Mediakutsu 16.11.2017: Sitra 50 -juhlavuosi huipentuu: Tasavallan presidentti luovuttaa Ratkaisu 100 -kisan miljoonapalkinnon

Sitra oli eduskunnan lahja 50-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle. Suomen täyttäessä 100 vuotta on aika juhlistaa myös 50-vuotiasta Sitraa.

Sitran juhlavuosi huipentuu 16.11. järjestettävään tilaisuuteen Tiedekeskus Heurekassa, jossa tasavallan presidentti Sauli Niinistö luovuttaa Sitran lahjan satavuotiaalle Suomelle eli Ratkaisu 100 -kilpailun miljoonapalkinnon. Samalla presidentti Niinistö esittää tervehdyksen 50-vuotiaalle Sitralle ja tutustuu Seitsemän sisarusta tulevaisuudesta -näyttelyyn.

Sitra on juhlistanut 100-vuotiasta Suomea ja omaa 50-vuotistaivaltaan pitkin vuotta tulevaisuustyön merkeissä. Vuosi huipentuu juhlatapahtumaan, jonka kohokohtia ovat Ratkaisu 100 -haastekilpailun palkintojenjako sekä Heurekan ja Sitran yhteisen Seitsemän sisarusta tulevaisuudesta -näyttelyn avaaminen. Tapahtumassa kuullaan myös välähdyksiä Sitran historiasta sekä tulevaisuustalon ajatuksia pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan ”seuraavasta erästä”.

Illan aikana avattava Heurekan ja Sitran yhteinen Seitsemän sisarusta tulevaisuudesta -näyttely johdattaa vieraat tulevaisuuden utopiakaupunki Jukolaan, jossa on mahdollisuus kurkistaa tulevaisuuteen, johon voi vielä vaikuttaa. Miltä Suomi näyttää noin viidenkymmenen vuoden päästä? Se on pitkälti meidän omissa käsissämme, ja siksi pelillinen tulevaisuusnäyttely herättää ajattelemaan tämän päivän valintojemme vaikutusta Suomen tulevaisuuden suuntiin. Tammikuuhun 2019 saakka avoinna oleva näyttely avautuu yleisölle 17.11.2017.

Ratkaisu 100 – Innovaatioiden Idols

Myös Sitran juhlavuoden kunniaksi järjestettävä Ratkaisu 100 -haastekilpailu huipentuu 16.11., kun kilpailun parhaat ratkaisut palkitaan miljoonalla eurolla. Kilpailuun osallistuneilla 15 tiimillä on ollut tavoitteena kehittää ratkaisuja, jotka mahdollistavat osaamisen ja kykyjen paremman tunnistamisen ja hyödyntämisen maailmassa, jossa ihmiset ja tieto liikkuvat entistä enemmän maasta toiseen.

Kaikki viisitoista ratkaisua ovat hyvin erilaisia. Finalistiratkaisujen moninaisuus kertoo siitä, että nopea työelämän muutos ja globalisaatio eivät kosketa vain jotain tiettyä ryhmää, vaan kaikkia. Kaikki ratkaisut kelpaisivat toteutukseen ja Ratkaisu 100:aa voisikin verrata Idols-kykyjenetsintäohjelmaan, jonka voittaja saa levytyssopimuksen.

– Tässäkin tapauksessa levytyssopimus voittajalle tulee meiltä, mutta mikseivät ne muut voisi saada sopimusta muualta? sanoo Sitran haastekilpailuasiantuntija Kalle Nieminen.

Voittajien valinnassa puntariin joutuvat ratkaisujen vaikuttavuus, innovatiivisuus ja toteutuskelpoisuus. Miljoonan euron kehitysrahan kohdetta ei suinkaan päätä kilpailun järjestäjä, vaan ulkopuolinen riippumaton tuomaristo.

Toimituksille tiedoksi ja akkreditoituminen (ei julkisuuteen):

Seitsemän sisarusta tulevaisuudesta -näyttely
Mediatilaisuus ja näyttelyyn tutustuminen Tiedekeskus Heurekassa
(Tiedepuisto 1, Vantaa, paikoitus: Kuninkaalantie 5)
16.11.2017 klo 10–11.30

Mediatilaisuuden ohjelma

klo 10 Tervetuloa, toimitusjohtaja Tapio Koivu, Heureka
klo 10.05 Megatrendeistä näyttelyn sisältöön – Sitran rooli näyttelyn rahoittajana ja sisältökumppanina, projektijohtaja Päivi Hirvola, Sitra
klo 10.15 Näyttelyn taustojen ja sisällön esittely, näyttelysuunnittelija Jussi Kahlos ja näyttelytuottaja Vesa Lepistö, Heureka

klo 10.30- 11.30

Tutustuminen näyttelyyn

Median ilmoittautumiset viimeistään 15.11. klo 10 mennessä osoitteeseen www.lyyti.in/sitra50media

Sitran 50-vuotisjuhla ja Ratkaisu 100 -miljoonapalkinto
Heurekassa (Tiedepuisto 1, Vantaa, paikoitus: Kuninkaalantie 5)
16.11.2017 klo 17.30–23.00

klo 18.30–19.15

• Juhlapuhe, yliasiamies Mikko Kosonen, Sitra
  • Tervehdys, Tasavallan presidentti Sauli Niinistö
  • Ratkaisu 100 -haastekilpailun miljoonan euron palkinnon jakaminen, Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sekä Ratkaisu 100 -kilpailun tuomariston puheenjohtaja Laura Hirvi
  • Seitsemän sisarusta tulevaisuudesta -näyttelyn avaus, Heurekan elämysjohtaja Mikko Myllykoski, pääinnoittaja Harri Montonen, Sitran asiantuntija Nuppu Stenros sekä Pepper-robotti

Median ilmoittautumiset Sitran 50-vuotisjuhlaan viimeistään 15.11. klo 10 mennessä osoitteeseen: www.lyyti.in/sitra50media

Juhlan tämä osuus striimataan verkkoon, ja sitä voi seurata myös osoitteessa http://www.sitra.fi/sitra50. Sitran valokuvaaja ottaa tilaisuudessa valokuvia, joten esimerkiksi Tasavallan presidentti Sauli Niinistöstä, yliasiamies Mikko Kososesta sekä Ratkaisu 100 -palkituista on mahdollista saada median käyttöön kuvia juhlan virallisen osuuden päätyttyä (viimeistään klo 20.00). Kuvat voi ladata Sitran kuvapankista täältä.

Lisätietoja Sitran 50-vuotisjuhlista ja median akkreditoituminen tilaisuuteen: viestintäasiantuntija Jenni Sarolahti, p. 050 372 0828, jenni.sarolahti@sitra.fi.

Lisätietoja Ratkaisu 100 -kilpailusta: viestintäasiantuntija Heli Nissinen, p. 040 767 1822, heli.nissinen@sitra.fi

Lisätietoja presidentin ohjelmasta: tasavallan presidentin viestintäpäällikkö Katri Makkonen, p. 040 560 3103, viestintäasiantuntija Hanna Öunap, p. 050 304 7997 tai etunimi.sukunimi@tpk.fi

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.