Matkakorttien vaihto HSL-korteiksi jatkuu ripeänä

Matkakortteja on vaihdettu HSL-korteiksi jo yli 400 000 kappaletta. Nykyiset matkakortit lakkaavat toimimasta, kun HSL ottaa käyttöön vyöhykkeet joukkoliikenteen hinnoittelussa ensi keväänä.

Matkakorttien vaihto HSL-korteiksi alkoi lokakuun lopulla ja kortin käyttäjät ovat lähteneet nopeasti liikkeelle. ”Kortteja on torstaihin 15.11. mennessä vaihdettu yli 400 000 kappaletta, noin kolmannes kaikista aktiivikäytössä olevista korteista”, osastonjohtaja Mari Flink HSL:stä kertoo.

”Korttien vaihtaminen on ehdoton edellytys sille, että HSL voi siirtyä uuteen vyöhykemalliin, sillä vanhat matkakortit lakkaavat toimimasta, kun uudet hinnoitteluvyöhykkeet tulevat käyttöön. Vyöhykeuudistuksen on tarkoitus toteutua keväällä 2019”, Flink sanoo.

Matkakortti vaihdetaan HSL-kortiksi automaattisesti, kun asiakas käy lataamassa sitä, joten korttia vaihtaakseen ei tarvitse lähteä varta vasten asialle. Matkakortilla olevat kausi ja arvo sekä kaikki muut sillä olevat tiedot siirretään vaihdossa siniselle HSL-kortille.

Korttinsa voi vaihtaa monessa muussakin paikassa kuin HSL:n ja kuntien palvelupisteissä, esimerkiksi R-kioskeissa, Prismoissa, K-Citymarketeissa ja Stockmannin tavarataloissa sekä useissa S-marketeissa, Alepoissa, K-marketeissa ja monessa pienessä kioskissa. Paikat löytyvät verkosta HSL:n myyntipaikkahausta.

Jos mobiilimaksaminen tuntuu kortin käyttöä luontevammalta, asiakas voi siirtyä käyttämään HSL-sovellusta. Sovelluksella voi toistaiseksi ostaa aikuisten kausilippuja sekä aikuisten ja lasten kerta- ja vuorokausilippuja. HSL-sovelluksen voi ladata sovelluskaupasta.

HSL-kortti mahdollistaa monia uusia palveluja

HSL-kortti toimii maksuvälineenä samalla tavalla kuin vanha matkakortti, joten uuden kortin käyttö ei ole ollut matkustajille korkean kynnyksen takana.

Asiakkaita on askarruttanut HSL-kortissa se, että matkapuhelimessa toimivalla HSL:n Oma matkakortti -sovelluksella ei voi vielä tarkistaa uuden kortin tietoja. Tekniikka, joka saa sovelluksen ja HSL-kortin keskustelemaan keskenään, on tekeillä, joten tietojen tarkistaminen tulee mahdolliseksi myöhemmin syksyllä.

”HSL-kortin käyttäjän kannattaa ottaa huomioon myös se, että kortin numero muuttuu vaihdon yhteydessä”, projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari HSL:stä sanoo. ”Asiakas on saattanut rekisteröityä matkakorttinsa numerolla mitä erilaisimpiin palveluihin, esimerkiksi kulunvalvontajärjestelmiin tai erilaisten palveluntarjoajien asiakasetujen saajaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että HSL-kortin käyttäjän on syötettävä palveluihin uuden korttinsa numero.”

Asiakas voi vaihdon yhteydessä ottaa käyttöönsä HSL-tunnuksen, jotta hän pääsee jatkossa hyötymään uusista palveluista, joita HSL-kortille kehitetään. Tunnus mahdollistaa vyöhykeuudistuksen käyttöönoton jälkeen muun muassa kortin verkkolatauksen ja erilaisia kohdennettuja infopalveluita. Tunnus ei kuitenkaan ole välttämätön edellytys HSL-kortin käytölle.

Projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari, HSL, puh. 050 389 8970

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.