Matkustajat ovat tyytyväisiä Suomenlinnan lauttaliikenteeseen

Lähes 90 prosenttia Suomenlinnan lautan matkustajista oli HSL:n kesän kyselyssä liikenteeseen tyytyväisiä.

Suomenlinnan lauttaliikenne sai vastaajilta yleisarvosanakseen 4,15 asteikolla yhdestä viiteen. Matkustajien tyytyväisyys lauttaliikenteeseen on pysynyt korkealla tasolla huolimatta siitä, että lauttaliikenteen kesäkuukausien matkustajamäärät ovat vuosi vuodelta kasvaneet.

Korkea tyytyväisyys selittyy osittain sillä, että Suomenlinnaan tehdään etenkin kesäkuukausina paljon yksittäisiä vapaa-ajan matkoja. Suomenlinnassa asuvien lauttamatkustajien tyytyväisyys oli satunnaisia matkustajia hieman matalammalla tasolla. Suomenlinnan lautan vakituisista käyttäjistä 80 prosenttia antoi lauttaliikenteelle yleisarvosanan 4 tai 5, kun satunnaisista käyttäjistä kiitettävän arvosanan antoi 90 prosenttia.

Suomenlinnan asukkaat olivat muita matkustajia tyytyväisempiä lauttahenkilökunnan palvelukykyyn, mutta tyytymättömämpiä liikenteestä saatavaan tietoon sekä odottamisolosuhteisiin laitureilla.

HSL pyrkii helpottamaan tiedonsaantia muun muassa Reittiopasta kehittämällä.
Suomenlinnan päälaituriin tehtiin perusparannus vuonna 2017. Korjaus nosti Suomenlinnan asukkaiden tyytyväisyyttä odottamisolosuhteisiin, vaikkakin kulkua lastenrattaiden, pyörätuolin tai pyörän kanssa toivotaan yhä parannettavan. Suomenlinnan asukkaat toivovat samanlaista porttia myös Kauppatorin laiturille.

HSL mittasi matkustajien tyytyväisyyttä lauttaliikenteeseen kesäkuukausina tehdyllä kyselyllä. Kesällä 2018 tutkimukseen osallistui yli 1 200 lauttamatkustajaa.

Tutkimusaineisto on tarkasteltavissa avoimessa nettitietokannassa osoitteessa:

Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 09 4766 4382

Parannuksia Kirkkonummen suunnan linjojen aikatauluihin ja reitteihin maanantaista 4.3. alkaen14.2.2019 14:45:00Tiedote

Kirkkonummen suunnan linjoilla tapahtuu aikataulu- sekä reittimuutoksia 4.3. HSL on suunnitellut linjastomuutokset tiiviissä yhteistyössä Kirkkonummen kunnan ja asukkaiden kanssa. Muutosten tärkein tavoite on nopeuttaa matkustamista Kirkkonummen ja Matinkylän välillä. Ruuhka-aikojen matkat Kantvikista ja Kolsarista Gesterbyhyn nopeutuvat, samoin matkustaminen Kantvikista Matinkylään. Ruuhka-aikojen ulkopuolella matka-aika Matinkylään lyhenee Kantvikin ja Upinniemen suunnalta noin 20 minuuttia. Myös linjojen palvelutaso paranee arkisin ja viikonloppuisin päiväsaikaan sekä arki-iltoina Kantvikistä, keskustasta, Heikkilästä ja Tolsasta Matinkylään. Tolsassa on jatkossa palvelua myös hiljaiseen aikaan linjan 173Z laajentuneen tarjonnan ansiosta. Matkat Kantvikista ja Kolsarista Ravalsiin ja Lindaliin muuttuvat muutosten myötä sen sijaan vaihdollisiksi. Muutokset vaikuttavat linjoihin 171, 172, 172V, 173, 173Z, 174Z, 902 sekä 902K ja 903. Linjojen 173K ja 173N sekä Siuntioon Kirkkonummelta

Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.314.2.2019 14:45:00Tiedote

Det sker ändringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt den 4 mars. HRT har planerat förändringarna i tätt samarbete med Kyrkslätt kommun och invånare. Det viktigaste syftet med förändringarna är att snabba upp resorna mellan Kyrkslätt och Mattby.Tack vare förändringarna blir restiderna under rusningstider kortare från Kantvik och Kolsarby till Gesterby samt också från Kantvik till Mattby.Restiden från Kantvik och Obbnäs till Mattby utanför rusningstider förkortas med 20 minuter. Också servicenivån för busslinjerna från Kantvik, centrum, Hindersby och Tolls till Mattby förbättras på vardagar i dagtid och på kvällar samt under veckosluten i dagtid.Tack vare den förbättrade servicen på linje 173Z finns det busstrafik i Tolls även i fortsättningen under lågtid.Resorna från Kantvik ock Kolsarby till Ravals och Lindal blir med byte. Ändringen påverkar linjerna 171, 172, 172V, 173, 173N, 174Z, 902, 902K och 903.Tidtabellerna för linjerna 173K och 173N samt linjer som går från Kyrkslätt t

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.2.201912.2.2019 11:44:09Tiedote

Sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportti vuodelta 2018 ja tarkastussuunnitela 2019 Hallitus merkitsi tiedoksi vuoden 2018 sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin ja tarkastussuunnitelman vuodelle 2019. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019576-2 Yhteenveto Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelmaluonnoksesta ja arviointiselostusluonnoksesta (sova) annetuista lausunnoista ja kannanotoista Hallitus päätti merkitä tiedoksi suunnitelmaluonnoksesta annetut lausunnot (28 lausuntoa ja 20 kannanottoa). MAL-suunnitelman ja vaikutusten arvioinnin viimeistely etenee HLJ-toimikunnan ja MAL-neuvottellukunnan ohjauksessa lausuntojen pohjalta. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019576-3 Kertakorttien hankinta vuosille 2019-2022 ja optiot vuosille 2023 ja 2024 Hallitus päätti tilata kertakortit Confidex Oy:ltä. Hankinnan arvo on sopimuskaudelta sisältäen mahdolliset optiot enintään 503 250 euroa (+alv