Matti Hirvola: Hyvinvointivaltiota uudistetaan vahvistamalla luottamusta, osaamista ja evaluaatiota

Digitalisaatio ja muut teknologiset innovaatiot muuttavat 2020-luvulla maailmaa nopeammin kuin koskaan ennen. Matti Hirvola arvioi Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussa, miten pohjoismaisen työväenliikkeen olisi johdettava keskustelua digitalisaatioon sekä työhön ja työelämän murrokseen liittyen.

Matti Hirvola

Digitalisaatio muuttaa maailmaa – miten työväenliikkeen pitäisi vastata haasteeseen -julkaisussa Hirvola esittää muutoksen haltuun ottamiseksi kolme yhteiskunnallista askelmerkkiä, jotka ovat luottamuksen vahvistaminen, osaamisen päivittäminen ja tutkimukseen perustuva navigointi uudistusten tekemisessä. Askelmerkkien pohjalta Hirvola hahmottelee suosituksia pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden uudistamiseksi.

Hirvola toteaa, että valtiovallan ja työmarkkinaosapuolten yhteisen tulevaisuuskuvan rakentaminen on keskeinen väline teknologisen kehityksen hyödyntämisessä.

- Kun yhteisesti sovitaan siitä, mitä teknologian viitoittamalta tulevaisuudelta halutaan tavoitella, päästään keinoistakin yhteisymmärrykseen, Hirvola huomauttaa.

Tulevaisuusnäkymä edellyttää Hirvolan mukaan kulttuurinmuutosta, jossa osaamisen päivittäminen mielletään osaksi jokapäiväistä työtä ja osaaminen palautetaan takaisin politiikan kovaan ytimeen.

- Samalla työmarkkinoiden ja hyvinvointivaltion palveluvalikkoa on päivitettävä tätä kulttuurinmuutosta vastaavalla tavalla. Tarvitsemme digiajan muutosturvan, jonka puitteissa määritellään yhteiskunnan, yksilöiden, yritysten ja järjestöjen vastuut tulevaisuuden kansalaisuuden sekä työn ja opiskelun tukemisessa, Hirvola esittää.

FM, VTM Matti Hirvola on toiminut pitkään eri tehtävissä suomalaisessa työväenliikkeessä. Hirvola on työskennellyt myös pääministerin, valtiovarainministerin ja eduskunnan varapuhemiehen erityisavustajana.

Matti Hirvola, matti.hirvola@gmail.com, 0400 764 518

Matti Hirvola

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja THL:stä.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.

Filosofian professori puhuu eriarvoisuudesta, poliitikot kommentoivat, ti 11.2. klo 18.0030.1.2020 05:30:00 EETKutsu

Tasavertaisuuden puute itsessään on ongelma, ei vain se, että jotkut ovat köyhiä tai kouluttamattomia. Näin sanoo Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen, joka on kirjoittanut raportin eriarvoisuuteen liittyvästä moraalisesta problematiikasta Kalevi Sorsa -säätiölle. "Mistä puhumme, kun puhumme eriarvoisuudesta" -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 11.2.2020 klo 18.00 Kallion Oivassa.

KOSKELA: SUOMI EI OLE LAKKOHERKKÄ MAA6.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Ekonomisti Antti Koskelan tietokirja ”Hanskat tippui - lakkojen historia ja vaikutus yhteiskunnassa” (Kalevi Sorsa-säätiö) tuo uusia näkökulmia lakoista käytävään keskusteluun. Laajan historia-analyysin lisäksi Koskela tarkastelee Suomen tilannetta kansainvälisessä vertailussa. Hän osoittaa tilastoihin perustuen, että Suomi ei ole lakkoherkkä maa. Toinen Koskelan päähavainnoista koskee lakkojen kustannusten arviointia. Lakon kustannus voi olla moninkertainen riippuen mittarin valinnasta.

KUTSU: Lakko ja yhteiskunta-tietokirjan julkaisutilaisuus 6.11.2019 klo 16.22.10.2019 18:20:15 EESTKutsu

Työmarkkinasyksy tiivistyy ja lakkoaalto vyöryy yli maan. Mutta mikä on lakko-oikeuden yhteiskunnallinen merkitys ja miksi se on säilynyt länsimaisten demokratioiden tunnuspiirteenä? Tervetuloa tilaisuuteen! Aika: Keskiviikko 6.11.2019 klo. 16.00--18.00. Paikka: Tiedekulma, Think Lounge (Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki). Ilmoittaudu alla olevasta linkistä 3.11. mennessä kahvitarjoilun mitoittamiseksi. https://bit.ly/2lLJIiG