Mediakutsu: Helsingin seudun visio 2050 julkistetaan tiistaina 7.6.2022

Millä edellytyksillä Helsingin seutu on paras mahdollinen seutu harjoittaa menestyvää yritystoimintaa? Miten metropolialueesta muodostuu Itämeren alueen kilpailukykyisin ja kiinnostavin? Kuinka Helsingin seutu ratkoo globaaleja kestävyysongelmia?

Median edustajat ovat tervetulleita Helsingin seudun visio 2050 -julkistamistilaisuuteen tiistaina 7. kesäkuuta klo 15–17. Tilaisuus järjestetään Katajanokan kasinolla, os. Laivastokatu 1.

Helsingin seudun kauppakamari käynnisti seudullisen visiotyön uuden toimitusjohtajansa Pia Pakarisen johdolla yhteistyössä aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n kanssa vuoden 2022 alussa.

Ilmastonmuutos, nopea digitalisoituminen, väestön ikääntyminen ja osaajapula haastavat yrityksiä tulevina vuosikymmeninä. Globaali epävarmuus lisääntyy ja paikalliset ongelmat laajenevat nopeasti maailmanlaajuisiksi. Vision saavuttaminen edellyttää kunnilta, valtiolta ja yrityksiltä rohkeita päätöksiä ja toimenpiteitä.

Helsingin seudun kauppakamari pistää itsensä likoon vision puolesta ja sitoutuu tekemään oman osuutensa vision toteuttamiseksi. Kauppakamari haastaa päättäjät mukaan talkoisiin – tai esittämään paremman vision!

klo 14.45 ilmoittautuminen
klo 15 Avaus
Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja Saku Sipola
Helsingin seudun visio 2050 esittely, kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen
klo 15.30 Kommenttipuheenvuorot
Slushin toimitusjohtaja 2020 - 2022 Miika Huttunen
Kulttuuri- ja teknologia-alojen asiantuntija ja vaikuttaja Jarmo "Elukka" Eskelinen Founder of MIMIR Fellows Ghita Wallin Innovaattori ja sarjayrittäjä, Onego Bio Ltd Maija Itkonen
Redstone Aero Oy:n toimitusjohtaja Jouni Eho
klo 16-17 vapaata visiointia

Mediatiedustelut ja ilmoittautumiset

Pyydämme median etukäteisilmoittautumiset sähköpostitse osoitteeseen tiina.tikander@helsinki.chamber.fi tiistaihin 6.6.2022 klo 12 mennessä.

Tiina Tikander
Viestintäpäällikkö
tiina.tikander@helsinki.chamber.fi
p. 046 878 7540

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Kauppakamarin toimialakatsaus: Väkeä muuttaa nyt vilkkaasti Helsingin seudun kuntien välillä, opiskelijat valuvat alueelta pois29.6.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet Ukrainassa käytävän sodan vaikutuksesta erityisesti teollisuudessa, rakentamisessa ja palvelualoilla. Seudun tuotannossa näkyy pientä kasvua, mutta kustannusten voimakas nousu painaa liiketoimintaa. Seudun kuntien välinen muutto käy vilkkaana. Väkeä muuttaa myös aiempaa enemmän pois Helsingin seudulta, selviää 29. kesäkuuta 2022 julkistetusta Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta.

Ennakointikamarin tilannekatsaus: Yritysten rekrytointitarpeet kasvavat Helsingin seudulla17.6.2022 09:51:02 EEST | Tiedote

Uusia avoimia työpaikkoja avautuu kaikilla toimialoilla enemmän kuin vuotta aikaisemmin, mutta myös runsaammin kuin alkuvuodesta 2020. Palvelu- ja myyntityöntekijöiden kysynnän kasvu on nyt erityisen vahvaa. Pula osaavasta työvoimasta ei ole helpottanut Helsingin seudulla, vaikka yritysten suhdannenäkymät ovat heikentyneet, selviää Ennakointikamarin kevään 2022 tilannekatsauksesta.

Kaupallistamisen tila 2022: Kansainvälisesti menestyneet yritykset satsaavat kumppanuuksiin enemmän kuin kotimarkkinayritykset15.6.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Verkostoihin kytkeytyvä strategia-ajattelu jakaa suomalaisyritykset kahteen leiriin: kumppanuuksien hyödyntäjiin ja niihin, jotka eivät koe verkostoja toiminnalleen strategisesti oleellisiksi. Lähes 50 % suomalaisyrityksistä pitää verkostoitumista yhä vaikeana selviää Helsingin seudun kauppakamarin ja Proof Advisory Oy:n Kaupallistamisen tila 2022 -tutkimuksesta.