Mauri Kotamäki Finnveran pääekonomistiksi

VTT Mauri Kotamäki on nimitetty Finnveran pääekonomistiksi. Hän aloittaa tehtävässä 2.8.2021. Kotamäki analysoi rahoituksen vaikutuksia yritysten menestykselle ja Suomen taloudelle ja tuo Finnveran näkökulmia talouskeskusteluun.

Mauri Kotamäki. Kuva: Keskuskauppakamari

Finnveran kannalta keskeistä on, millaista kasvua, investointeja ja vientiä suomalaiset yritykset saavuttavat rahoituksen avulla, mikä merkitys rahoituksella on kotimaassa ja kansainvälisesti hankkeiden toteutumiselle sekä millaisia kasvun kapeikkoja Suomen taloudessa on.

Koronapandemian jälkeen kasvu, kansainvälistyminen ja vienti sekä niitä edistävät toimenpiteet, kuten yritysten investointien ja omistajanvaihdosten rahoitus sekä pk-viennin vauhdittaminen, ovat nousemassa jälleen Finnveran strategisiksi painopisteiksi.

‒ Finnvera on keskeinen toimija suomalaisessa yhteiskunnassa niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina, ja on jännittävää aloittaa työ Finnverassa muun muassa yritysten kansainvälistymisen ja viennin edistämiseksi, Mauri Kotamäki sanoo.

Kotamäki siirtyy Finnveraan Keskuskauppakamarin pääekonomistin tehtävästä. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa Työeläkevakuuttajat Telassa, valtiovarainministeriössä ja Suomen Pankissa.

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2601

Tarja Svartström, viestintäjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2424

Mauri Kotamäki. Kuva: Keskuskauppakamari

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 2/2021: Voiko Venäjällä ja Valko-Venäjällä tehdä edelleen kauppaa?9.7.2021 10:47:28 EEST | Tiedote

Venäjä ja Valko-Venäjä ovat pysyneet alkuvuonna otsikoissa. Presidenttien Putinin ja Bidenin tapaaminen oli äskettäin huomion keskipisteessä, ja Valko-Venäjän viimeaikaiset toimet ovat johtaneet EU:n uusiin pakotteisiin. Venäjälle Finnvera myöntää vientitakuita yritys- ja pankkiriskeihin tapauskohtaisesti. Valko-Venäjälle sen sijaan uusia vientitakuita ei toistaiseksi myönnetä.

Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin21.5.2021 09:54:50 EEST | Tiedote

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.