Mediakutsu: Hack the food 11.3.2018

Ruuan verkko-ostamisen ympärille keskittyvä Hackathon huipentuu sunnuntaina 11.3.2018 palkintojenjakoon - kutsumme median seuraamaan. MTK, Founder Institute ja Maaseutuverkosto järjestävät 9.-11.3.2018 ruuan verkko-ostamisen mahdollisuuksiin keskittyvän Hackathonin. Tavoitteena on ratkoa logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita.

Tapahtuma huipentuu sunnuntain finaaliin, jolloin parhaat ideat ja joukkueet palkitaan. Kutsumme median seuraamaan joukkueiden mentorointia sekä työskentelyä sunnuntaina 11.3.2018 klo 12 alkaen. Joukkueet esittelevät ratkaisuideansa tuomaristolle klo 15.30 alkaen, ja finaalin päätteeksi tuomaristo palkitsee parhaan lopputuloksen.

Tilaisuuden tuomaristo:

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies MTK,

Janne Mäkikalli, Head of Unit, Agriculture and Forest, OP

Marko Jäppinen, Markkinointipäällikkö, Suppilog

Matti Santala, CEO, A21

Jose Jacome, Founder Instute

Päivi Heihinheimo - CSO (Chief Strategy Officer), Pro Localis

Viikonlopun aikana ratkottavia verkko-ostamiseen liittyviä haasteita:

1. Logistiikka -haaste
Tuottajalta kuluttajalle. Kuinka kuluttaja voi saada tuotteet itselleen mahdollisimman kustannustehokkaasti?

2. Tuotteistaminen & brändäys, kuluttajahankinta ja markkinointi
Kuinka verkossa toimiva kauppa tai shop-in-shop malli voi tukea esim. perhekoon yritystä tuotteistamisessa ja brändäämisessä? Kuinka lisätä kiinnostusta tilata ruokaostoksia verkon kautta? Kuinka markkinoida palveluita kokeilunhaluisille? Kuinka luoda mielenkiintoiset ja erottuvat tuotesegmentit? Kuinka luoda uskollisia asiakkaita?

3. Kansainvälistyminen & vienti
Kuinka aloittaa yrityksen kansainvälistyminen suoraa verkkokaupasta? Kohdemaat, tuotteet, strategia?

Pyydämme ilmoittamaan mahdolliset osallistumiset etukäteen. Ilmoittautumiset ja lisätiedot:

Leena Markiet,
Jäsenpalvelusuunnittelija, MTK
040 087 1622, leena.markiet@mtk.fi

Henrietta Dahlman,
Viestintäassistentti, MTK
040 920 9877, henrietta.dahlman@mtk,fi

hackthefood.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/834638680053922/

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.