Mästerskap på distans: sökes personer som superdaltar med sina sällskapsdjur

Arttu Wiskari och hunden Bonzo, Jutta Larm och katten Pätkis, Arttu Lindeman och hunden Freddie samt Eevi Teittinen och hunden Lola ger prov på hur det kan låta när man daltar med sin ögonsten.

I maj–juni arrangerar Vasa Elektriska en FM-tävling i att dalta med sällskapsdjur. Tävlingen utgör en del av kampanjen Kärlek är elektricitet och arrangeras i bolagets sociala kanaler.

Tävlingen startas av några kända finländare och deras husdjur. Arttu Wiskari, Jutta Larm, Arttu Lindeman och Eevi Teittinen ger på Instagram prov på hur de gullar med sina lurviga vänner. Kändisarna har försetts med en ring och deras sällskapsdjur i sin tur har ett smart halsband. Med hjälp av dem påvisas förändringar i hudens ledningsförmåga – ett sätt att mäta reaktioner. Med hjälp av data från ringar och halsband kan doktor i mätvetenskap Pekko Vehviläinen tolka hur förutom djuret, också ägaren reagerar på den vänskapliga stunden. Reaktionerna kommer inte att mätas på tävlingens deltagare.

”På basen av data är det tydligt att t.ex. människan och hunden förstår varandra. Huruvida ett husdjur tycker om att höra sin ägare dalta varierar. Ofta är höjdpunkten i en hunds dag när ägaren kommer hem, eller när hunden får komma till hundparken. Nödvändigtvis är det inte just gullandet som gör hunden mest glad”, berättar Vehviläinen.

”Vi har alla fått uppleva en mycket ovanlig vår, och därför ville vi göra något som kan sprida glädje i hela Finland. Att arrangera ett FM i att dalta med sitt husdjur är också en naturlig fortsättning på vår kampanj, där vi i olika situationer har mätt hudens ledningsförmåga för att förstå oss på känslor i form av en elektrisk signal”, berättar Vasa Elektriskas kommunikationschef Mikaela Jussila.

I Finland har man tidigare tävlat i att dalta med hundar. I Vasa Elektriskas tävling kan vem som helst som är myndig och har ett husdjur – vare sig det är en katt eller en kakadua eller något där emellan – delta. Tävlingsbidrag tas emot under tiden 25.5–21.6.2020.

Vinnaren får mat för ett år till sitt sällskapsdjur, i praktiken ett presentkort om 500 euro till Musti ja Mirri. Dessutom utlottas presentkort värda 30 euro bland alla deltagare. Vinnaren offentliggörs i en livesändning i Vasa Elektriskas sociala kanaler 24.6.2020. Finalen refereras av mannen som lyckats smälta så gott som alla hjärtan i Finland, Janne Kataja.

Så här deltar du:

Spela in en video där du gullar med ditt sällskapsdjur. Säkerställ att din röst hörs och att djurets reaktion syns på videon. Att visa sitt eget ansikte på videon är frivilligt. Publicera tävlingsbidraget på Instagram med taggen #lässytyksensm (Instagram-kontot måste vara offentligt för att bidraget ska vara med i tävlingen) eller skicka videon via Instagram eller Facebook som ett privatmeddelande till @vaasansahko. På Facebook kan du också delta genom att med videon kommentera på ett tävlingsinlägg.

Läs mer om hur du deltar i tävlingen.

Läs mer om hur vi mäter kärlek här.

Mikaela Jussila
mikaela.jussila@vasaelektriska.fi