Mediakutsu 7.3.: Sähköbussien energiankulutus vähenee uuden teknologian avulla

Paljonko tulevaisuuden sähköbussi vie energiaa? Miten uusi teknologia voi osaltaan vähentää energiankulutusta? Miten kuljettaja voi vaikuttaa siihen ajonsa aikana ja silti pysyä aikataulussa? Entä millaisia tuloksia Suomen demossa saatiin Helsingissä linjalla 23? Paraniko myös matkustusmukavuus?

Tervetuloa kuulemaan lisää tulevaisuuden sähköbusseista ja hankkeen tuloksista niiden energiankulutuksen pienentämiseksi.

• Aika: keskiviikko 7.3.2018 klo 12–15.45
  • Paikka: Helsinki, Itä-Pasila, Opastinsilta 6, sisäpiha, HSL:n Seutusali
  • Tilaisuuden aluksi on tarjolla kevyt lounas.

”European Bus System of the Future” (EBSF) hankkeen tavoitteena on lisätä kaupunkien ja esikaupunkialueiden bussiliikenteen houkuttelevuutta ja parantaa niiden suorituskykyä. Tähän pyritään demonstroimalla uusia innovaatioita ja todentamalla niiden toimivuus todellisissa käyttötilanteissa ja -olosuhteissa. Tilaisuudessa kerrotaan Helsingin bussilinjalla 23 toteutetun kokeilusta ja sen tuloksista.

Suomesta hankkeessa ovat olleet mukana Teknologian tutkimuskeskus VTT, HSL ja Helsingin Bussiliikenne. Nyt päättymässä oleva II-vaihe on osa EU:n rahoittamaa tutkimusyhteistyötä Horizon 2020 -kokonaisuudessa.

Suomen demo on toteutettu Helsingissä linjalla 23. Siinä tutkitut tekniset innovaatiot liittyvät sähköbussin energiankulutuksen vähentämiseen. Tavoitteena on myös parantaa palvelun laatua ja lisätä matkustusmukavuutta.

Tilaisuus on osa EBSF-hankekokonaisuutta, ja siihen odotetaan osallistujia myös muista osallistujamaista ja laajemminkin EU:n joukkoliikennetoimijoiden parista. Tilaisuuden kieli on englanti, mutta suomen kielellä esitettyihin kysymyksiin vastataan kuitenkin suomeksi. Tilaisuudessa esitettyjä aineistoja saa tarvittaessa myös suomenkielisinä.

Ilmoittautumiset: VTT, Juhani Laurikko, puh. 0400 706 986, juhani-laurikko@vtt.fi merkinnällä ”EBSF-info”, mielellään 5.3. mennessä.

Lisätietoja:

VTT, Juhani Laurikko, puh. 0400 706 986
HSL, Reijo Mäkinen, puh. 040 595 0201

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.1.201922.1.2019 15:22Tiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2019-2020 Hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman vuosille 2019-2020 ohjeellisena noudatettavaksi. HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019566-2 Kirkkonummen liityntälinjaston tarkistuksen linjastosuunnitelmasta päättäminen Hallitus hyväksyi Kirkkonummen liityntälinjaston muutokset ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan maaliskuusta 2019 lähtien. HSL tekee Kirkkonummen bussiliikenteeseen muutoksia, jotka vaikuttavat eniten Kantvikissa, Tolsassa, Ravalsissa ja Lindalissa. Merkittävimmät muutokset ovat linjan 172V perustaminen sekä linjan 173Z liikennöintia

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen22.1.2019 10:57Tiedote

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.