Mediakutsu 14.10. klo 9: Suhtautuminen hyvinvointidataan erottaa suomalaisia muista neljän maan vertailussa

Tuore kyselytutkimus kertoo, mitä mieltä suomalaiset ovat oman terveytensä mittaamisesta ja datan jakamisesta. Taustatilaisuudessa pohdimme, mitä tulokset tarkoittavat uudenlaisten terveys- ja hyvinvointipalvelujen kehittämisen ja koronaepidemian hallinnan kannalta.

Kuinka laajasti hyvinvointia mittaavia älylaitteita, kuten aktiivisuusrannekkeita ja älysormuksia, käytetään itsensä mittaamiseen? Kuinka ja millä ehdoin suomalaiset yritykset voisivat yhdistää ihmisten itsensä mittaamaa hyvinvointidataa tuottaakseen nykyistä kokonaisvaltaisempia terveys- ja hyvinvointipalveluita? Olisiko Suomesta hyvinvointidatan hyödyntämisen edelläkävijäksi nykyistä laajemmin esimerkiksi pandemianhallinnan tukena?

Muun muassa näihin kysymyksiin tarjotaan vastauksia Sitran verkon välityksellä toteuttamassa webinaarissa, joka taustoittaa torstaina 15.10. julkistettavan Puettavat älylaitteet -kyselyn tuloksia.

Lisätietoa Puettavat älylaitteet -kyselystä:

Sitra selvitti itsensä mittaamiseen tarkoitettujen älylaitteiden käyttöä sekä ihmisten suhtautumista niiden tuottamaan dataan ja sen hyödyntämiseen neljässä Euroopan maassa. Kantar TNS Oy toteutti Puettavat älylaitteet -kyselyn kesä-heinäkuussa 2020 Alankomaissa, Ranskassa ja Saksassa ja Suomessa. Vastaajia oli yhteensä yli 4000 eli 1000 henkilöä kustakin maasta.

Mitä? Puettavat älylaitteet -mediatilaisuus

Missä? Verkossa – ilmoittaudu tilaisuuteen
Milloin? Keskiviikkona 14.10 klo 9.-10.30
Miten? Ilmoittautuneet saavat tapahtumalinkin sähköpostiinsa ennen tilaisuutta.

Kyselyn tuloksia ja niiden yhteyttä Sitran yhteiskunnalliseen työhön sekä reilun datatalouden projektiin taustoittavat Jukka Vahti, Jaana Sinipuro ja Tiina Härkönen.

Lisätiedot tilaisuudesta: Jukka Vahti, johtava asiantuntija, viestintä, Sitra, puh. 040 566 5152, jukka.vahti@sitra.fi
Lisätiedot ilmoittautumiseen liittyen: Anna Pulli, projektiassistentti, Sitra, puh. +358 294 618 257, anna.pulli@sitra.fi

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Robotsamtal och nya verksamhetssätt skulle avsevärt förbättra smittspårningen under epidemiförhållanden6.10.2020 09:30:00 EESTTiedote

Ett pilotprojekt visade att utnyttjande av ny teknik och integrering av de system som används för epidemihantering i andra social- och hälsovårdssystem skulle förbättra Finlands, finländarnas och hälso- och sjukvårdens stöttålighet under undantagsförhållanden. Information från medborgare är en väldigt viktig del av lägesbilden och bör göras tillgänglig på ett mycket smidigare sätt än för närvarande.

Robottipuhelut ja uudet toimintatavat parantaisivat merkittävästi tartuntojen jäljitystä epidemiaoloissa6.10.2020 09:30:00 EESTTiedote

Pilottihanke osoitti, että uuden teknologian hyödyntäminen sekä epidemianhallintaan käytettyjen järjestelmien integroiminen sote-järjestelmiin parantaisi Suomen, suomalaisten ja terveydenhuollon iskunkestävyyttä poikkeusoloissa. Kansalaisten antama tieto on äärimmäisen tärkeä osa tilannekuvaa ja se tulisi saada nykyistä selvästi ketterämmin kootusti käyttöön.