Matkakorttien vaihto HSL-korteiksi jatkuu ripeänä

Matkakortteja on vaihdettu HSL-korteiksi jo yli 400 000 kappaletta. Nykyiset matkakortit lakkaavat toimimasta, kun HSL ottaa käyttöön vyöhykkeet joukkoliikenteen hinnoittelussa ensi keväänä.

Matkakorttien vaihto HSL-korteiksi alkoi lokakuun lopulla ja kortin käyttäjät ovat lähteneet nopeasti liikkeelle. ”Kortteja on torstaihin 15.11. mennessä vaihdettu yli 400 000 kappaletta, noin kolmannes kaikista aktiivikäytössä olevista korteista”, osastonjohtaja Mari Flink HSL:stä kertoo.

”Korttien vaihtaminen on ehdoton edellytys sille, että HSL voi siirtyä uuteen vyöhykemalliin, sillä vanhat matkakortit lakkaavat toimimasta, kun uudet hinnoitteluvyöhykkeet tulevat käyttöön. Vyöhykeuudistuksen on tarkoitus toteutua keväällä 2019”, Flink sanoo.

Matkakortti vaihdetaan HSL-kortiksi automaattisesti, kun asiakas käy lataamassa sitä, joten korttia vaihtaakseen ei tarvitse lähteä varta vasten asialle. Matkakortilla olevat kausi ja arvo sekä kaikki muut sillä olevat tiedot siirretään vaihdossa siniselle HSL-kortille.

Korttinsa voi vaihtaa monessa muussakin paikassa kuin HSL:n ja kuntien palvelupisteissä, esimerkiksi R-kioskeissa, Prismoissa, K-Citymarketeissa ja Stockmannin tavarataloissa sekä useissa S-marketeissa, Alepoissa, K-marketeissa ja monessa pienessä kioskissa. Paikat löytyvät verkosta HSL:n myyntipaikkahausta.

Jos mobiilimaksaminen tuntuu kortin käyttöä luontevammalta, asiakas voi siirtyä käyttämään HSL-sovellusta. Sovelluksella voi toistaiseksi ostaa aikuisten kausilippuja sekä aikuisten ja lasten kerta- ja vuorokausilippuja. HSL-sovelluksen voi ladata sovelluskaupasta.

HSL-kortti mahdollistaa monia uusia palveluja

HSL-kortti toimii maksuvälineenä samalla tavalla kuin vanha matkakortti, joten uuden kortin käyttö ei ole ollut matkustajille korkean kynnyksen takana.

Asiakkaita on askarruttanut HSL-kortissa se, että matkapuhelimessa toimivalla HSL:n Oma matkakortti -sovelluksella ei voi vielä tarkistaa uuden kortin tietoja. Tekniikka, joka saa sovelluksen ja HSL-kortin keskustelemaan keskenään, on tekeillä, joten tietojen tarkistaminen tulee mahdolliseksi myöhemmin syksyllä.

”HSL-kortin käyttäjän kannattaa ottaa huomioon myös se, että kortin numero muuttuu vaihdon yhteydessä”, projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari HSL:stä sanoo. ”Asiakas on saattanut rekisteröityä matkakorttinsa numerolla mitä erilaisimpiin palveluihin, esimerkiksi kulunvalvontajärjestelmiin tai erilaisten palveluntarjoajien asiakasetujen saajaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että HSL-kortin käyttäjän on syötettävä palveluihin uuden korttinsa numero.”

Asiakas voi vaihdon yhteydessä ottaa käyttöönsä HSL-tunnuksen, jotta hän pääsee jatkossa hyötymään uusista palveluista, joita HSL-kortille kehitetään. Tunnus mahdollistaa vyöhykeuudistuksen käyttöönoton jälkeen muun muassa kortin verkkolatauksen ja erilaisia kohdennettuja infopalveluita. Tunnus ei kuitenkaan ole välttämätön edellytys HSL-kortin käytölle.

Projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari, HSL, puh. 050 389 8970

Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.