Mauri Kunnaksen Koiramäen Suomen historia Finlandia-äänestyksessä lukijoiden ylivoimainen suosikki. Kirjaa painettu marraskuun lopussa ennätykselliset 210 000 kpl.

Suomen Kirjasäätiö järjesti osana Finlandia-kilpailua yleisöäänestyksen, jossa lukijat äänestivät raatien nimeämistä kaunokirjallisuuden, tietokirjallisuuden ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaista omat suosikkinsa.
Lukijoiden suurimmaksi suosikiksi kaikkien kategorioiden ehdokkaista nousi Mauri Kunnaksen Koiramäen Suomen historia. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden ehdokkaista Kunnas vei lähes kaksi kolmasosaa äänistä.

Koiramäen Suomen historiaa on painettu tähän mennessä jo huikeat 210 000 kappaletta ja ennätyksellisen kysynnän vuoksi Otavan kirjapainossa on varauduttu vielä ennen joulua otettaviin lisäpainoksiinkin.

Koiramäen Suomen historia kertoo pienen sisukkaan kansamme vaiheista 1500-luvulta 1800-luvulle. Kunnas avaa lukijalle sanoin ja kuvin elämää entisaikaan, esittelee kuninkaita ja tavallista kansaa, ja osoittaa, kuinka meistä jokainen on osa historian suurta kertomusta, sen kunniakkaita tai kohtalokkaita tai hämmästyttäviä vaiheita.

Kunnas muistuttaa niin aikuisille kuin lapsillekin, että olimme olennainen osa Ruotsin suurvaltaa ja että meilläkin oli kruunupäitä. Eikä hän syyttä aloita kirjaansa Suomen kirjakielen luojasta Mikael Agricolasta.

Kunnas piirtää historiaamme lukijan eteen omalla ainutlaatuisen lempeällä ja letkeällä tavallaan, loistokkain kuvin, faktoja kunnioittaen mutta huumoria ja hulvattomuutta korostaen. Lopputuloksena on kirja, joka kiteyttää historiaa hauskasti ja viehättää niin lapsia kuin aikuisiakin.

Koiramäen Suomen historia viihdyttää nyt, mutta sen syvempi merkitys paljastuu ja jalostuu vuosien kuluessa innostuksena historiaan ja kiinnostuksena omiin juuriin. Kirjasta tulee varmasti käytössä kuluva klassikko.

Kunnas on suomalaisten rakastama taiteilija, jonka tinkimätön ja letkeä näkemys Suomesta ja suomalaisista osuu suomalaisten lukijoiden sydämeen.

Kansainvälinen dekkaritähti Donna Leon vierailee Suomessa elokuussa  5.7.2018 13:00Tiedote

Kansainväliseen huippusuosioon noussut dekkarikuningatar Donna Leon (s. 1942) saapuu odotetulle vierailulle Suomeen elokuussa. Leonin kirjoja on käännetty jo yli 20 kielelle, ja Suomessa niitä on myyty huimaavat lähes puoli miljoonaa kappaletta. Donna Leonin Guido Brunetti -sarjan uusin osa, Nuoruuden lähde, ilmestyi suomeksi helmikuussa. Kirja nousi ilmestyttyään Mitä Suomi lukee -listauksen maaliskuun toiseksi myydyimmäksi käännetyksi kaunokirjalliseksi teokseksi Suomessa. Nuoruuden lähde -dekkarissa Brunetti tapaa kreivitär Lando-Continuin, joka epäilee että hänen pojantyttärensä vuosien takainen onnettomuus ei ollut mikään vahinko. Kreivitär pyytää Brunettia tutkimaan uudestaan menneitä tapahtumia. Manuela, lahjakas kilparatsastaja, pelastettiin viime hetkellä hukkumiskuolemalta, mutta hän kärsi vakavia vaurioita eikä muista tapahtunutta. Kreivitär on varma että pojantytär yritettiin surmata. Brunetti alkaa tutkia vanhaa tapausta osin säälistä, osin uteliaisuudesta. Tutkimusten ede

Otavan kaunokirjallisuuden kustantaminen vahvistuu: Salla Pulli, Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen kustannuspäälliköiksi28.6.2018 10:15Tiedote

FM Salla Pulli, FM Aleksi Pöyry ja FM Lotta Sonninen on nimitetty kustannuspäälliköiksi Otavan kaunokirjallisuuden osastolle. Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen aloittavat tehtävässä 1.8.2018 ja Salla Pulli 13.8.2018. Salla Pulli siirtyy tehtävään Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäällikön tehtävästä. ”Olen onnellinen siitä, että minulle tarjoutui tilaisuus liittyä osaksi Otavan kaunokirjallisuuden osastoa, ja odotan kustannuspäällikön työn tuomia uusia haasteita. Rakastan kirjoja. Rakastan editoimista. Ja rakastan ajatusta siitä, että Otava tarjoaa mitä parhaimman mahdollisuuden löytää kiinnostavia, merkityksellisiä kirjoja ja näille kirjoille aina vain uusia lukijoita", sanoo Salla Pulli. Aleksi Pöyry on työskennellyt Otavassa kustannustoimittajana vuodesta 2011 ja Lotta Sonninen vuodesta 2002. Kaunokirjallisuuden osaston kustannuspäällikkö FM Jaana Koistinen jatkaa tehtävässään. ”Sallalla, Aleksilla ja Lotalla on jokaisella vahvat näytöt uusien kirjallisten lahjakkuuks