Media ja yhteiskunta -ohjelman hankkeet uudistavat yhteiskunnan tutkimusta

Suomen Akatemia on valinnut kymmenen hanketta tai konsortiota eli hankekokonaisuutta rahoitettaviksi Media ja yhteiskunta -akatemiaohjelmassa. Niitä rahoitetaan yhteensä kahdeksalla miljoonalla eurolla, hanketta kohti rahoitus on keskimäärin 800 000 euroa. Rahoitus alkaa ensi vuoden alussa ja päättyy vuoden 2022 lopussa.

Rahoitusta saa kaikkiaan 22 hanketta, joissa on mukana myös konsortioiden osahankkeet. Hankkeiden johtajista naisia on 36 prosenttia. Aiehakuun jätettiin 159 hanketta, joiden johtajista naisten osuus oli 43 prosenttia.

Ohjelma uudistaa suomalaista yhteiskunnan tutkimusta tuomalla yhteen eri tutkimusaloja ja lähestymistapoja ja kytkemällä ne ajankohtaiseen, yhteiskunnallisesti ratkaisevan tärkeään tematiikkaan. Ohjelman monitieteinen lähestymistapa pyrkii tunnistamaan, analysoimaan ja selittämään aiheeseen liittyviä yhteiskunnallisia käsitteitä, ilmiöitä ja kehityssuuntia – sekä avaamaan ratkaisujen ja yhteiskunnallisten valintojen horisontteja.

Ohjelman toiminnan monipuolisuutta kuvaavat esimerkiksi seuraavat hankkeet

Antti Ukkonen Helsingin yliopistosta johtaa hanketta ”Automatisoitu trollaus ja valeuutisten generointi tulevaisuuden sosiaalisessa mediassa: Laskennallisia ja empiirisiä tutkimuksia uhkista ja näiden implikaatioista”. Se tutkii mekanismeja, joilla verkkokeskusteluja ja uutistarjontaa voidaan häiritä tekoälyn keinoin. Projekti yhdistää trollauksen ja valeuutisten laadullisen analyysin ja modernit koneoppimismenetelmät.

Karina Horsti Jyväskylän yliopistosta johtaa hanketta ”Karkotus mediavälitteisessä yhteiskunnassa: tunnetalous ’pakolaisten vastaanottokriisin’ jälkimainingeissa”. Tämä monitieteinen hanke tarkastelee karkotusten vaikutuksia esimerkiksi tunteiden, julkisuuden, sosiaalisen median ja kansalaisliikkeiden näkökulmista. Tutkimuksen huomio keskittyy siihen, miten pakkopalautukset mahdollisesti vaikuttavat käännyttävään suomalaiseen yhteiskuntaan.

Anu Koivunen Tampereen yliopistosta ja Eetu Mäkelä Helsingin yliopistosta johtavat konsortiota ”Vallan virrat - media politiikan alustajana ja tekijänä”, joka käsittelee median valtaa ja sen muutoksia. Tutkimus tarkastelee suomalaisia mediakeskusteluja ja julkisuutta kolmessa aiheessa: alkoholipolitiikka, perhepolitiikka sekä valtion ja yritysten väliset suhteet. Hanke tuo näkyviin suomalaisen poliittisen julkisuuden vallan virrat ja toimijoiden verkostot sekä journalistisen median roolin politiikan toimijana ja areenana.

tiedottaja Leena Vähäkylä
leena.vahakyla@aka.fi

ohjelmapäällikkö Risto Vilkko
risto.vilkko@aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2019 rahoitamme tutkimusta 458 miljoonalla eurolla. Osa rahoituksesta tulee veikkausvoittovaroista. Akatemia toimii  opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

STN päätti vuoden 2019 rahoitettavat hankkeet20.6.2019 11:10:51 EESTTiedote

Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) päätti 19.6.2019 uusista rahoitettavista konsortiosta. Rahoitusta myönnettiin neljässä ohjelmassa yhteensä noin 51 miljoonaa euroa. STN valitsi ohjelmiin yhteensä kaksitoista konsortiota eli hankekokonaisuutta. Valituissa hankkeissa korostui pitkäjänteinen tutkimus, jolla pyritään löytämään ratkaisuja merkittäviin yhteiskunnan haasteisiin.

Finlands Akademi finansierade akademiprojekt och forskaranställningar med nästan 180 miljoner18.6.2019 15:27:47 EESTTiedote

Under septemberutlysningen 2018 finansierade Finlands Akademi 250 akademiprojekt med totalt 311 delprojekt. Finansiering beviljades även för 65 anställningar som akademiforskare, 114 anställningar som forskardoktor och 13 anställningar som klinisk forskare. Akademis tre forskningsråd beviljade finansiering brett inom olika forskningsområden, cirka 180 miljoner euro totalt. Andelen kvinnor bland finansieringsmottagarna var 41 procent.

Suomen Akatemia rahoitti lähes 180 miljoonalla akatemiahankkeita ja tutkijan tehtäviä18.6.2019 15:27:45 EESTTiedote

Suomen Akatemia rahoitti syyskuun 2018 haussa 250 akatemiahanketta, joihin osallistuu yhteensä 311 osahanketta. Lisäksi rahoitusta myönnettiin 65 akatemiatutkijan, 114 tutkijatohtorin ja 13 kliinisen tutkijan tehtävään. Yhteensä Akatemian kolme tutkimuksen toimikuntaa myönsivät rahoitusta noin 180 miljoonaa euroa laajasti eri tieteenaloille. Rahoituksen saaneista naisia oli 41 prosenttia.

Luonnontieteen ja tekniikan tutkimuksen valitsemissa akatemiahankkeissa painotettiin mahdollisuutta läpimurtoihin ja uusia avauksia11.6.2019 15:35:12 EESTTiedote

11.6.2019. Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta (LT) on myöntänyt rahoituksen 86 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä 114 osahanketta. Toimikunta rahoittaa akatemiahankkeita yhteensä 50,5 miljoonalla eurolla. Akatemiahanke on toimikunnalle tärkeä rahoitusmuoto tutkimuksen laadun, vaikuttavuuden ja uudistumisen edistämiseksi.