Mediakutsu: Paikallista ruokaa tarjolle -tiedotustilaisuus Helsingissä 23.10.

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke järjestää Helsingissä 23.10. tiedotustilaisuuden, jossa pureudutaan paikallisiin elintarvikkeisiin ja niiden kysyntään. Paikallisruoan kasvavaan kysyntään vastataan edistämällä ketjun toimijoiden välistä yhteistyötä ja lisäämällä paikallisten tuotteiden näkyvyyttä.

Paikka: Kokoustamo, Eteläranta 10, Helsinki

Aika: 23.10. klo 13.00 – 14.30 (kevyt lounas klo 12.30 alkaen)

Paikallisiin raaka-aineisiin ja ruokakulttuuriin perustuvilla elintarvikkeilla on kysyntää niin kuluttajien kuin ammattikeittiöiden, heitä palvelevien Foodservice-tukkutoimijoiden sekä vähittäiskauppojen suunnasta.

Valtakunnallinen Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke edisti ruokaketjun yhteistyöverkostojen luomista ja pureutui erityisesti pk-elintarvikeyrityksen näkökulmasta uusien tuotteiden valintaprosessiin Foodservice-tukuissa ja ammattikeittiöissä.

– Ruokaketjun eri tahojen toimintatapojen tunteminen ja vuorovaikutusta helpottavat välineet tarjoavat elintarviketoimijoille eväät toimivaan yhteistyöhön. Paikallisten elintarvikkeiden käytöstä kertominen myös ammattikeittiöiden asiakkaille on tärkeää, sillä tuotteiden taustalla olevat tarinat ja tuotteen alkuperän kertominen vaikuttavat positiivisesti ruoan arvostukseen, projektipäällikkö Päivi Töyli toteaa.

Tiedotustilaisuudessa kuullaan yhteensä kuusi esitystä:

- Ruoan alkuperä huomioon ammattikeittiöiden tarjoiluissa

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry

- Eväitä pk-elintarvikeyrityksen, ammattikeittiön ja Foodservice-tukun yhteistyöhön

projektipäällikkö Päivi Töyli, Turun yliopiston Brahea-keskus

- Paikalliset elintarvikkeet Foodservice-tukun toiminnassa

toimitusjohtaja Eero Raappana, Meira Nova Oy

- Tuotetietojen ajantasaisuus yhteistyön tukena

toimitusjohtaja Jukka Kehusmaa, GS1 Finland

- Pk-yrittäjien kokemuksia ja näkemyksiä yhteistyöstä

juustomestari Markku Liias, Jukolan Juusto Oy

yrittäjä Sami Vilppula, Vilppulan tila

Ilmoittautuminen tiedotustilaisuuteen osoitteessa: http://ty.fi/tiedotustilaisuus2310

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja Foodservice-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hanketta toteutetaan vuosina 2015–2017 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Päivi Töyli, puh 040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi

Päivi Töyli
Projektipäällikkö
040 189 1929
paivi.toyli@utu.fi

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.