Media ja yhteiskunta -ohjelman hankkeet uudistavat yhteiskunnan tutkimusta

Suomen Akatemia on valinnut kymmenen hanketta tai konsortiota eli hankekokonaisuutta rahoitettaviksi Media ja yhteiskunta -akatemiaohjelmassa. Niitä rahoitetaan yhteensä kahdeksalla miljoonalla eurolla, hanketta kohti rahoitus on keskimäärin 800 000 euroa. Rahoitus alkaa ensi vuoden alussa ja päättyy vuoden 2022 lopussa.

Rahoitusta saa kaikkiaan 22 hanketta, joissa on mukana myös konsortioiden osahankkeet. Hankkeiden johtajista naisia on 36 prosenttia. Aiehakuun jätettiin 159 hanketta, joiden johtajista naisten osuus oli 43 prosenttia.

Ohjelma uudistaa suomalaista yhteiskunnan tutkimusta tuomalla yhteen eri tutkimusaloja ja lähestymistapoja ja kytkemällä ne ajankohtaiseen, yhteiskunnallisesti ratkaisevan tärkeään tematiikkaan. Ohjelman monitieteinen lähestymistapa pyrkii tunnistamaan, analysoimaan ja selittämään aiheeseen liittyviä yhteiskunnallisia käsitteitä, ilmiöitä ja kehityssuuntia – sekä avaamaan ratkaisujen ja yhteiskunnallisten valintojen horisontteja.

Ohjelman toiminnan monipuolisuutta kuvaavat esimerkiksi seuraavat hankkeet

Antti Ukkonen Helsingin yliopistosta johtaa hanketta ”Automatisoitu trollaus ja valeuutisten generointi tulevaisuuden sosiaalisessa mediassa: Laskennallisia ja empiirisiä tutkimuksia uhkista ja näiden implikaatioista”. Se tutkii mekanismeja, joilla verkkokeskusteluja ja uutistarjontaa voidaan häiritä tekoälyn keinoin. Projekti yhdistää trollauksen ja valeuutisten laadullisen analyysin ja modernit koneoppimismenetelmät.

Karina Horsti Jyväskylän yliopistosta johtaa hanketta ”Karkotus mediavälitteisessä yhteiskunnassa: tunnetalous ’pakolaisten vastaanottokriisin’ jälkimainingeissa”. Tämä monitieteinen hanke tarkastelee karkotusten vaikutuksia esimerkiksi tunteiden, julkisuuden, sosiaalisen median ja kansalaisliikkeiden näkökulmista. Tutkimuksen huomio keskittyy siihen, miten pakkopalautukset mahdollisesti vaikuttavat käännyttävään suomalaiseen yhteiskuntaan.

Anu Koivunen Tampereen yliopistosta ja Eetu Mäkelä Helsingin yliopistosta johtavat konsortiota ”Vallan virrat - media politiikan alustajana ja tekijänä”, joka käsittelee median valtaa ja sen muutoksia. Tutkimus tarkastelee suomalaisia mediakeskusteluja ja julkisuutta kolmessa aiheessa: alkoholipolitiikka, perhepolitiikka sekä valtion ja yritysten väliset suhteet. Hanke tuo näkyviin suomalaisen poliittisen julkisuuden vallan virrat ja toimijoiden verkostot sekä journalistisen median roolin politiikan toimijana ja areenana.

tiedottaja Leena Vähäkylä
leena.vahakyla@aka.fi

ohjelmapäällikkö Risto Vilkko
risto.vilkko@aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2019 rahoitamme tutkimusta 458 miljoonalla eurolla. Osa rahoituksesta tulee veikkausvoittovaroista. Akatemia toimii  opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Finlands Akademi beviljar över 30 miljoner euro till forskningsinfrastrukturer som främjar högklassig vetenskap18.1.2019 15:10Tiedote

Finlands Akademi beslutade idag om finansiering på sammanlagt 32,4 miljoner euro för att stärka forskningens infrastrukturer. Finansieringen fördelas mellan 21 infrastrukturer och 22 organisationer. Finansieringen beviljas för stärkande och uppgradering av nationellt betydelsefulla infrastrukturer som främjar högklassig vetenskaplig forskning. Bland finansieringsmottagarna finns två nya initiativ som inte finns med i Finlands vägvisare för forskningsinfrastrukturer.

Korkeatasoista tiedettä edistäville tutkimusinfrastruktuureille yli 30 miljoonaan euron rahoitus Suomen Akatemialta18.1.2019 15:10Tiedote

Suomen Akatemia on myöntänyt yhteensä 32,4 miljoonaa euroa tutkimusinfrastruktuurien vahvistamiseen. Rahoitus jakautuu 21 tutkimusinfrastruktuurille ja 22 tutkimusorganisaatiolle. Rahoitusta myönnettiin kansallisesti merkittävien ja korkeatasoista tieteellistä tutkimusta edistävien tutkimusinfrastruktuurien vahvistamiseen ja laajentamiseen. Uusia, tiekartan ulkopuolisia rahoituksen saajia oli kaksi.

Suomen Akatemia valitsi lippulaivaohjelmaan neljä uutta osaamiskeskittymää8.1.2019 13:30Tiedote

Suomen Akatemia on valinnut neljä osaamiskeskittymää rahoitettaviksi lippulaivaohjelmassa. Lippulaivaohjelman kokonaisuus on nyt valmis ja siihen kuuluu kuusi osaamiskeskittymää, joiden taustaorganisaatioina on kuusi yliopistoa, kaksi tutkimuslaitosta ja HUS. Ne rahoittavat vuosina 2019-2022 lippulaivoja yhteensä 320 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemian rahoitus lippulaivaohjelmalle on 54,5 miljoonaa euroa.