MEDIAKUTSU: JÄRJESTÖT SOTEEN -yhteiskannanoton luovutustilaisuus 28.2.

Mikä on järjestöjen rooli tulevissa maakunnissa? Miten maakunnat organisoivat järjestöyhteistyön alueellaan? Miten huolehditaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä? Entä siitä, että ihmiset ja järjestöt löytävät toisensa?

Tervetuloa JÄRJESTÖT SOTEEN -kannanoton luovutustilaisuuteen 28.2. klo 9.15-10:45.

Hyvinvointiala HALI rySuomen sosiaali ja terveys ry SOSTE sekä Kuntaliitto ovat laatineet yhteiskannanoton ja lakipykäläesityksen perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulle sote-järjestöjen tuottaman hyödyn tunnistamisesta ja järjestöjen roolista sote-uudistuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Esitämme lakien valmistelijoille, että sote-järjestöjen toiminnan tuottamat hyödyt hyvinvoinnin edistäjinä ja julkisten palvelujen täydentäjinä turvataan kirjaamalla tulevien järjestäjäalueiden perusvelvoitteet selkeästi asianmukaisiin lakeihin. Kannanotto luovutetaan perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulle. Tervetuloa seuraamaan kannanoton luovutustilaisuutta Ateneumin taidemuseoon. Paikan päällä on mahdollisuus esittää muutama kysymys ministerille. Mukaan on ilmoittautunut yli 80 sote-järjestön eri edustajaa!

Median ilmoittautuminen: tästä

Mitä: Järjestöt soteen -kannanoton luovutustilaisuu

Aika: Perjantai 28.2.2020 kello 9:15-10:45

Paikka: Ateneumin taidemuseo, Kaivokatu 2, 00100 Helsinki

Ohjelma:

9:15 Aamiainen

10:00 Kannanoton luovutus ministeri Krista Kiurulle

Allekirjoittajien puheenvuorot

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry

Tarja Myllärinen, johtaja, sosiaali- ja terveysasiat, Kuntaliitto

Vertti Kiukas, pääsihteeri, SOSTE

Kommenttipuheenvuoro

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru

Kiitokset ministerille

Eveliina Vigelius, asiantuntija, elinkeinoasiat, Hyvinvointiala HALI ry

Voit välittää kutsua eteenpäin toimituksessasi.

Lämpimästi tervetuloa!

Lauri Koponen, vaikuttajaviestinnän asiantuntija, p. 0405233563

Varhaiskasvatuksen tuottajat huolissaan kuntalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta5.6.2020 09:57:53 EESTTiedote

Koronaepidemian aikana yksityinen varhaiskasvatus on kohdannut suuria taloudellisia haasteita. Haasteet johtuvat hoidettavien lasten määrän vähentymisestä ja kuntien haluttomuudesta palvelusetelimaksatukseen yrittäjälle. Monet kunnat ovat käynnistäneet neuvottelut palvelusetelin sääntökirjojen ehtojen muuttamiseksi niin, että kunnilta poistuisi palveluiden järjestämisvelvollisuus palveluseteleillä koronaepidemian mahdollisen toisen aallon myötä.

Yksityisellä sote-sektorilla jo noin 60 miljoonan euron suojamateriaalikustannukset – kansallinen korvauspäätös tarvitaan nopeasti4.6.2020 14:02:22 EESTTiedote

Hallitus tukee kuntia yli miljardin euron yleiskatteellisella tuella, mutta ei ohjeista suojautumisesta tai sen kustannusten korvaamisesta mitään. Yksityiset sote-palveluntuottajat uhkaavat joutua taloudelliseen ahdinkoon ilman suojautumiskustannusten korvauksia. Tarvitaan kansallista ohjausta, jotta hallitsematon ja epätasa-arvoinen tilanne kuntien ja kuntayhtymien hyvinvointipalveluissa vältetään.

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?