Matti Hirvola: Hyvinvointivaltiota uudistetaan vahvistamalla luottamusta, osaamista ja evaluaatiota

Digitalisaatio ja muut teknologiset innovaatiot muuttavat 2020-luvulla maailmaa nopeammin kuin koskaan ennen. Matti Hirvola arvioi Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussa, miten pohjoismaisen työväenliikkeen olisi johdettava keskustelua digitalisaatioon sekä työhön ja työelämän murrokseen liittyen.

Matti Hirvola

Digitalisaatio muuttaa maailmaa – miten työväenliikkeen pitäisi vastata haasteeseen -julkaisussa Hirvola esittää muutoksen haltuun ottamiseksi kolme yhteiskunnallista askelmerkkiä, jotka ovat luottamuksen vahvistaminen, osaamisen päivittäminen ja tutkimukseen perustuva navigointi uudistusten tekemisessä. Askelmerkkien pohjalta Hirvola hahmottelee suosituksia pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden uudistamiseksi.

Hirvola toteaa, että valtiovallan ja työmarkkinaosapuolten yhteisen tulevaisuuskuvan rakentaminen on keskeinen väline teknologisen kehityksen hyödyntämisessä.

- Kun yhteisesti sovitaan siitä, mitä teknologian viitoittamalta tulevaisuudelta halutaan tavoitella, päästään keinoistakin yhteisymmärrykseen, Hirvola huomauttaa.

Tulevaisuusnäkymä edellyttää Hirvolan mukaan kulttuurinmuutosta, jossa osaamisen päivittäminen mielletään osaksi jokapäiväistä työtä ja osaaminen palautetaan takaisin politiikan kovaan ytimeen.

- Samalla työmarkkinoiden ja hyvinvointivaltion palveluvalikkoa on päivitettävä tätä kulttuurinmuutosta vastaavalla tavalla. Tarvitsemme digiajan muutosturvan, jonka puitteissa määritellään yhteiskunnan, yksilöiden, yritysten ja järjestöjen vastuut tulevaisuuden kansalaisuuden sekä työn ja opiskelun tukemisessa, Hirvola esittää.

FM, VTM Matti Hirvola on toiminut pitkään eri tehtävissä suomalaisessa työväenliikkeessä. Hirvola on työskennellyt myös pääministerin, valtiovarainministerin ja eduskunnan varapuhemiehen erityisavustajana.

Matti Hirvola, matti.hirvola@gmail.com, 0400 764 518

Matti Hirvola

Demokratia ja digijätit -webinaari 16.2.202111.2.2021 06:00:00 EET | Kutsu

Taloudessa data on valtaa, ja valta keskittyy voimakkaasti kouralliselle ylikansallisia alustayrityksiä. Millaiset mahdollisuudet julkisella vallalla ja yksityisillä toimijoilla on toimia monopolisoituneessa alustataloudessa demokratiaa, hyvää hallintoa, yksilönvapauksia ja vapaita markkinoita kunnioittaen? Aihetta käsitellään MEP Miapetra Kumpula-Natrin ja Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa, jossa pääpuhujana on Werner Stengg, Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen.

Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle21.12.2020 09:16:55 EET | Tiedote

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.

Ajatuspaja: Keskustelu talouskasvun tarpeellisuudesta on aloitettava18.12.2020 07:10:00 EET | Uutinen

”Ilmastonmuutoksesta on tullut yhteiskunnallisiin mullistuksiin, kuten sotiin ja pakolaiskriiseihin vaikuttava näkymätön käsi.” ”Perinteinen hyvinvointivaltio pyörii fossiilitalouteen perustuvan kasvun varassa ja on siten ekologisesti huteralla perustalla.” Lainaukset ovat Kalevi Sorsa -säätiön tuoreista julkaisuista, jotka käsittelevät aikamme ekologista kriisiä ja edistyksellisiä ratkaisuja siihen.