Mediakutsu 12.9.2017 Tieto päätöksenteossa -kyselytulosten julkistustilaisuuteen

Mitä suomalaiset vaikuttajat ajattelevat tiedon ja päätöksenteon vuorovaikutuksesta? Missä ovat pahimmat pullonkaulat ja suurimmat kehitysmahdollisuudet?

Tilaisuudessa julkaistaan Sitran kesällä 2017 toteuttaman sidosryhmäkyselyn tulokset, jonka avulla on kartoitettu suomalaisten toimijoiden näkemyksiä tiedon ja päätöksenteon välisen vuorovaikutuksen haasteista ja mahdollisuuksista.

Lisäksi tilaisuudessa esitellään kiinnostavia edelläkävijä esimerkkejä sillanrakennuksesta tiedon päätöksenteon välille ja käydään dialogia siitä, minkälaista asiantuntijuutta nykypäivän yhteiskunnallinen päätöksenteko tarvitsee tuekseen.

Tilaisuuden alustajina ja keskustelijoina ovat mm. Sitran yliasiamies Mikko Kosonen, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Harri Siiskonen, Valtioneuvoston kanslian tiedeasiantuntija Kaisa Lähteenmäki-Smith, Me-Säätiön analyytikko Jussi Pyykkönen, tutkijatohtori Mikko Jakonen Jyväskylän yliopistosta sekä Taneli Elomaa Helsinki Think Companysta.

Tilaisuus toimii samalla Sitran uuden Tieto päätöksenteossa -projektin avaustilaisuutena. Lisätietoja projektista löydät täältä.

Aika: keskiviikko 12.9.2017 klo 9.00 (kahvia tarjolla klo 8.30 alkaen, tilaisuuden avaus klo 9.00)
Paikka: Sitra, Itämerenkatu 11 – 13, Helsinki

Lisätietoja ja median ilmoittautumiset:

Heli Nissinen, asiantuntija, viestintä, heli.nissinen@sitra.fi, +358 40 7671822

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.