Mediakutsu 10.12.: Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus aloittaa TEM:ssä – katsaus alan kehitykseen Suomessa

Vaikuttavuusinvestoiminen tarjoaa valtiolle ja kunnille uudenlaisia työkaluja ja lisävaroja yhteiskunnallisten ongelmien ehkäisyyn – vieläpä ilman taloudellista riskiä. Palvelut rahoitetaan sijoittajilta kerätyin varoin ja julkinen sektori maksaa tuloksista, ei suoritteista. Suomessa tällaisen toimintamallin avulla edistetään mm. lasten ja nuorten hyvinvointia Vantaalla, Hämeenlinnassa ja Lohjalla sekä maahanmuuttajien nopeaa työllistymistä TEM:n hankkeessa.

Sitran viisi vuotta kestänyt työ vaikuttavuusinvestoimisen parissa päättyy suunnitellusti tämän vuoden lopussa, jonka jälkeen viestikapula siirtyy työ- ja elinkeinoministeriöön. TEM kertoi tiedotteessaan 21.11.2019, että sen yhteyteen perustetaan vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus, joka aloittanee toimintansa heti vuoden 2020 alussa.

Tervetuloa Sitran Vaikuttavuusinvestoiminen nyt -tilaisuuteen!

- Aika: tiistai 10.12.2019 klo 13.00 – 17.00

- Paikka: Radisson Blu Seaside (Ruoholahdenranta 3, Helsinki)

- Ohjelma: tilaisuuden ohjelmaan pääset tutustumaan tästä linkistä

Luvassa on oppeja ja kokemuksia viideltä vuodelta, visioita vaikuttavuusinvestoimisen tulevasta suunnasta sekä vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Millaisia kuntia, ministeriöitä, sijoittajia, yrityksiä ja järjestöjä löytyy nyt vaikuttavuusinvestoimisen toimintaympäristöstä?
  • Millaisia tulosperusteisia rahoitussopimuksia eli SIB-hankkeita Sitra on auttanut liikkeelle ja millaista yhteiskunnallista muutosta niillä tavoitellaan?
  • Mitä ajatuksia vaikuttavuuden hankinta herättää julkisella sektorilla?
  • Sijoittajien näkökulmasta on kyse vaikuttavuussijoittamisesta. Mikä motivoi vaikuttavuussijoittajia?

Tuloksia SIB-hankkeista!

Vaikuttavuusinvestoiminen tukee julkisen sektorin uudistumista, helpottaa kuntien ja valtion talouspaineita ja siirtää toiminnan painopistettä ennakoivaan toimintaan sekä tulosten ostamiseen.

Yksi esimerkki tästä on maahanmuuttajien kotouttamista ja nopeaa työllistämistä edistävä hanke (Koto-SIB). Elokuun lopulla hankkeeseen oli osallistunut lähes 2 000 maahanmuuttajaa, joista noin 750 oli työllistynyt saamansa tuen avulla. Työ- ja elinkeinoministeriön arvio hankkeen valtiolle tuomista säästöistä on jopa 20 miljoonaa euroa.

Lue lisää!

Lisätietoja ja median ilmoittautumiset 9.12. mennessä:
Taru Keltanen, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 040 6743246, taru.keltanen@sitra.fi

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Enkät: Klimatattityderna vid industriföretagen smyger sig framåt – särskilt de stora företagen en drivkraft bakom förändringarna16.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Till och med 85 procent av de finländska industriföretagen anser att klimatförändringen är en faktor som redan idag påverkar verksamhetsmiljön eller som kommer att göra det i framtiden. Detta framgår av Sitras enkät. Klimatförändringens effekter på affärsverksamheten betonas i synnerhet i stora företag. Samtidigt visar resultaten att för tillfället anser endast knappt hälften av alla företag att kolneutralitet och koldioxidsnåla produkter och lösningar är en källa till strategisk konkurrenskraft.