Mediakutsu: Hack the food 11.3.2018

Ruuan verkko-ostamisen ympärille keskittyvä Hackathon huipentuu sunnuntaina 11.3.2018 palkintojenjakoon - kutsumme median seuraamaan. MTK, Founder Institute ja Maaseutuverkosto järjestävät 9.-11.3.2018 ruuan verkko-ostamisen mahdollisuuksiin keskittyvän Hackathonin. Tavoitteena on ratkoa logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita.

Tapahtuma huipentuu sunnuntain finaaliin, jolloin parhaat ideat ja joukkueet palkitaan. Kutsumme median seuraamaan joukkueiden mentorointia sekä työskentelyä sunnuntaina 11.3.2018 klo 12 alkaen. Joukkueet esittelevät ratkaisuideansa tuomaristolle klo 15.30 alkaen, ja finaalin päätteeksi tuomaristo palkitsee parhaan lopputuloksen.

Tilaisuuden tuomaristo:

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies MTK,

Janne Mäkikalli, Head of Unit, Agriculture and Forest, OP

Marko Jäppinen, Markkinointipäällikkö, Suppilog

Matti Santala, CEO, A21

Jose Jacome, Founder Instute

Päivi Heihinheimo - CSO (Chief Strategy Officer), Pro Localis

Viikonlopun aikana ratkottavia verkko-ostamiseen liittyviä haasteita:

1. Logistiikka -haaste
Tuottajalta kuluttajalle. Kuinka kuluttaja voi saada tuotteet itselleen mahdollisimman kustannustehokkaasti?

2. Tuotteistaminen & brändäys, kuluttajahankinta ja markkinointi
Kuinka verkossa toimiva kauppa tai shop-in-shop malli voi tukea esim. perhekoon yritystä tuotteistamisessa ja brändäämisessä? Kuinka lisätä kiinnostusta tilata ruokaostoksia verkon kautta? Kuinka markkinoida palveluita kokeilunhaluisille? Kuinka luoda mielenkiintoiset ja erottuvat tuotesegmentit? Kuinka luoda uskollisia asiakkaita?

3. Kansainvälistyminen & vienti
Kuinka aloittaa yrityksen kansainvälistyminen suoraa verkkokaupasta? Kohdemaat, tuotteet, strategia?

Pyydämme ilmoittamaan mahdolliset osallistumiset etukäteen. Ilmoittautumiset ja lisätiedot:

Leena Markiet,
Jäsenpalvelusuunnittelija, MTK
040 087 1622, leena.markiet@mtk.fi

Henrietta Dahlman,
Viestintäassistentti, MTK
040 920 9877, henrietta.dahlman@mtk,fi

hackthefood.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/834638680053922/

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.