Matkustusrajoitukset poistuivat – näin Virossa vietetään juhannusta

Suomalaiset voivat nyt matkustaa Viroon ilman rajoituksia. Virossa juhannusjuhlia vietetään Suomesta poiketen 23-24.6. mutta perinteissä on myös paljon yhteistä. Ahkera grillaus näkyy ruokakauppojen ostoskoreissa, ja Viron Prismoissa juhannusruokia myydään vuorokauden ympäri. Myös Original Sokos Hotel Viru on auki ja varauksia voi tehdä normaalisti.

Suomalaisilla on mahdollisuus jatkaa juhannusjuhlintaa tutustumalla virolaisiin perinteisiin. Viroon voi matkustaa Suomesta 15.6.2020 lähtien ilman rajoituksia. Virossa juhannusjuhlia vietetään Suomen juhannuksen jälkeen 23-24.6. Tiistaina 23.6. juhlitaan voitonpyhää (võidupüha) ja keskiviikkona 24.6. juhannusta (jaanipäev).

Voitonpyhän juhlinta aloittaa virolaisten juhannusjuhlat: perinteisiin kuuluu, että presidentti sytyttää voitontulen Tallinnassa, josta sytytetään maakuntien edustajien soihdut eteenpäin maakuntiin kuljetettaviksi. Näillä tulilla paikalliset asukkaat voivat juhannusaaton iltana sytyttää omat kokkonsa.

Viron Prismoissa juhannus näkyy erityisesti kotimaisen lihan, vartaiden, lohen ja grillitarvikkeiden kasvaneena myyntinä. Lihatuotteiden myynti on aikaisempina vuosina kasvanut jopa puolella. Myös alkoholittomien juomien suosio lisääntyy, ja niiden myynti on kasvanut viidenneksellä.

”Virolaiset ovat vielä suomalaisiakin innokkaampia grillaajia. Kesällä erilaisten grillituotteiden kysyntä suorastaan räjähtää. Muutenkin virolainen juhannuskulttuuri tuntuu suomalaisesta tutulta: mennään maalle, syödään, juodaan, tanssitaan ja kerätään ehkä kukkia tyynyn alle. Paikallinen erikoisuus on kokon yli hyppääminen hyvän onnen toivossa. Se on itseltäni jäänyt toistaiseksi kokeilematta”, kertoo Viron Prisman operatiivinen johtaja Teemu Kilpiä.

Juhannusviikonloppuna 23-24.6. kaikki Viron yhdeksän Prismaa Tallinnassa, Tartossa ja Narvassa ovat auki vuorokauden ympäri. Myös Original Sokos Hotel Viru Tallinnassa on auki, ja varauksia voi tehdä normaalisti.

”Suomalaiset tulevat matkustamaan Viroon tänäkin kesänä, ja Viru-hotelli on tuttu ja turvallinen valinta. Matkustusrajoitusten poistuttua asiakkaiden kiinnostus ja varaukset ovat selvästi lisääntyneet. Olemme tehneet kaikkemme hygienian ja turvallisuuden varmistamiseksi. Meille voi tulla luottavaisin mielin”, kertoo S-ryhmän hotelleja Suomen suurimmissa kaupungeissa, Virossa ja Pietarissa operoivan Sokotelin toimitusjohtaja Jarkko Härmälä.

Teemu Kilpiä, operatiivinen johtaja, Prisma Peremarket AS, teemu.kilpia@sok.fi, puh. +372 5680 9625

Jarkko Härmälä, toimitusjohtaja Sokotel Oy, jarkko.harmala@sok.fi, puh. 050 388 4378

Prisma Peremarket ja Sokotel ovat osa S-ryhmän kansainvälistä liiketoimintaa, josta vastaa Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan tytäryhtiö SOK Liiketoiminta Oy. SOK Liiketoimintaan kuuluvat Virossa toimiva Prisma Peremarket AS, Pietarissa toimiva OOO Prisma sekä pääkaupunkiseudulla, Suomen suurimmissa kaupungeissa, Virossa ja Pietarissa 18 Sokos Hotellia ja seitsemää Radisson Blu Hotellia operoiva Sokotel.

Solo Sokos Hotel Tornin vaiherikkaat vuosikymmenet asettuivat taiteeksi työmaa-aitoihin23.9.2020 09:02:16 EESTTiedote

Vuonna 1931 avautuneen helsinkiläisen pilvenpiirtäjähotelli Tornin vivahteikkaisiin vuosikymmeniin voi nyt tutustua hotellin edustalle pystytettyjen katutaidekollaasien kautta. Taideteoksiin on koottu niin kulinarismin merkkihetkiä, suomalaista sotahistoriaa kuin kuulujen vieraiden käyntejä. Solo Sokos Hotel Torni uudistuu parhaillaan ja avautuu vuonna 2021 eleganttina ja persoonallisena hotellina, jossa nykytaide ja uusimmat ravintolailmiöt jatkavat talon mielenkiintoista historiaa.

S-ryhmä vahvistaa nuorten työelämä- ja digitaitoja: ”Duuni- ja Harkkapassi tarjoavat poikkeusvuonna erityisen tarpeellista tukea”22.9.2020 08:52:56 EESTTiedote

S-ryhmä työllistää vuosittain tuhansia nuoria toimipaikoissaan kausiapulaisina ja harjoittelijoina. Duuni- ja Harkkapassi ovat uusia työkaluja, joiden avulla eri toimialoilla työskentelevät nuoret perehtyvät työelämätaitoihin, työturvallisuuteen ja esimerkiksi työhyvinvointiin. Itseopiskeltavalle työelämätiedolle on ollut COVID-19-koronaviruksen värittämänä poikkeusvuonna erityinen tilaus.

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.