Mediakutsu: Paikallista ruokaa tarjolle -tiedotustilaisuus Helsingissä 23.10.

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke järjestää Helsingissä 23.10. tiedotustilaisuuden, jossa pureudutaan paikallisiin elintarvikkeisiin ja niiden kysyntään. Paikallisruoan kasvavaan kysyntään vastataan edistämällä ketjun toimijoiden välistä yhteistyötä ja lisäämällä paikallisten tuotteiden näkyvyyttä.

Paikka: Kokoustamo, Eteläranta 10, Helsinki

Aika: 23.10. klo 13.00 – 14.30 (kevyt lounas klo 12.30 alkaen)

Paikallisiin raaka-aineisiin ja ruokakulttuuriin perustuvilla elintarvikkeilla on kysyntää niin kuluttajien kuin ammattikeittiöiden, heitä palvelevien Foodservice-tukkutoimijoiden sekä vähittäiskauppojen suunnasta.

Valtakunnallinen Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke edisti ruokaketjun yhteistyöverkostojen luomista ja pureutui erityisesti pk-elintarvikeyrityksen näkökulmasta uusien tuotteiden valintaprosessiin Foodservice-tukuissa ja ammattikeittiöissä.

– Ruokaketjun eri tahojen toimintatapojen tunteminen ja vuorovaikutusta helpottavat välineet tarjoavat elintarviketoimijoille eväät toimivaan yhteistyöhön. Paikallisten elintarvikkeiden käytöstä kertominen myös ammattikeittiöiden asiakkaille on tärkeää, sillä tuotteiden taustalla olevat tarinat ja tuotteen alkuperän kertominen vaikuttavat positiivisesti ruoan arvostukseen, projektipäällikkö Päivi Töyli toteaa.

Tiedotustilaisuudessa kuullaan yhteensä kuusi esitystä:

- Ruoan alkuperä huomioon ammattikeittiöiden tarjoiluissa

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry

- Eväitä pk-elintarvikeyrityksen, ammattikeittiön ja Foodservice-tukun yhteistyöhön

projektipäällikkö Päivi Töyli, Turun yliopiston Brahea-keskus

- Paikalliset elintarvikkeet Foodservice-tukun toiminnassa

toimitusjohtaja Eero Raappana, Meira Nova Oy

- Tuotetietojen ajantasaisuus yhteistyön tukena

toimitusjohtaja Jukka Kehusmaa, GS1 Finland

- Pk-yrittäjien kokemuksia ja näkemyksiä yhteistyöstä

juustomestari Markku Liias, Jukolan Juusto Oy

yrittäjä Sami Vilppula, Vilppulan tila

Ilmoittautuminen tiedotustilaisuuteen osoitteessa: http://ty.fi/tiedotustilaisuus2310

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja Foodservice-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hanketta toteutetaan vuosina 2015–2017 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Päivi Töyli, puh 040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi

Päivi Töyli
Projektipäällikkö
040 189 1929
paivi.toyli@utu.fi

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.