Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

Ministeri Maria Ohisalo avaa #mimmitkoodaa-launchin 14.2.2020. Kuva: Laura Kotila/valtioneuvoston kanslia

Mediakutsu

Media on lämpimästi tervetullut seuraamaan mimmien kevään 2020 launchia. Heti tilaisuuden aluksi pääpuheenvuoron käyttää sisäministeri Maria Ohisalo, otsikkonaan "Tasa-arvo ei etene toivomalla".

AIKA: pe 14.2. klo 11-19 (klo 11 lounas, klo 12.30 tilaisuuden avaus, klo 17 lavaohjelman päätös ja afterwork, klo 19 ovet sulkeutuvat)

PAIKKA: Marina Congress Center, Katajanokanlaituri 6

(Ohjelma kutsun alla ja: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/mimmitkoodaa-launch-2020)

Ohisalo avaa läsnäolijoille ja valtakunnalliselle yleisölle hallituksen tasa-arvolinjausten konkretian, punaisena lankanaan, että asiat eivät muutu tasa-arvoisemmiksi itsestään – tarvitaan tekoja.

#mimmitkoodaa on Ohjelmisto- ja e-business ry:n johdolla murtanut haitallisia stereotypioita naisten itsensä, alan yritysten ja koulutuksentarjoajien yhteisponnistuksena. Ohjelma on tuonut lyhyessä ajassa jo 5000 naista koodaamisen pariin.

#mimmitkoodaa-ohjelman tarkoitus on kannustaa ohjelmistokehityksestä kiinnostuneita naisia opettelemaan koodaamista ja työllistymään ohjelmistoalalle.

Tasa-arvoterveisin valtakunnalliseksi ja vauhtiin

”Olemme valtavan kiitollisia, että työtämme siivittää nyt ministerin ja koko hallituksen arvovalta, tasa-arvo on Suomelle elintärkeää. Yhtä lailla jättiläismäinen kiitos kuuluu Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiölle, jonka apuraha siivittää meidät nyt valtakunnalliseksi. Olemme nyt saaneet jo 5000 naista mukaan, mutta kiitos apurahan ja valtakunnallisuuden olemme vasta pääsemässä vauhtiin”, lupaa #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi. Köpsi itse nousi ohjelman huiman suosion myötä vastikään TOP100 ICT-vaikuttajan arvostetulle listalle.

”Unohtumattomia hetkiä on luvassa! #mimmitkoodaa-tilaisuudet eivät jätä ketään kylmäksi”, hehkuttaa Köpsi niin ministerin kuin muidenkin kovan luokan puhujien, tiukan asian ja vahvojen henkilökohtaisten kokemusten yhdistelmää.

Perjantain ohjelmassa on luvassa alustukset mm. RELEX Solutionsin yhdeltä perustajalta Johanna Smårosilta sekä kasvu- ja sarjayrittäjä Taneli Tikalta. Tilaisuudessa kansainvälisen kasvun näköaloja esittelee Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja ja Ohjelmisto ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama. Akateemisen ja yritysmaailman kosketuspintaa valottaa LUT-yliopiston tutkija Sonja Hyrynsalmi.

#mimmitkoodaa-ohjelma on saanut viime aikoina paljon tunnustusta tärkeästä työstään. Se ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi joulukuussa 2019 merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. #mimmitkoodaa valittiin myös Vuoden Ohjelmaksi Mesoaja Gaalassa 2019.

Yritykset urakoivat tasa-arvoa ja osaamista

Ohjelmaa johtaa Ohjelmisto- ja e-business ry ja sen tekevät mahdolliseksi mukaan lähteneet huippuyritykset, jotka tarjoavat maksuttomia koulutuksia. Näin tarjotaan ohjelmistoalasta kiinnostuneille naisille mahdollisuus alanvaihtoon ja uusiin mahdollisuuksiin – aiempi koodauskokemus ei ole tarpeen.

#mimmitkoodaa-koulutusta tarjoamassa ovat keväällä 2020 Accenture, Accountor Finago, Digia, Ericsson, IBM, Innofactor, Knowit, Sininen Meteoriitti, Oracle, Qvik, Solita, Sympa, Visma ja Wunderdog.

