HSL Helsingin seudun liikenne

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen

Jaa
Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.
Metromatkustajien HSL:n joukkoliikenteelle antamat arvosanat ovat nousseet merkittävästi. Syksyllä 2018 kaikista metromatkustajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä, kun keväällä tyytyväisten osuus oli 75 prosenttia.
Metromatkustajien HSL:n joukkoliikenteelle antamat arvosanat ovat nousseet merkittävästi. Syksyllä 2018 kaikista metromatkustajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä, kun keväällä tyytyväisten osuus oli 75 prosenttia.

Metromatkustajien antamat arvosanat ovat nousseet merkittävästi. Syksyllä 2018 kaikista metromatkustajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen, kun keväällä tyytyväisten osuus oli 75 prosenttia. Helsingin osuudella Ruoholahdesta itään tyytyväisiä oli 88 prosenttia. Myös länsimetron matkustajien tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen nousi selkeästi: syksyllä 81 prosenttia matkustajista antoi hyvän tai erittäin hyvän yleisarvosanan HSL:n joukkoliikenteelle, kun keväällä tyytyväisiä oli vain 68 prosenttia.

Myös tyytyväisyys metroliikenteen täsmällisyyteen nousi merkittävästi keväästä 2018. Syksyllä kolme neljästä matkustajasta oli sitä mieltä, että metro liikennöi täsmällisesti, kun keväällä tätä mieltä oli vain kaksi kolmesta. Metron läntisellä osuudella matkustajat olivat syksyllä kevättä huomattavasti tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen, liikennevälineen vaihtamiseen sekä opasteiden toimivuuteen.

Syksyn aikana metron kuljettajapulaa pystyttiin paikkamaan, kun metroon saatiin koulutettua uusia kuljettajia. Syksyllä metrossa oli myös vähemmän teknisiä häiriöitä kuin keväällä. Metron Helsingin osuudella Ruoholahdesta itään asiakastyytyväisyys on edelleen korkeammalla tasolla kuin Ruoholahdesta länteen, lukuun ottamatta siisteyttä ja turvallisuutta.

Läntisen metron liityntäliikenteessä ja Lauttasaaren bussilinjoilla asiakastyytyväisyys nousi merkittävästi: syksyllä liityntäliikenteen matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä, kun keväällä tyytyväisiä oli vain 65 prosenttia. Syksyllä 77 prosenttia matkustajista oli sitä mieltä, että vaihtaminen on sujuvaa, kun keväällä näin ajatteli vain 69 prosenttia.  Osalle länsimetron liityntälinjoista tehtiin elokuussa matkustamista helpottavia aikataulu- ja reittimuutoksia.

Tyytyväisimmät matkustajat raitiovaunuissa

Asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella kaikkein tyytyväisimmät matkustajat kulkevat raitiovaunuissa: 90 prosenttia matkustajista antoi arvosanan 4 tai 5. Samanlainen tulos saatiin keväällä 2017. Syksyllä 2017 asiakastyytyväisyys laski sen jälkeen, kun raitioliikenteessä tehtiin iso linjastouudistus.

Syksyllä kysyttiin matkustajien mielipidettä myös uudesta HSL-sovelluksesta. Kolme neljästä vastaajasta oli sitä mieltä, että sovellus sopii hyvin heidän käyttöönsä. Sovellukseen tyytyväisistä 92 prosenttia oli sitä mieltä, että lipun ostaminen on helppoa.

Matkustajat ovat keväästä 2017 alkaen olleet jatkuvasti tyytyväisempiä opasteisiin etenkin raitiovaunu- ja bussipysäkeillä. Pysäkkien ja asemien matkustajainformaation kehitystyötä on jatkettu pitkäjänteisesti, ja pysäkkiopastusta on selkiytetty samalla, kun opasteisiin on tuotu matkustamista helpottavaa informaatiota.

HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Syksyllä 2018 tutkimukseen osallistui yli 29 000 matkustajaa bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoa:
Marko Vihervuori, Liikennetutkimukset -ryhmän päällikkö, puh. 09 4766 4382
Hanna Kitti, liikennetutkija, puh. 040 752 7426

Kuvat

Metromatkustajien HSL:n joukkoliikenteelle antamat arvosanat ovat nousseet merkittävästi. Syksyllä 2018 kaikista metromatkustajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä, kun keväällä tyytyväisten osuus oli 75 prosenttia.
Metromatkustajien HSL:n joukkoliikenteelle antamat arvosanat ovat nousseet merkittävästi. Syksyllä 2018 kaikista metromatkustajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä, kun keväällä tyytyväisten osuus oli 75 prosenttia.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye