Mediakutsu I Yli 7 000 lasta mukana keräämässä varoja hyvään: Auta leipomalla -tempaus tulee taas!

Yli 250 koululuokkaa, päiväkotia ja ryhmää leipoo torstaina 6.10.2022 Auta leipomalla –tempauksessa ja kerää varoja lasten ja nuorten hyväksi. Leipominen tapahtuu samanaikaisesti ympäri Suomen ja medialla on mahdollisuus haastatella pieniä leipureita paikallisesti.

Jos haluat tehdä juttua paikallisesta leivontatempauksesta 6.10., ole yhteydessä MLL:n väkeen saadaksesi oman alueesi leipureiden yhteystiedot. Lisätiedot alla.

Suomessa Auta leipomalla -tapahtuma on poikkeuksellinen tempaus, sillä lapset keräävät itse varoja toisten lasten tueksi: lapset järjestävät kouluissa, päiväkodeissa tai kerhossa leipomistempauksen ja myyvät leipomuksensa keräten siten varoja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimelle ja chatille. Vuonna 2021 osallistujat keräsivät yli 30 000 € lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi.

Tapahtuman kummina toimii vuoden 2021 Koko Suomi leipoo –kilpailun voittaja Mari Pihlajamäki, joka on haastateltavissa puhelimitse. Tänä vuonna toista kertaa järjestetty tapahtuma rantautui Suomeen Tanskasta, jossa Bag för en sag on maan suurin hyväntekeväisyystapahtuma.

Varat tulevat tarpeeseen

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin ja chat tavoittavat vuosittain tuhansia apua ja tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria tarjoten heille matalan kynnyksen keskusteluapua. Palvelussa lapsia ja nuoria kohtaavat koulutetut vapaaehtoiset, joilla on aina tukenaan MLL:n ammattilainen. Lapset kaipaavat tukea erityisesti eri yksinäisyyden kokemusten käsittelemisessä.

“Chat- ja nettikirjepalvelussa nuorten yleisimpiä yhteydenottoaiheita ovat masennuksen ja ahdistuksen kokemukset. Näiden taustalta on monesti ulkopuolisuuden kokemuksia ja pitkään jatkunutta yksinäisyyttä”, kertoo MLL:n auttavien puhelinten ja digipalvelujen päällikkö Tatjana Palomäki.

Palvelut ovat suosittuja, mutta esimerkiksi puhelimitse pystyttiin vuonna 2021 vastaamaan vain noin joka kymmenenteen soittoyritykseen. Chatin aukioloaikana noin kolmasosa jonottaneista pääsi keskustelemaan päivystäjän kanssa ja nettikirjepalvelussa jouduttiin rajoittamaan uusien kirjeiden lähettämistä useamman kerran.

Auta leipomalla -lahjoitusten avulla MLL pystyy vastaamaan useamman lapsen ja nuoren yhteydenottoon, kouluttamaan uusia vapaaehtoisia ja pitämään puhelut jatkossakin lapsille ja nuorille maksuttomina.

Lasten ja nuorten puhelin ja chat lukuina

• Vuonna 2021 MLL:n lasten ja nuorten tukipalveluissa vastattiin yhteensä 14 850 yhteydenottoon.
  • Yhteydenottoyrityksiä pelkästään puhelimeen tuli yli 125 000.
  • Vuoden aikana suomenkielisissä puhelimessa ja chatissa lasten ja nuorten kanssa keskusteltiin yli 3 500 tuntia eli yli 200 000 minuuttia.
  • Suomenkielisessä Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa yhteydenottoja oli 13 059. Niistä puheluita oli 9 389, nettikirjeitä 1 380 ja chat-keskusteluja 2 290.
  • Vastaanotettujen chat-keskustelujen määrä kasvoi lähes 30 prosenttia edellisestä vuodesta.
  • Ruotsinkielisessä Barn- och Ungdomstelefonen och nätbrevstjänst -palvelussa vastattiin 1 791 yhteydenottoon, joista 1 610 oli puheluita ja 181 nettikirjeitä.
  • Lisäksi vastattiin 91 keskusteluviestiin Nuortennetin keskustelualueella.

Lisätietoja oman alueesi leipureista saat ottamalla yhteyttä sähköpostitse:

katarina.fredrikson@mll.fi
varainhankinnan koordinaattori

Auta leipomalla –kummi Mari Rantamäki
mari.pihlajamaki@hotmail.com

Muut haastattelupyynnöt

Saara Shikeben
viestintäpäällikkö

0503712298 (tekstiviesti tavoittaa varmimmin)
saara.shikeben@mll.fi