Mediakutsu: MTK:n lihavaliokunnan lihasemiaari 1.11.2017

Tervetuloa MTK:n lihavaliokunnan järjestämään lihaseminaariin 1.11.2017 klo 9.00-16.30. Aiheina mm: Lihatilojen kannattavuus on edelleen surkea, löydämmekö lääkkeitä parempaan? Lihaketjussa on rahaa, mutta tuottajalle jää vain muruset. Voiko tätä korjata? Maailman parhaan lihan vientiä pitää lisätä nopeasti. Seminaarin juontaa Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen.

9.00   Aamukahvi
9.30   Seminaarin avaus, puheenjohtaja Mauno Ylinen, MTK:n lihavaliokunta
9.45   Lihatilojen taloudellinen tilanne, toimitusjohtaja Osmo Autio, Autiomat Oy
10.30 Kehittyvien lihatilojen rahoitus, johtaja Timo Kalliomäki, Nordea
11.00 Arvon jakaantuminen lihaketjussa, tutkimusprofessori Jyrki Niemi, Luke
11.30 Keskustelu

12.00 Lounas

13.00 Lihaketjun arvon jakaantuminen ja viennin kehittäminen, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä
          Ministerin kysymyssauna
14.00 Suomalaisten tilojen kilpailukyky Itämeren alueella, erikoistutkija Csaba Jansik, Luke
14.25 Suomalaisen lihaketjun kilpailukyky, tutkimuspäällikkö Antti-Jussi Tahvanainen, Etla
14.50 Keskustelu kilpailukyvystä
15.00 Turvallista lihaa Suomesta maailmalle, johtaja Thimjos Ninios, Evira
15.20 Kuinka lihamarkkinoita avataan, johtaja Esa Wrang, Finpro
15.45 Keskustelu viennistä
16.00 Yhteenveto ja toimenpiteet, puheenjohtaja Juha Marttila, MTK

Lisätietoja: kotieläinasiamies Jukka Rantala, MTK, jukka.rantala@mtk.fi, puh. 040 715 8710
Ilmoittaudu tästä linkistä:

Lämpimästi tervetuloa!
Mauno Ylinen
MTK:n lihavaliokunnan puheenjohtaja,
MTK:n johtokunnan 2. puheenjohtaja

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.