Mediakutsu: MTK:n lihavaliokunnan lihasemiaari 1.11.2017

Tervetuloa MTK:n lihavaliokunnan järjestämään lihaseminaariin 1.11.2017 klo 9.00-16.30. Aiheina mm: Lihatilojen kannattavuus on edelleen surkea, löydämmekö lääkkeitä parempaan? Lihaketjussa on rahaa, mutta tuottajalle jää vain muruset. Voiko tätä korjata? Maailman parhaan lihan vientiä pitää lisätä nopeasti. Seminaarin juontaa Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen.

9.00   Aamukahvi
9.30   Seminaarin avaus, puheenjohtaja Mauno Ylinen, MTK:n lihavaliokunta
9.45   Lihatilojen taloudellinen tilanne, toimitusjohtaja Osmo Autio, Autiomat Oy
10.30 Kehittyvien lihatilojen rahoitus, johtaja Timo Kalliomäki, Nordea
11.00 Arvon jakaantuminen lihaketjussa, tutkimusprofessori Jyrki Niemi, Luke
11.30 Keskustelu

12.00 Lounas

13.00 Lihaketjun arvon jakaantuminen ja viennin kehittäminen, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä
          Ministerin kysymyssauna
14.00 Suomalaisten tilojen kilpailukyky Itämeren alueella, erikoistutkija Csaba Jansik, Luke
14.25 Suomalaisen lihaketjun kilpailukyky, tutkimuspäällikkö Antti-Jussi Tahvanainen, Etla
14.50 Keskustelu kilpailukyvystä
15.00 Turvallista lihaa Suomesta maailmalle, johtaja Thimjos Ninios, Evira
15.20 Kuinka lihamarkkinoita avataan, johtaja Esa Wrang, Finpro
15.45 Keskustelu viennistä
16.00 Yhteenveto ja toimenpiteet, puheenjohtaja Juha Marttila, MTK

Lisätietoja: kotieläinasiamies Jukka Rantala, MTK, jukka.rantala@mtk.fi, puh. 040 715 8710
Ilmoittaudu tästä linkistä:

Lämpimästi tervetuloa!
Mauno Ylinen
MTK:n lihavaliokunnan puheenjohtaja,
MTK:n johtokunnan 2. puheenjohtaja

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.