Maunula-talo

Maunula-talo avaa ovensa jouluksi

Maunula-talo avautuu kaikelle kansalle torstaina joulukuun 22. päivä klo 12. Taloon muuttavat Maunulan kirjasto, Maunulan nuorisotalo sekä työväenopisto. Asukkaat ovat olleet mukana suunnittelemassa taloa ja sen toimintoja alusta lähtien. Ovien avautuessa toimintansa aloittaa myös Maunula-talon kahvila, jota pyörittävät työkokeilussa olevat nuoret. Heidän ohjauksesta vastaa nuorisoasiainkeskus ja ammattikoulutuksesta Stadin ammattiopisto.
Maunula-talo avaa ovensa 22.12.2016 klo 12. Kuva: K2S

Maunula-talon huoneistoala on noin 2200 htm2 ja sen suunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto K2S. Talon suunnittelijoina ovat toimineet Kimmo Lintula, Niko Sirola ja pääsuunnittelijana Mikko Summanen. Avaraa taloa hallitsevat puuseinät ja -katto, vaalea tiili ja maalaamaton betoni sekä isot lasipinnat. Katto on viistetty monimuotoiseksi ja se kulkee saumattomasti tilasta toiseen.

Yhteisöllinen tapa toimia

Maunula-talo ja sen toimintamalli edistävät alueen yhteisöllisyyttä, kotoutumista ja kansalaisaktiivisuutta: se on samaan aikaan kulttuuritila, elämystila, oleskelutila, työskentelytila, kahvilatila ja oppimisen tila.

Talossa on 178-paikkainen monitoimisali, joka mahdollistaa korkeatasoistenkin esitysten järjestämisen. Korkeassa ja valoisassa kirjastosalissa on asiakkaille oma rauhallinen työtila ja lapsille satuhuone. Uutta on, että asiakkaiden käytettävissä on myös kannettavia tietokoneita ja lehtitabletteja. Työväenopiston tiloissa on kahden normaaliluokan lisäksi märkätilaksi suunniteltu monitoimiluokka, äänieristetty musiikkiluokka, erillinen bänditila sekä avoimeen oppimiseen tarkoitettu tila. Nuorisotalon puolella on muun muassa pelikonein varustettu huone sekä tyttöjen toiveet ja tarpeet huomioon ottava huone. Talossa on myös tiloja asukkaiden erilaisiin kokoontumistarpeisiin.

Maunula-taloa varten on luotu demokraattinen toimintamalli, jossa asukkaat ovat vahvasti mukana. Kaikille avoimissa foorumeissa keskustellaan taloon liittyvistä ideoista ja odotuksista. Foorumi valitsee vuosittain kolme asukasedustajaa talon yhdeksänhenkiseen neuvottelukuntaan. Neuvottelukunta vastaa muun muassa talon yhteisistä tapahtumista sekä valmistelee osallistuvan budjetoinnin prosessin, jossa asukkaat pääsevät vaikuttamaan talon vuotuiseen ohjelmaan ja resurssien käyttöön.

Kirjasto ja nuorisotalo aloittavat toimintansa Maunula-talossa heti talon avauduttua. Alkuvaiheessa kirjasto on avoinna arkisin ma–to 9–20, pe 9–16 ja la 10–16. Nuorisotalon toiminta jatkuu arkisin klo 21 saakka. Työväenopiston opetus tiloissa käynnistyy tammikuussa. Kevään aikana talossa otetaan käyttöön ns. omatoimikäyttö, joka mahdollistaa talon käytön varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella. Talon virallista avajaisviikkoa vietetään 30.1.–4.2.2017. Alueen asukkaat osallistuvat viikon ohjelmiston tuotantoon.

IC-98 taiteilijakaksikon Sukupuut-teos avautuu talon sisällä ja ulkona

Maunula-talon rakentamisessa on huomioitu prosenttiperiaate, jossa osa rakennushankkeen kustannuksista käytetään taiteeseen. Taloon tulee Sukupuut-taideteos, jonka toteuttaa IC-98 eli taiteilijakaksikko Visa Suonpää ja Patrik Söderlund.

Teos koostuu kahdesta osasta: kirjastosaliin ripustettavasta grafiikanlehtisarjasta sekä Maunula-talon puistoon kirjastosalin ikkunoiden eteen istutettavasta pienestä omenapuulehdosta. Sisäosan teossarja muodostuu kahdeksasta kehystetystä grafiikanvedoksesta, jotka toteutetaan tontilta rakennustöiden yhteydessä kaadettavaksi määrättyjen koivujen materiaaleista. Omenapuulehtoon istutetaan kahdeksan monilajista omenapuuta.

Sisältä kirjastosalista katsottuna maisemaikkunoista syntyy vuodenaikojen ja vuosien mukaan elävä fresko. Ulkona, puiston puolella tämä maisemakuva muuttuu todellisuudeksi, jossa puiden katveeseen voi istahtaa lukemaan lainaamaansa kirjaa.

Maunula-talo on virallinen Valtioneuvoston Suomi 100 -ohjelmaan mukaan hyväksytty hanke.

Lisää Maunula-talosta

Lisätiedot:

Anne Dikert, Maunulan kirjaston johtaja, puh. 050 402 5818, anne.dikert@hel.fi

Antti Sarpo, toiminnanjohtaja, Maunulan nuorisotyöyksikkö, puh. 041 512 1734, antti.sarpo@hel.fi

Mari Larkovirta, tiedottaja, Helsingin työväenopisto, puh. 09 310 88599, mari.larkovirta@hel.fi

Anne Dikert, Maunulan kirjaston johtaja, puh. 050 402 5818, anne.dikert@hel.fi

Antti Sarpo, toiminnanjohtaja, Maunulan nuorisotyöyksikkö, puh. 041 512 1734, antti.sarpo@hel.fi

Mari Larkovirta, tiedottaja, Helsingin työväenopisto, puh. 09 310 88599, mari.larkovirta@hel.fi

Maunula-talo avaa ovensa 22.12.2016 klo 12. Kuva: K2S

Maunula-talo
Metsäpurontie 4

09 310 88554http://maunulatalo.fi/