Mediakutsu: Hack the food 11.3.2018

Ruuan verkko-ostamisen ympärille keskittyvä Hackathon huipentuu sunnuntaina 11.3.2018 palkintojenjakoon - kutsumme median seuraamaan. MTK, Founder Institute ja Maaseutuverkosto järjestävät 9.-11.3.2018 ruuan verkko-ostamisen mahdollisuuksiin keskittyvän Hackathonin. Tavoitteena on ratkoa logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita.

Tapahtuma huipentuu sunnuntain finaaliin, jolloin parhaat ideat ja joukkueet palkitaan. Kutsumme median seuraamaan joukkueiden mentorointia sekä työskentelyä sunnuntaina 11.3.2018 klo 12 alkaen. Joukkueet esittelevät ratkaisuideansa tuomaristolle klo 15.30 alkaen, ja finaalin päätteeksi tuomaristo palkitsee parhaan lopputuloksen.

Tilaisuuden tuomaristo:

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies MTK,

Janne Mäkikalli, Head of Unit, Agriculture and Forest, OP

Marko Jäppinen, Markkinointipäällikkö, Suppilog

Matti Santala, CEO, A21

Jose Jacome, Founder Instute

Päivi Heihinheimo - CSO (Chief Strategy Officer), Pro Localis

Viikonlopun aikana ratkottavia verkko-ostamiseen liittyviä haasteita:

1. Logistiikka -haaste
Tuottajalta kuluttajalle. Kuinka kuluttaja voi saada tuotteet itselleen mahdollisimman kustannustehokkaasti?

2. Tuotteistaminen & brändäys, kuluttajahankinta ja markkinointi
Kuinka verkossa toimiva kauppa tai shop-in-shop malli voi tukea esim. perhekoon yritystä tuotteistamisessa ja brändäämisessä? Kuinka lisätä kiinnostusta tilata ruokaostoksia verkon kautta? Kuinka markkinoida palveluita kokeilunhaluisille? Kuinka luoda mielenkiintoiset ja erottuvat tuotesegmentit? Kuinka luoda uskollisia asiakkaita?

3. Kansainvälistyminen & vienti
Kuinka aloittaa yrityksen kansainvälistyminen suoraa verkkokaupasta? Kohdemaat, tuotteet, strategia?

Pyydämme ilmoittamaan mahdolliset osallistumiset etukäteen. Ilmoittautumiset ja lisätiedot:

Leena Markiet,
Jäsenpalvelusuunnittelija, MTK
040 087 1622, leena.markiet@mtk.fi

Henrietta Dahlman,
Viestintäassistentti, MTK
040 920 9877, henrietta.dahlman@mtk,fi

hackthefood.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/834638680053922/

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.