Matkailualan 15 lupaavinta kasvuyritystä valittu kasvuohjelmaan

Yritysten kasvuohjelmaan Tulevaisuuden matkailun Kasvupolulle on valittu 15 potentiaalisinta kasvuyritystä 59 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Nellim Wilderness Hotels & Safaris, joka tarjoaa kansainvälisille lapinmatkailijoille elämyslomia. Tulevaisuuden matkailun Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Kuvituskuvaa. Steven Libralon / Unsplash.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Design District Helsinki, Glopas-ääniopastuspalvelu, Duara Travels Oy sekä Studio Puisto Arkkitehdit Oy Helsingistä, Go Arctic Oy Kiimigistä, Finnature Oy Limingasta, Hotelway Turusta, Kielosaari Oy Pyhäjoelta, Liveto Group Oy Jyväskylästä, Matkailu- ja ympäristövalmennus Entra Oy Joensuusta, Nellim Wilderness Hotels & Safaris Ivalosta, Saariselkä Ski & Resort Oy Saariselältä, Saimaan Eräpalvelu Oravi Oy Savonlinnasta, Seikkailupuisto PAKKA Kalajoelta sekä Äksyt Ämmät Oy Nurmeksesta.

Valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. hotellivarausten hallinnoimiseen applikaatiolla, ohjelma-, majoitus- ja matkailupalveluihin, matkailupakettien järjestämiseen, lipun varaamisen ja myynnin järjestämiseen online-alustalla tai matkailun markkinoinnin konsultointiin.

Tuomariston kriteereinä valinnoille pidettiin yritysten kasvun nälkää, tiimin osaamista, liiketoimintamallin skaalautumista, sparrauksen tarvetta ja idean ainutlaatuisuutta. Tuomariston jäsen Miikka Raulo FlowHousesta avasi tuomariston roolia Kasvupolulla, joka ei rajoitu pelkästään yritysten esikarsintaan ja voittajien valintaan.

“Maailmalla kiinnostus Suomea kohtaan on ennennäkemätön ja Matkailun Kasvupolun kumppaneiden yhteinen intressi onkin varmistaa, että matkailu Suomeen jatkaa kasvuaan myös tulevina vuosina ja huomio realisoituu matkailutuloiksi. Tehtävänämme on auttaa kasvupolulla eri puolilta Suomea valittuja yrityksiä toimimaan edelläkävijöinä toimialalla, kehittäen matkailun kestävää ja ympärivuotista kasvua vastaten kansainvälisten matkailijoiden tarpeisiin.”

Tuomaristoon kuuluvat Raulon ohella Kalle Lumio Nordia Managementilta, Kristiina Hietasaari Business Finlandista, Janne Anttila Kalajoen Hiekkasärkät Oy:stä, Jaska Pensaari Visit Kokkolasta, Jari Auranen Tietotalosta sekä Jussi Luhtasela Finnairilta.

Yksi mukaan valituista yrityksistä on ivalolainen Oy Erähotelli Nellim Ltd, joka hotellitoiminnan lisäksi järjestää palveluja laajasti matkailuun liittyen. Se tarjoaa elämyksellisiä luontolomia kansainvälisille asiakkaille, joiden määrä Suomessa kasvaa vuosi vuodelta, erityisesti Lapin matkailun osalta. Yritys on perustettu vuonna 2004, mutta erityisesti sen viime vuodet ovat olleet taloudellisestikin onnistuneita.

“On tullut nimeä ja mainetta, pikkuhiljaa ollaan kasvettu ja me ollaan rakennettu niin paljon uutta. Ollaan saatu hyvä maine kuluttaja- ja matkanjärjestäjäpäässä. Se on auttanut. Ollaan verkostoiduttu siellä maailmalla. Digitalisaatio ja strategiakuviot on sellaisia, mitä tullaan miettimään sparrauksissa,” yrityksen toimitusjohtaja Jouko Lappalainen kertoo puhelimessa.

Kasvupolulla järjestetään myös Kasvupaja 21.5. Kalajoen Hiekkasärkillä, jossa hiotaan kasvusuunnitelmia ja verkostoidutaan. Varsinaiset sparrauspäivät pidetään 15.5. ja 14.8.2018. Tällöin eri alojen (mm. kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Matkailualan asiantuntijoista koottu tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja

Satu Haka, Kasvupolun fasilitaattori, Kasvun Roihu*, p. 050 304 8779, satu.haka@kasvunroihu.fi

Miikka Raulo, Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, FlowHouse, p. 040 731 0022, miikka.raulo@flowhouse.fi

Kuvituskuvaa. Steven Libralon / Unsplash.

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Visit Finland, Finnair, Tietotalo, Nordia Management, FlowHouse, Visit Saimaa, Visit Kokkola ja Kalajoen Hiekkasärkät Oy ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, TT-Säätiö, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.

Business Jyväskylä Kasvupolulle yhteensä 20 yritystä, joista parhaat pitchaavat ralleissa11.5.2018 06:30Tiedote

Yritysten kasvuohjelmaan Business Jyväskylä Kasvupolulle on valittu 20 kasvupotentiaalisinta yritystä 43 hakijan joukosta. Kasvuohjelmaan haettiin yrityksiä, jotka tukisivat ict- ja teollisuuden alojen kehitystä informaatio-, tekoäly- tai digiratkaisuilla. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on jo toista kertaa Kasvu Openiin osallistuva Pengon Oy, jonka työkalulla yritykset saavat johtamisensa tueksi tietoa. Business Jyväskylä Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.