Tarkista esimerkiksi ennen seuraavaa matkaasi, sisältääkö kortti matkavakuutuksen.
* Tutkimuksen toteutti Mastercardin puolesta YouGov helmikuussa 2017. Kyselyyn vastasi 1004 yli 18-vuotiasta suomalaista ympäri maata.
** PostNordin verkkokauppatutkimus 2016

Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Lataa
Lataa

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme.

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EESTTiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.

Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EETTiedote

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.