Mediakutsu: Paikallista ruokaa tarjolle -tiedotustilaisuus Helsingissä 23.10.

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke järjestää Helsingissä 23.10. tiedotustilaisuuden, jossa pureudutaan paikallisiin elintarvikkeisiin ja niiden kysyntään. Paikallisruoan kasvavaan kysyntään vastataan edistämällä ketjun toimijoiden välistä yhteistyötä ja lisäämällä paikallisten tuotteiden näkyvyyttä.

Paikka: Kokoustamo, Eteläranta 10, Helsinki

Aika: 23.10. klo 13.00 – 14.30 (kevyt lounas klo 12.30 alkaen)

Paikallisiin raaka-aineisiin ja ruokakulttuuriin perustuvilla elintarvikkeilla on kysyntää niin kuluttajien kuin ammattikeittiöiden, heitä palvelevien Foodservice-tukkutoimijoiden sekä vähittäiskauppojen suunnasta.

Valtakunnallinen Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke edisti ruokaketjun yhteistyöverkostojen luomista ja pureutui erityisesti pk-elintarvikeyrityksen näkökulmasta uusien tuotteiden valintaprosessiin Foodservice-tukuissa ja ammattikeittiöissä.

– Ruokaketjun eri tahojen toimintatapojen tunteminen ja vuorovaikutusta helpottavat välineet tarjoavat elintarviketoimijoille eväät toimivaan yhteistyöhön. Paikallisten elintarvikkeiden käytöstä kertominen myös ammattikeittiöiden asiakkaille on tärkeää, sillä tuotteiden taustalla olevat tarinat ja tuotteen alkuperän kertominen vaikuttavat positiivisesti ruoan arvostukseen, projektipäällikkö Päivi Töyli toteaa.

Tiedotustilaisuudessa kuullaan yhteensä kuusi esitystä:

- Ruoan alkuperä huomioon ammattikeittiöiden tarjoiluissa

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry

- Eväitä pk-elintarvikeyrityksen, ammattikeittiön ja Foodservice-tukun yhteistyöhön

projektipäällikkö Päivi Töyli, Turun yliopiston Brahea-keskus

- Paikalliset elintarvikkeet Foodservice-tukun toiminnassa

toimitusjohtaja Eero Raappana, Meira Nova Oy

- Tuotetietojen ajantasaisuus yhteistyön tukena

toimitusjohtaja Jukka Kehusmaa, GS1 Finland

- Pk-yrittäjien kokemuksia ja näkemyksiä yhteistyöstä

juustomestari Markku Liias, Jukolan Juusto Oy

yrittäjä Sami Vilppula, Vilppulan tila

Ilmoittautuminen tiedotustilaisuuteen osoitteessa: http://ty.fi/tiedotustilaisuus2310

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja Foodservice-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hanketta toteutetaan vuosina 2015–2017 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Päivi Töyli, puh 040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi

Päivi Töyli
Projektipäällikkö
040 189 1929
paivi.toyli@utu.fi

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.