Motiva Oy

Mediakutsu: Kestävä pohjoismainen ammattikeittiö -seminaari

Julkisissa ammattikeittiöissä valmistetaan Pohjoismaissa yli 6 miljoonaa ateriaa päivittäin. Aterioiden tulisi olla yhtä aikaa maukkaita, terveellisiä ja ympäristönäkökulmasta kestäviä. Tervetuloa kuulemaan uusista julkisen keittiön innovaatiosta Gastro-messujen yhteydessä pidettävään pohjoismaiseen seminaariin Messukeskukseen 18.3.2016 klo 8:30–11:30, kokoushuone 201.

Seminaarissa kuullaan Pohjoismaissa kehitetyistä innovatiivisista ratkaisuista ja hyvistä käytännöistä, joilla edellä mainitut kunnianhimoiset tavoitteet on onnistuttu saavuttamaan sekä julkisen että yksityisen sektorin ammattikeittiöissä. Seminaari kokoaa yhteen yli 90 ruokapalvelun ammattilaista, kehittäjää, hankkijoita, ruokasektorin yrityksien edustajia sekä päättäjiä, niin Suomesta kuin muista Pohjoismaista. Seminaarin esitykset pidetään englanniksi.

Seminaarin pääpuhujana toimii Helge Berglien, joka työskentelee NCE Culinologyssä Norjassa. Berglien esittelee tuloksia vanhusten ruokapalveluita tarkastelleesta poikkitieteellisestä tutkimuksesta "Ensuring Gratifying Eating Experiences for the Elderly". Seminaarin muita teemoja ovat ruokahävikin vähentäminen ammattikeittiöissä, kestävät julkiset hankinnat sekä Ympäristöosaava-tutkinto, joka on Pohjoismaissa ainutlaatuinen tapa kouluttaa ammattikeittiöhenkilöstöä ympäristöasioissa.

Seminaarin järjestävät yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriö ja Motiva Oy. Seminaari on osa Suomen Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajuusvuoden ohjelmaa ja sen alla tuotettavaa ruokakulttuuriohjelmaa. Lisätietoja maa- ja metsätalousministeriön ohjelmasta puheenjohtajuusvuonna.

Median edustajilla on mahdollisuus osallistua seminaariin ja/tai pyytää haastatteluja puhujien kanssa ennen tai jälkeen seminaaria.

#norden2016 @gastro2106 @mmm_fi @MotivaOy

Seminaariohjelma

8.30

Registration and Coffee

9.00

Welcome  Chairman of the Seminar Elina Ovaskainen, Motiva Ltd

9.05

Norway Ensuring Gratifying Eating Experiences for the Elderly Key note speaker Helge Bergslien, Knowledge Facilitator at NCE Culinology, Norway

9.50

How to Reduce Food Waste in Public Kitchen – Cases from Sweden and Finland  Nina Elomaa, Director, Corporate Responsibility, Fazer Group, Finland

10.15

Mapping the Food Waste in Service Sector and Restaurants – Diversity in the Nordic Countries Kirsi Silvennoinen, Researcher, National Resources Institute Finland LUKE

10.40

Public Procurement as a Driver for Sustainability and Innovation  Isa-Maria Bergman, Team Leader in Sustainable Consumption and Society, Motiva Ltd

10.55

Environmental Passport for Catering Service Personnel Sari Väänänen, Project Manager, EkoCentria

11.10

Summary and Conclusions of the Seminar, What's Next?  Seija Ahonen-Siivola, Senior Officer, Ministry of Agriculture and Forestry

11.15

End of the Seminar

11.30

School Lunch of the Future
Seminar guests have the possibility to taste the school lunch of the future in Fazer Food Services Pop-up restaurant

Lisätietoja seminaarista:

Bettina C. Lindfors, seminaarin viestintä- ja ohjelmavastaava (haastattelupyynnöt), bettina.c.lindfors@gmail.com, 050-599 5244, Twitter: @BettinaLindfors

Elina Ovaskainen, seminaarin puheenjohtaja, Motiva Oy, elina.ovaskainen@motiva.fi
09 6122 5066

Seija Ahonen-Siivola, ylitarkastaja, Suomen puheenjohtajuuskauden ruoka-teeman vastuuhenkilö, maa- ja metsätalousministeriö, seija.ahonen-siivola@mmm.fi,
0295 162 173

Motiva Oy
Urho Kekkosen katu 4-6

09 6122 5000http://www.motiva.fi

Motiva Oy on valtionyhtiö, joka toimii asiantuntijana energian ja materiaalien tehokkaan käytön edistämiseksi. Motiva tuottaa luotettavaa tietoa ja vaikuttavia ratkaisuja kestäviin valintoihin ja toimiin. Haluamme rakentaa resurssitehokasta Suomea, joka on osaava, hyvinvoiva, kilpailukykyinen ja vastuullinen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Motiva Oy