Matikainen-Kallström valittiin kolmannelle kaudelle TEKin hallituksen puheenjohtajaksi

Tekniikan akateemiset TEKin valtuusto valitsi diplomi-insinööri Marjo Matikainen-Kallströmin, 52, TEKin hallituksen puheenjohtajaksi äänin 35-34.

Nyt kolmannen peräkkäisen kolmivuotiskautensa hallituksen puheenjohtajana aloittava Matikainen-Kallström edustaa TEKin valtuustossa kokoomuksen vaaliliittoa.

Vastaehdokkaana puheenjohtajavaalissa oli tamperelainen DI, yrittäjä Mika Uusi-Pietilä. Uusi-Pietilä edustaa TEKin valtuustossa poliittisesti sitoutumatonta Yhtenäinen TEK ja tekarihenki -vaaliliittoa.

Matikainen-Kallström pohti puheenvuorossaan valintansa jälkeen, mitä uutta Suomessa voitaisiin tehdä, jotta edistettäisiin uusien yritysten syntymistä ja kasvua, joiden myötä saataisiin uusia työpaikkoja.

– Tässä voisimme ottaa mallia Ruotsista, jossa palkansaajilla on mahdollisuus pitää 6 kuukauden pituinen yrityksen käynnistämisvapaa, ja halutessaan hän voi palata vapaalta entiseen työhönsä. Tämä on harkinnan arvoinen malli Suomessakin käyttöönotettavaksi, Matikainen-Kallström esitti.

Jäsenäänestyksellä keväällä valittu TEKin valtuusto piti järjestäytymiskokouksensa ja valitsi liitolle uuden hallituksen tänään Helsingissä.

Hallituksen puheenjohtaja Marjo-Matikainen Kallström 050 512 1578

Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. 70 000 jäsenellään TEK on yksi Akavan suurimmista jäsenliitoista.