Matti Vaattovaara ABB Power Grids Finland Oy:n toimitusjohtajaksi

ABB nimittää Matti Vaattovaaran ABB Power Grids Finland Oy:n toimitusjohtajaksi 1.11.2019 lähtien. Vaattovaara on ollut ABB:n palveluksessa 15 vuoden ajan. Viimeksi hän on johtanut Suomen ABB:n Power Grids -divisioonan myyntiä ja markkinointia sekä vastannut liiketoiminnasta energia- ja verkkoyhtiöille sekä liikennesektorin asiakkuuksiin. Aiemmin hän on toiminut ABB:llä erilaisissa myynnin ja Service-liiketoiminnan johtotehtävissä.

Koulutukseltaan Vaattovaara on tekniikan tohtori Helsingin teknillisestä korkeakoulusta (Aalto-yliopisto) pääaineenaan tuotantotalous. Lisäksi hänellä on maisterin tutkinto ydinfysiikasta Wisconsinin yliopistosta USA:sta sekä sähkötekniikan diplomi-insinöörin tutkinto Tampereen teknillisestä yliopistosta.

Nimityksen taustalla on ABB:n 17.12.2018 ilmoittama Power Grids -divisioonan divestointi Hitachille. Kaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Divestointiprosessi etenee suunnitelman mukaan ja ABB:n tavoitteena on, että Power Grids -liiketoiminta käynnistyy ABB-maissa itsenäisinä yhtiöinä vuoden 2020 alusta lähtien. Suomessa ABB Power Grids Finland Oy aloittaa toimintansa 1.11.2019.

Pekka Tiitinen jatkaa ABB Oy:n toimitusjohtajana.

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jolla on kattava tarjonta teollisuuden digitalisaatioon. Innovointimme on jatkunut yli 130 vuoden ajan, ja olemme tänään digitaalisten teollisuudenalojen johtava toimija. ABB:llä on neljä asiakaskeskeistä globaalisti johtavaa liiketoimintaa: Electrification, Industrial Automation, Motion ja Robotics & Discrete Automation. Liiketoimintoja tukee yhteinen, digitaalinen ABB Ability™ -alusta. ABB:n johtava Power Grids -liiketoiminta divestoidaan Hitachille vuonna 2020. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä.

Maailman ensimmäinen teollinen 5G-tekoälysovellus tuotantokäyttöön ABB:n taajuusmuuttajatehtaalla Helsingissä5.6.2019 10:30:00 EESTTiedote

ABB yhteistyökumppaneineen toteuttaa Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevalle taajuusmuuttajatehtaalleen maailman ensimmäisen langatonta 5G-tekniikkaa hyödyntävän teollisen tekoälysovelluksen. ABB:n, Atostekin ja Telian pilottihanke luo pohjaa langattomaan tekniikkaan pohjautuville uusille teollisille ratkaisuille. Robotin ja työntekijöiden kokoonpanotyön tukena toimiva ratkaisu parantaa tuotannon laatua ja opastaa työntekijöitä. Jatkossa vastaavalla toteutuksella voidaan rakentaa nopeita tietoliikenneyhteyksiä ja suurta laskentatehoa vaativia teollisia tekoälyratkaisuja paikasta riippumatta.