MB myy Kotkamillsin Mayr-Melnhofille

MB Rahastot on allekirjoittanut kauppakirjan Kotkamills Group Oyj:n koko osakekannan myymisestä itävaltalaiselle Mayr-Melnhof Groupille.

Kotkamills on pakkaus- ja elintarvikekartongin ja laminaattipohjapaperin tuotantoon keskittynyt metsäteollisuusintegraatti. Yhtiö on myös kuusisahatavaran tuottaja.

MB Rahastot osti yhdessä kanssasijoittajien ja yhtiön johdon kanssa Kotkamillsin vuonna 2015. MB:n yrityskaupan jälkeen Kotkamills investoi 180 miljoonaa euroa Kotkassa sijaitsevan paperikoneen muuntamiseen maailman moderneimmaksi kartonkikoneeksi, joka tuottaa pakkauskartongin lisäksi täysin kierrätyskelpoista muovitonta elintarvikekartonkia.

Kotkamillsin kartonkikone (BM2) käynnistettiin vuonna 2016 ja se on pohjakartonki-, päällystys- ja pakkauslinjoineen teknologialtaan yksi maailman edistyksellisimmistä. Yhtiön ainutlaatuisen teknologian sekä vuosien tuotekehityksen ansiosta Kotkamills on saavuttanut merkittävää kilpailuetua, kun asiakkaiden odotuksissa sekä sääntelyn kehityksessä tulee korostumaan vastuullisuus. Kartonkikoneen vuosikapasiteetti on 400 000 tonnia ja sillä voidaan tuottaa sekä pakkauskartonkia (Folding Boxboard) että elintarvikekartonkia (Foodservice Board). Kotkamills työllistää noin 500 työntekijää ja vuoden 2020 ennustettu myynti on noin €380 miljoonaa.

”Kotkamills on MB Rahastojen historian suurin sijoitus. On ollut vaikuttavaa nähdä, kuinka Markku Hämäläisen (Toimitusjohtaja, Kotkamills) idea muovittoman kartongin kartonkikoneesta on realisoitunut menestykseksi, ja kuinka laminaattituotteet ovat ottaneet johtavan aseman globaaleilla markkinoilla. Tämän on mahdollistanut koko Kotkamillsin henkilöstön ammattitaito sekä ainutlaatuinen sitoutuminen haasteellisiin projekteihin.” kertoo Hannu Puhakka, Kotkamillsin hallituksen puheenjohtaja. ”Haluan erityisesti kiittää Kotkamillsin johtoa ja koko henkilöstöä siitä työstä, jota yhtiössä on viime vuodet tehty kehitettäessä Kotkamillsista merkittävä kartonki- ja laminaattipaperiyhtiö. Olemme myös hyvin tyytyväisiä, että Kotkamills saa Mayr-Melnhofista vahvan, toimialaa hyvin tuntevan omistajan”, jatkaa Puhakka.

Mayr-Melnhof Group on Euroopan suurin kartongin ja pakkauskartongin tuottaja. Mayr-Melnhof Groupin liiketoiminta-alueet keskittyy näihin kahteen ydintoimintaan, joita johdetaan kahdessa operatiivisessa yksikössä, MM Karton ja MM Packaging. Konserni työllistää noin 10 000 henkilöä ja vuotuinen liikevaihto on noin 2,5 miljardia euroa. MM Kartonilla on kuusi kartongin tuotantolaitosta Euroopassa, joiden vuosikapasiteetti ylittää 1,7 miljoonaa tonnia. Tuotevalikoima kattaa täyden valikoiman kierrätettäviä kartonkituotteita täydennettynä kasvavalla asemalla neitseellisestä kuidusta valmistetussa kartongissa. MM Karton myy tuotteitaan maailmanlaajuisesti, kuitenkin Euroopan ollen päämarkkina.

Kaupan voimaantulo edellyttää tavanomaisten voimaantuloehtojen täyttymistä ja viranomaislupia. Kaupan arvioidaan tulevan voimaan ensi vuoden puoliväliin mennessä.

Lisätietoja:
Hannu Puhakka
Toimitusjohtaja MB Equity Fund IV, MB Rahastot
+358 50 5113917 tai Hannu.puhakka@mb.fi

Kotkamills lyhyesti
Suomalainen metsäteollisuusyritys Kotkamills on kokenut, vastuullinen, globaalisti toimiva kumppani, joka valmistaa innovatiivisia, uusiutuvasta luonnonvarasta, puusta, kehitettyjä tuotteita. Vastuullisesti valmistettuja tuotteita ovat elintarvikekäyttöön soveltuvat kuluttajapakkauskartongit, korkealaatuinen erikoislaminaattipaperi Absorbex® sekä ekologiset puutuotteet. Täysin kierrätettäviä AEGLE® ja ISLA® -kartonkituotteita on valmistettu vuodesta 2016 alkaen, ja vuonna 2018 aloitettiin vesipohjaista dispersiota hyödyntävien, muovia korvaavien kartonkilajien valmistus elintarvike- ja muiden pakkausten sekä tarjoiluastioiden materiaaliksi. Kaikki tuotteet ovat ympäristöystävällisiä, kierrätettäviä ja turvallisia käyttää.

MB Rahastot lyhyesti
MB Rahastot on vuonna 1988 perustettu johtava suomalainen pääomasijoittaja. MB hallinnoi yhteensä 0.5 miljardin euron pääomasijoitusrahastoja, joissa sijoittajina ovat pääasiassa johtavat suomalaiset institutionaaliset sijoittajat. Toimintansa aikana MB on sijoittanut menestyksekkäästi noin 40 keskisuureen yhtiöön Pohjoismaissa. www.mb.fi

Mayr-Melnhof Group lyhyesti