Mediakutsu 24.10.2017 Ratkaisu 100 Showtime -tilaisuuteen: Miten saadaan kaikkien osaaminen käyttöön?

Monipuolinen osaaminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää. Kun vanhat ammatit katoavat, miten hyppy maanviljelijästä koodariksi tapahtuu? Miten maahanmuuttajat saadaan parhaiten osaksi suomalaista yhteiskuntaa? Miten kehitysvammaiset pääsisivät paremmin osalliseksi työelämään ja yhteisöihin? Sitran Ratkaisu 100 -haastekilpailu on kehittänyt näihin kysymyksiin ratkaisuja.

Kun kysyimme tärkeintä yhteiskunnallista ongelmaa, osaamisen kehittämisen ja näkyväksi tekemisen haaste huolestutti suomalaisia eniten: miten ihmisten osaamista ja kykyjä tunnistetaan ja hyödynnetään paremmin kansainvälistyvässä maailmassa?

Ratkaisu 100 -haastekilpailu on kehittänyt tähän ratkaisuja: Tampereen kaupungin kanssa kehitetty Osaamisbotti rakentaa työnhakijalle automaattisesti eri tarkoituksiin sopivia yhteenvetoja osaamisesta. Lisäksi se automatisoi työvoimapalvelujen työtä, kuten osaamisen kartoittamista ja sopivien kohdennettujen työtarjousten lähettämistä. HeadAI mallintaa tekoälyn avulla suomalaisen osaamisen, nopeuttaa osaavan työvoiman saantia ja tekee oikean osaamisen löytymisestä Suomen kilpailuedun. Integrify kouluttaa maahanmuuttajista koodaajia ja Ura-avain saa kehitysvammaiset osaamistaan vastaaviin töihin. Skillhive vapauttaa asiantuntijat lokeroistaan ja yhdistää heidät korkeaa osaamista tarvitseviin yrityksiin ja julkisen sektorin toimijoihin. Tsampo taas tehostaa tieteen tekemistä, rahoittamista ja hyödyntämistä. Positiivinen CV tekee nuoren taidot näkyväksi.

Tässä vain muutama esimerkki. Kilpailussa kehitetyt kaikki 15 ratkaisua ovat esillä 24.10. Suvilahden Kattilahallissa. Tervetuloa mukaan.

Parhaat ratkaisut palkitaan Sitran 50-vuotisjuhlassa Heurekassa 16.11.2017 miljoonalla eurolla.

Aika: tiistai 24.10.2017 klo 16.30 - 19.30 (ovet aukeavat klo 16:30, tilaisuuden avaus klo 17.00)
Paikka: Kattilahalli, Sörnäisten rantatie 22, Helsinki

16.30 – 17.00 Tervetuloa! Mahdollisuus jututtaa kilpailijoita

17.00 – 19.30 Ratkaisut valokeilassa: tiimit pitchaavat ratkaisujaan (tauko klo 18.00)

19.30 – 20.30 Pientä purtavaa ja aikaa tutustua tiimeihin

Lisätiedot ja median ilmoittautumiset maanantaihin 23.10. mennessä:
Heli Nissinen, asiantuntija, viestintä, Sitra
heli.nissinen@sitra.fi, puh. 040 767 1822

Ratkaisu 100 on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ja Sitran 50.v-juhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Finland kan erbjuda ett bättre alternativ till Black Friday23.11.2017 14:12Tiedote

Genom ett nytt sätt att konsumera minskar klyftan mellan specialerbjudanden och köpförbud. I den promomemoria som Sitra publicerat i dag betonas att Finland kan vara föregångare när det gäller att erbjuda lösningar som skapats genom den cirkulära ekonomin och rollmodell då det gäller att lösa den globala hållbarhetskrisen. Cirkulär ekonomi betyder att konsumtionen inte grundar sig på ägande utan på användningen av tjänster: att dela med sig, hyra och återvinna.

Artificiell intelligens berättar vad Finland kan och en positiv CV tar fram ungas dolda kompetens: Sitras en miljon euros utmaningstävling Ratkaisu 100 är avgjord16.11.2017 19:04Tiedote

Vinnarna i Sitras utmaningstävling Ratkaisu 100 har utsetts. Priset på en miljon euro delades jämnt mellan två av tävlingsbidragen. Finansieringen på 500 000 euro var går till Headai, som använder artificiell intelligens för att identifiera kompetens, och till Positiivinen CV, med fokus på att identifiera ungdomars dolda styrkor.