Matkustusrajoitukset poistuivat – näin Virossa vietetään juhannusta

Suomalaiset voivat nyt matkustaa Viroon ilman rajoituksia. Virossa juhannusjuhlia vietetään Suomesta poiketen 23-24.6. mutta perinteissä on myös paljon yhteistä. Ahkera grillaus näkyy ruokakauppojen ostoskoreissa, ja Viron Prismoissa juhannusruokia myydään vuorokauden ympäri. Myös Original Sokos Hotel Viru on auki ja varauksia voi tehdä normaalisti.

Suomalaisilla on mahdollisuus jatkaa juhannusjuhlintaa tutustumalla virolaisiin perinteisiin. Viroon voi matkustaa Suomesta 15.6.2020 lähtien ilman rajoituksia. Virossa juhannusjuhlia vietetään Suomen juhannuksen jälkeen 23-24.6. Tiistaina 23.6. juhlitaan voitonpyhää (võidupüha) ja keskiviikkona 24.6. juhannusta (jaanipäev).

Voitonpyhän juhlinta aloittaa virolaisten juhannusjuhlat: perinteisiin kuuluu, että presidentti sytyttää voitontulen Tallinnassa, josta sytytetään maakuntien edustajien soihdut eteenpäin maakuntiin kuljetettaviksi. Näillä tulilla paikalliset asukkaat voivat juhannusaaton iltana sytyttää omat kokkonsa.

Viron Prismoissa juhannus näkyy erityisesti kotimaisen lihan, vartaiden, lohen ja grillitarvikkeiden kasvaneena myyntinä. Lihatuotteiden myynti on aikaisempina vuosina kasvanut jopa puolella. Myös alkoholittomien juomien suosio lisääntyy, ja niiden myynti on kasvanut viidenneksellä.

”Virolaiset ovat vielä suomalaisiakin innokkaampia grillaajia. Kesällä erilaisten grillituotteiden kysyntä suorastaan räjähtää. Muutenkin virolainen juhannuskulttuuri tuntuu suomalaisesta tutulta: mennään maalle, syödään, juodaan, tanssitaan ja kerätään ehkä kukkia tyynyn alle. Paikallinen erikoisuus on kokon yli hyppääminen hyvän onnen toivossa. Se on itseltäni jäänyt toistaiseksi kokeilematta”, kertoo Viron Prisman operatiivinen johtaja Teemu Kilpiä.

Juhannusviikonloppuna 23-24.6. kaikki Viron yhdeksän Prismaa Tallinnassa, Tartossa ja Narvassa ovat auki vuorokauden ympäri. Myös Original Sokos Hotel Viru Tallinnassa on auki, ja varauksia voi tehdä normaalisti.

”Suomalaiset tulevat matkustamaan Viroon tänäkin kesänä, ja Viru-hotelli on tuttu ja turvallinen valinta. Matkustusrajoitusten poistuttua asiakkaiden kiinnostus ja varaukset ovat selvästi lisääntyneet. Olemme tehneet kaikkemme hygienian ja turvallisuuden varmistamiseksi. Meille voi tulla luottavaisin mielin”, kertoo S-ryhmän hotelleja Suomen suurimmissa kaupungeissa, Virossa ja Pietarissa operoivan Sokotelin toimitusjohtaja Jarkko Härmälä.

Teemu Kilpiä, operatiivinen johtaja, Prisma Peremarket AS, teemu.kilpia@sok.fi, puh. +372 5680 9625

Jarkko Härmälä, toimitusjohtaja Sokotel Oy, jarkko.harmala@sok.fi, puh. 050 388 4378

Prisma Peremarket ja Sokotel ovat osa S-ryhmän kansainvälistä liiketoimintaa, josta vastaa Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan tytäryhtiö SOK Liiketoiminta Oy. SOK Liiketoimintaan kuuluvat Virossa toimiva Prisma Peremarket AS, Pietarissa toimiva OOO Prisma sekä pääkaupunkiseudulla, Suomen suurimmissa kaupungeissa, Virossa ja Pietarissa 18 Sokos Hotellia ja seitsemää Radisson Blu Hotellia operoiva Sokotel.

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.