”#mimmitkoodaa on paitsi tasa-arvotyötä myös urakointia koko Suomen osaamisen ja kilpailukyvyn puolesta. En usko, että epätasa-arvoinen Suomi voisi koskaan olla kilpailukykyinen samalla tavalla kuin tasa-arvoinen, tyytyväisten ihmisten oikeudenmukainen Suomi. Suurkiitos ministeri Ohisalolle myös omasta puolestani! Samaten iso kiitos yrityksille, jotka antavat mimmeille uusia näköaloja, arvokasta osaamista ja mahdollisuuden uudelle uralle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, +358 40 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, +358 400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

#mimmitkoodaa

Tilaisuudessa tarjotaan osallistujille lounas, välipalat ja after workit. Mikäli et pääse paikalle, voit seurata striimausta nettivisujen kautta tai katsoa tallenteen myöhemmin. Tervetuloa mukaan!

OHJELMA (https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/mimmitkoodaa-launch-2020):

KLO 11.00-12.30 OVET AVAUTUU – YHTEINEN LOUNAS JA VERKOSTOITUMISTA

KLO 12.30 EUROPAEA-SALI, TILAISUUDEN AVAUS

Pääpuheenvuoro: Tasa-arvo ei etene toivomalla – sisäministeri Maria Ohisalo

Keynote: Kaksi uraa on hyvä alku – Johanna SmårosRELEX

Ohjelmistokehittäjästä datainsinööriksi -uratarina – Anniina SallinenSolita

Laita itsesi keskiöön ja navigoi modernissa tekkimaailmassa – Qvik

Keynote: Ketä sää huijaat? – Elisa Heikura, Koodarikuiskaaja

Kokemuksia koneoppimisesta yliopistossa: FITechin maksuttomat IT-opinnot – Fanni OjalaFiTECH

Kurkistus koodarin arkeen – Wunderdog

Uratarina: Maailmalta maailmanparantajaksi – Aino KuokkaLuoto Company

LYHYT TAUKO

Klo 14 ohjelma jakautuu kahteen saliin. Valitse ilmoittautuessasi oma tasosi, jonka ohjelmaa tässä kohtaa seuraat.

KLO 14-15.10 EUROPAEA-SALI, BEGINNER-LAVA

Kaikki koodaa – Vlada Laukkonen Maria Kügelgen

Yli 30 vuotta dataa – Mari TurhanenOracle

Sairaanhoitajasta IT-konsultiksi 12 viikossa: Annukan tarina – Academy

Digian Senior Trainee – mitä alanvaihto oikeasti vaatii? Saara HonkonenDigia

Keynote: Sarjayrittäjän näkemyksiä diversiteetistä – Taneli Tikka

Digiratkaisuja Suomeen ja 45 maahan – Pekka WalkamaSininen Meteoriitti

IBM:n matka pilveen – IBM

Tulkiksi ohjelmistotuotannon ja liiketoiminnan rajapintaan – Sonja HyrynsalmiLUT-yliopisto

Uratarina: Rohkeasti tekemällä tekijäksi – Eveliina UusitaloTovari

KLO 14-15.10 NAUTICA-SALI, ADVANCED-LAVA

Mikä ihmeen Github ja miten se voi toimia digitaalisena CV:nä työnhaussa – Sami Keijonen10up

Open source osaamisen osoittajana – Johanna KalliomäkiWakeone

CV LAB – Anni RoinilaGofore

Robottien parhaat kaverit – Knowit

Uudista työurasi ja osaamisesi parasta ennen päivä! – Saranen

Ei tässä näin pitänyt käydä – Accountor Finago

Join our people story – Connie McIntoshEricsson

Uratarina: Asiantuntijan rooli IT-alalla – Säde HaveriUPM

TAUKO, VERKOSTOITUMISTA JA VÄLIPALAA

KLO 16.00-17.00 EUROPAEA-SALI

Yllätysterveiset maailmalta!

Kasvatamme seuraavan sukupolven seniordevaajia – Business College

Tiimi kasvattajana – Innofactor

Ada ja arki Pohjoismaiden suurimmassa tekoälyprojektissa – Accenture

Keynote: From Zero to Hero – Kuinka se käytännössä tapahtuu? – Laura KokkarinenSulava

Koodilla Lahesta maailmalle – Sympa

(Työ)elämän merkityksellisyyden löytäminen – Visma

Uratarina: Työntekijä yrittäjän asenteella – Maaret PyhäjärviF-Secure

Miten tästä eteenpäin – Milja Köpsi

KLO 17.00 LAVAOHJELMAN PÄÄTÖS + AFTERWORKIT

KLO 19.00 OVET SULKEUTUU

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”