Mediakutsu 10.12.: Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus aloittaa TEM:ssä – katsaus alan kehitykseen Suomessa

Vaikuttavuusinvestoiminen tarjoaa valtiolle ja kunnille uudenlaisia työkaluja ja lisävaroja yhteiskunnallisten ongelmien ehkäisyyn – vieläpä ilman taloudellista riskiä. Palvelut rahoitetaan sijoittajilta kerätyin varoin ja julkinen sektori maksaa tuloksista, ei suoritteista. Suomessa tällaisen toimintamallin avulla edistetään mm. lasten ja nuorten hyvinvointia Vantaalla, Hämeenlinnassa ja Lohjalla sekä maahanmuuttajien nopeaa työllistymistä TEM:n hankkeessa.

Sitran viisi vuotta kestänyt työ vaikuttavuusinvestoimisen parissa päättyy suunnitellusti tämän vuoden lopussa, jonka jälkeen viestikapula siirtyy työ- ja elinkeinoministeriöön. TEM kertoi tiedotteessaan 21.11.2019, että sen yhteyteen perustetaan vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus, joka aloittanee toimintansa heti vuoden 2020 alussa.

Tervetuloa Sitran Vaikuttavuusinvestoiminen nyt -tilaisuuteen!

- Aika: tiistai 10.12.2019 klo 13.00 – 17.00

- Paikka: Radisson Blu Seaside (Ruoholahdenranta 3, Helsinki)

- Ohjelma: tilaisuuden ohjelmaan pääset tutustumaan tästä linkistä

Luvassa on oppeja ja kokemuksia viideltä vuodelta, visioita vaikuttavuusinvestoimisen tulevasta suunnasta sekä vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Millaisia kuntia, ministeriöitä, sijoittajia, yrityksiä ja järjestöjä löytyy nyt vaikuttavuusinvestoimisen toimintaympäristöstä?
  • Millaisia tulosperusteisia rahoitussopimuksia eli SIB-hankkeita Sitra on auttanut liikkeelle ja millaista yhteiskunnallista muutosta niillä tavoitellaan?
  • Mitä ajatuksia vaikuttavuuden hankinta herättää julkisella sektorilla?
  • Sijoittajien näkökulmasta on kyse vaikuttavuussijoittamisesta. Mikä motivoi vaikuttavuussijoittajia?

Tuloksia SIB-hankkeista!

Vaikuttavuusinvestoiminen tukee julkisen sektorin uudistumista, helpottaa kuntien ja valtion talouspaineita ja siirtää toiminnan painopistettä ennakoivaan toimintaan sekä tulosten ostamiseen.

Yksi esimerkki tästä on maahanmuuttajien kotouttamista ja nopeaa työllistämistä edistävä hanke (Koto-SIB). Elokuun lopulla hankkeeseen oli osallistunut lähes 2 000 maahanmuuttajaa, joista noin 750 oli työllistynyt saamansa tuen avulla. Työ- ja elinkeinoministeriön arvio hankkeen valtiolle tuomista säästöistä on jopa 20 miljoonaa euroa.

Lue lisää!

Lisätietoja ja median ilmoittautumiset 9.12. mennessä:
Taru Keltanen, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 040 6743246, taru.keltanen@sitra.fi

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

YK-raportti peräänkuuluttaa viisinkertaista kunnianhimoa ilmastotoimiin – pohjoismaisissa kunnissa toimivia ratkaisuja26.11.2019 10:00:00 EETTiedote

YK:n ympäristöohjelman tuoreen raportin mukaan nykymeno uhkaa johtaa lähes neljän asteen lämpötilannousuun maapallolla. Samaan aikaan Sitran tänään Suomessa julkaisema kansainvälinen Green to Scale -selvitys osoittaa, että pohjoismaisten kuntien ilmastoratkaisuissa on isot mahdollisuudet: 14 ratkaisua vähentäisi Pohjoismaissa päästöjä vuosittain lähes 26 miljoonaa hiilidioksiditonnia eli puolikkaan Suomen päästöjen verran.