Mediakutsu 24.10.2017 Ratkaisu 100 Showtime -tilaisuuteen: Miten saadaan kaikkien osaaminen käyttöön?

Monipuolinen osaaminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää. Kun vanhat ammatit katoavat, miten hyppy maanviljelijästä koodariksi tapahtuu? Miten maahanmuuttajat saadaan parhaiten osaksi suomalaista yhteiskuntaa? Miten kehitysvammaiset pääsisivät paremmin osalliseksi työelämään ja yhteisöihin? Sitran Ratkaisu 100 -haastekilpailu on kehittänyt näihin kysymyksiin ratkaisuja.

Kun kysyimme tärkeintä yhteiskunnallista ongelmaa, osaamisen kehittämisen ja näkyväksi tekemisen haaste huolestutti suomalaisia eniten: miten ihmisten osaamista ja kykyjä tunnistetaan ja hyödynnetään paremmin kansainvälistyvässä maailmassa?

Ratkaisu 100 -haastekilpailu on kehittänyt tähän ratkaisuja: Tampereen kaupungin kanssa kehitetty Osaamisbotti rakentaa työnhakijalle automaattisesti eri tarkoituksiin sopivia yhteenvetoja osaamisesta. Lisäksi se automatisoi työvoimapalvelujen työtä, kuten osaamisen kartoittamista ja sopivien kohdennettujen työtarjousten lähettämistä. HeadAI mallintaa tekoälyn avulla suomalaisen osaamisen, nopeuttaa osaavan työvoiman saantia ja tekee oikean osaamisen löytymisestä Suomen kilpailuedun. Integrify kouluttaa maahanmuuttajista koodaajia ja Ura-avain saa kehitysvammaiset osaamistaan vastaaviin töihin. Skillhive vapauttaa asiantuntijat lokeroistaan ja yhdistää heidät korkeaa osaamista tarvitseviin yrityksiin ja julkisen sektorin toimijoihin. Tsampo taas tehostaa tieteen tekemistä, rahoittamista ja hyödyntämistä. Positiivinen CV tekee nuoren taidot näkyväksi.

Tässä vain muutama esimerkki. Kilpailussa kehitetyt kaikki 15 ratkaisua ovat esillä 24.10. Suvilahden Kattilahallissa. Tervetuloa mukaan.

Parhaat ratkaisut palkitaan Sitran 50-vuotisjuhlassa Heurekassa 16.11.2017 miljoonalla eurolla.

Aika: tiistai 24.10.2017 klo 16.30 - 19.30 (ovet aukeavat klo 16:30, tilaisuuden avaus klo 17.00)
Paikka: Kattilahalli, Sörnäisten rantatie 22, Helsinki

16.30 – 17.00 Tervetuloa! Mahdollisuus jututtaa kilpailijoita

17.00 – 19.30 Ratkaisut valokeilassa: tiimit pitchaavat ratkaisujaan (tauko klo 18.00)

19.30 – 20.30 Pientä purtavaa ja aikaa tutustua tiimeihin

Lisätiedot ja median ilmoittautumiset maanantaihin 23.10. mennessä:
Heli Nissinen, asiantuntija, viestintä, Sitra
heli.nissinen@sitra.fi, puh. 040 767 1822

Ratkaisu 100 on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ja Sitran 50.v-juhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.