Mediakutsu: MTK 100 -työkoneiden ja suomenhevosten juhlakulkue ja toritapahtuma Helsingissä perjantaina 9.6.

Historialliset traktorit, työkoneet ja suomenhevoset valloittavat Helsingin keskustan perjantaina 9.6. kello 9–15. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja sen yhteistyökumppanit tuovat maa- ja metsätaloudessa käytettyjä historiallisia työkoneita näytille avoimeen yleisötapahtumaan Helsingin Rautatientorille. Järjestön ja Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan kunniaksi järjestettävässä tapahtumassa on mukana myös viimeisintä traktori-, puimuri- ja metsätyökonekalustoa. Torilla on luvassa maaseutuhenkistä ohjelmaa, nähtävää ja koettavaa koko perheelle.

Noin sadan maaseudun työkoneen ja suomenhevosten kavalkadi lähtee liikkeelle Kaisaniemen puistokujalta kello 13.15. MTK 100 -työkonekavalkadi kulkee Rautatientorin ja Rautatieaseman ohi Mannerheimintietä pitkin kohti Messukeskusta, jossa on samanaikaisesti käynnissä MTK:n 34. liittokokous. Valtaosa Rautatientorin näyttelykalustosta jää torille, jossa ohjelma jatkuu kello 15 asti.

Kutsumme toimituksenne edustajan tapahtuman avaukseen Rautatientorille kello 9. Toritapahtuman avaa MTK:n 3. puheenjohtaja Markus Eerola.

Lisätietoa MTK 100 traktorikavalkadi -tapahtumasta:

Tapahtumasivu
Tapahtumassa ja kavalkadissa esiteltävä kalusto
Tapahtuma-alueen pohjakartta
Tapahtuman ohjelma
Juhlakulkueen reitti

Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060
Paavo Vilminko, puheenjohtaja, Masinistit ry, 0400 487 048 (esillä oleva historiallinen traktorikalusto)
Matti Rehula, järjestökonsulentti, MTK-Satakunta, 040 581 3149 (työhevoset)
Bettina Lindfors, MTK 100 tuottaja, 040 920 9810 (MTK 100)
Emma Pihkala, MTK 100 markkinointikoordinaattori, 040 920 9831
Tapahtuma somessa: #työkonekavalkadi, #mtk100

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.