Matti Apunen: ruokaketjulla miljardien eurojen paikka

”Onko Suomen nykyinen, pirstaleinen ruokavienti kehitettävissä strategiseksi toiminnaksi vai onko se vain turhaa haaveilua?”

Matti Apusen pamfletti perää ruokavientiimme strategista tehoa.

Näin kysyy Matti Apusen kirjoittama pamfletti Seisova pöytä: Miksi suomalaisen ruoan arvo ei kasva? Apunen haastatteli kevään 2020 aikana kymmeniä suomalaisen ruokabisneksen ammattilaisia ja etsi vastausta miljardien eurojen kysymykseen: Miten kasvatamme suomalaisen ruoan paikalleen jämähtänyttä arvoa ja teemme siitä kansainvälisen menestystarinan?

Pamfletin on kustantanut SOK. ”Haluamme tällä pamfletilla syventää suomalaista ruokakeskustelua. Matti Apunen valikoitui tämän pamfletin kirjoittajaksi, koska hänellä on vahva journalistinen tausta ja ymmärrys laajoista kokonaisuuksista. Vaikka pamfletin kustantaja on SOK, Apunen on toiminut kirjoittajana täysin omien näkemystensä mukaan, toteaa pääjohtaja Taavi Heikkilä.

Korona nosti esiin ratkaisevan etumatkan

Seisova pöytä osoittaa, että meillä saattaa silti olla käsissämme kaikkien aikojen argumentti ja historiallinen mahdollisuus, joka on totta ja jota koronapandemia vauhdittaa.

”Korona rikkoi vanhan turvallisuuden tunteen. Tässä maailmassa suomalaisen ruoantuotannon suuri viisaus on ollut rajoittaa antibioottien käyttöä tuotantoeläinten kasvatuksessa. Se antaa meille ratkaisevan etumatkan ja tästä pitää kasvattaa ruokaketjumme suurin tarina,” Apunen sanoo.

Suomalainen ruokavienti onpahasti perässä skandinaavisia naapureitamme. Viennistämme puuttuu strateginen ydin. Nyt täytämme satunnaista kysyntää ja korvaamme viennin jalkatyötä komiteaistunnoilla”, Matti Apunen toteaa.

”Suomalaisen ruoan tarinan ydin on luotettavuuden koodi: me teemme - emme selitä. Samaan aikaan juuri tämä tarina meidän pitää osata kertoa. Heti ja selkeästi, mutina ja mussutus ei auta,” Apunen jyrähtää.

Suomella neljä tietä eteenpäin

Seisova pöytä on katsaus ruoan tulevaisuuteen, globaaleihin tuotantoketjuihin ja uusiin, ällistyttäviin teknologioihin.

Antibioottivapauden lisäksi pamfletti osoittaa suomalaiselle ruoalle kolme muuta tietä eteenpäin. Vientijärjestelmä on uusittava ja suomalaiselle ruoalle on kehitettävä laatujärjestelmä, joka tekee mahdolliseksi saada paremmasta tuotteesta parempi hinta.

”Tai voihan olla, että todellinen hittituotteemme ovatkin vaikeat olosuhteet. Kasvatamme ruokaa pohjoisempana kuin muut ja hallitsemme vaikeat olosuhteet. Ehkä vientimme löytymätön ydin ovatkin kehittyneet kasvatusjärjestelmät ja modernit teknologiat, joilla tehdään kirjaimellisesti ruokaa ilmasta,” Apunen sanoo.

Tampereen yliopiston työelämäprofessori Matti Apunen on toiminut aiemmin mm. Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n johtajana ja Aamulehden vastaavana päätoimittajana

Pamfletin pääset lataamaan pdf-tiedostona täältä:

Tästä pääset seuraamaan klo 9.00 alkanutta julkistustilaisuutta:

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilän blogi ruokaviennistä:

Tästä pääset seuraamaan klo 9.00 alkanutta julkistustilaisuutta

Matti Apunen, 040 7688778
Taavi Heikkilä SOK, 010 768 0200

Matti Apusen pamfletti perää ruokavientiimme strategista tehoa.
Matti Apunen (kuva Matti Rajala)

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.

Tomi Björck tuo suosituimmat annoksensa ruokakauppaan - Food Market Herkulle suunniteltu menu vie makumatkalle moderniin aasialaiseen keittiöön31.8.2020 10:00:00 EESTTiedote

Huippukokki Tomi Björckin parhaita ravintola-annoksia saa nyt myös ruokakaupan valikoimista. Björckin Food Market Herkulle suunnittelema menu kokoaa yhteen hänen kaikkien aikojen suosikkinsa ja vie ruokaseikkailulle aasialaisen keittiön makuihin. Menu on saatavilla Herkku-myymälöissä ja verkkokaupassa pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella syyskuun ajan. Björck ja Herkun tiimi tarjoavat menua myös ravintola-annoksina Helsingin keskustan Herkun Bistrossa syyskuun ajan sekä Keskuskadulle avattavassa pop up -konttiravintolassa rajoitetun ajan.