MEDIAKUTSU: Pauliina Littorin, Marja-Leena Haapanen ja Jaana Villanen antavat naisille konkreettisia vinkkejä talouden hallintaan

Kutsumme median edustajat 28.1. Galleria Brondassa (Annankatu 16, Hki) klo 17.30 alkavaan Basam Booksin uutuuskirja Korkojen kera - matka oman talouden hallintaan -julkistamistilaisuuteen.
Pauliina Littorin

Korkojen kera - Matka oman talouden hallintaan (Basam Books) on suunnattu naisille, joille sijoittamisen, korkojen ja marginaalien maailma jää usein kaukaiseksi, jopa vieraaksi, ja joilla ansainta on monesti miehiä heikompaa. Tietämättään naiset ovat suuria sijoittajia ja vaikuttavat siihen, millainen maailma on. He tekevät suurimman osan perheen ostopäätöksistä, ja näin vaikuttavat siihen, mitkä yritykset jäävät henkiin ja mitkä häviävät. Tekemällä valinnan jonkin asian puolesta toimimme näin sijoittajina, ja muokkaamme maailmaa pala kerrallaan oman arvokuvamme kaltaiseksi.

Teos avartaa sitä, kuinka kodin arvoesineiden lisäksi myös kulutushyödykkeet voivat säilyttää tai lisätä arvoaan. Teos sisältää konkreettisia vinkkejä siitä, mihin kannattaa satsata ja miten oivallamme, mitkä asiat voivat olla sijoituskohteita. Kirjasta saa arkipäivän hyviä vinkkejä, joilla saa korkoa korolle, taloudellista riippumattomuutta, nautintoa, menestystä ja vaikutusvaltaa, mutta ennen kaikkea sielunrauhaa ja siunattua oloa viisaasta oman elämän taloustaitoisuudesta.

Pauliina Littorin

Naisia pidetään yleensä tuhlureina, mutta miehet ovat silti luksustuotteiden suurkuluttajia. Pauliinan osuudessa keskitytään siihen, miten kulutus-, keräily- ja ylellisyyshyödykkeistä tulee sijoituskohteita ja annetaan vinkkejä optimaalisille keräilytaktiikoille. Miten saada taloudellisia lisätuloja olemalla taidesijoittaja ja miten yleensäkin erottaa taidesijoituskohde kaikesta taiteen tarjonnasta? Mitkä ovat hintaa nostavia ja taidesijoitusarvoa vahvistavia asioita, entä riskejä ja kuin niitä minimoida?

Kirjassa pohditaan lisäksi taidetta osake- ja asuntosijoittamisen vaihtoehtona. Eli hankkiako Helene Schjerfbeckin maalauksen, Koneen osakkeita vai sijoitusasunnon? Yleensä sijoittaja haluaa mahdollisimman laajan portfolion erilaisia sijoituskohteita, jotta sijoitusriski saadaan jaettua. Entä mitä sisällyttää tämän hetken taidesalkkuun?

- Vastaamme myös tavallisimpiin taidesijoittamiseen liittyviin kysymyksiin sekä kerromme, miten verojen ja muiden kulujen minimoimisella pystytään vaikuttamaan keräilysijoituksen kannattavuuteen. Tärkeimpään sijoittamiseen eli itseensä ja hyvään, tasapainoiseen elämään sijoittamiseen kuuluukin neljä erilaista pääomaa: sosiaalinen, kulttuurinen, taloudellinen ja symbolinen pääoma, Pauliina luettelee.

Marja-Leena Haapanen

Tänä aikana ovat monenlaiset myrskyt, isot otsikot, taantumat ja huhut pauhanneet ja pelästyttäneet sijoittajia pois pörssistä. Sinnikkyydellä ja talonpoikaisjärjellä pärjää, osakesijoittaminen on pitkäaikaista varallisuuden keruuta, vaurastuminen tulee ajan myötä, korkoa korolle -efekti vaikutuksesta. Raha on paha vain silloin, kun sitä ei ole.

- Kirjan kirjoitusprosessi oli mutkatonta ja sujuvaa, mutta toi mieleeni vahvasti menneet murheet ja surut. Minulla on vahva tahto opastaa ja innoittaa naiset kautta Suomen huolehtimaan omasta rahataloudestaan, koskaan ei tiedä milloin murheet osuvat omalle kohdalle - ja missä muodossa. Toivottavasti eivät osu sinun kohdallesi, hyvä lukijani, mutta sitähän ei voi tietää. Siksi tahtoisin naisten ymmärtävän, kuinka vahvaksi itsetunto rakentuu kun on omaa varallisuutta, eikä ei ole toisen tai toisten armoilla. Vahvistusta tuo myös onnistuminen sijoitustoiminnassa, kun huomaa että minähän osaan! Ja kun euro muuttuu kahdeksi, ehkä hitaasti mutta lähes varmasti, kun pitkäjänteisesti toimii. Opiskellen, harjoitellen, tappioitakin tehden. Osaten ajan myöten hyödyntää nuo paljon pelätyt tappiot, joskus ne saattavat olla verotuksessa tarpeen, Haapanen mainitsee.

Jaana Villanen

Korkojen kera-kirjassa Jaana läpikäy Suomen Pukutehtaan sijoituksen, joka ei lisännyt omaisuutta vaan vei sitä. Hän haluaa omalla esimerkillään esittää, että kun olemme kartalla omista mahdollisuuksistamme, voimme sijoittaa ja käyttää varallisuuttamme itsellemme tärkeisiin asioihin ja mahdollisuuksiin, joiden edistämisen koemme välttämättömäksi. Silläkin uhalla, että ne eivät välttämättä kanna. Joskus myös pahin vastoinkäyminen voi synnyttää suurimman opin elämään. Kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu. Epäonnistuminen jossain ei tarkoita, ettei osaisi tai kykenisi, vaan että sillä kertaa olosuhteet vain löivät vastaan.

Jaana haluaa omassa elämässään edistää ja toteuttaa itselleen merkityksellisiä asioita. Tämä konkretisoituu Jaanan tekemisessä monella tavalla ja tasolla. Jaanassa itsessään konkretisoituvat tarinat sisukkuudesta, peräänantamattomuudesta, välittämisestä, vastuullisuudesta ja kovasta työstä, jotka syntyvät itselleen tärkeiden asioiden tekemisestä.

- Tämän kirjan sivuille olen tallentanut yhden isoimmista epäonnistumisistani – ja samaan aikaan se on opettanut enemmän kuin moni muu. Koen, että puhe naisista sijoittajina ja vaikuttajina on tärkeää ja on ollut ilo olla tässä mukana Pauliinan ja Marja-Leenan kanssa, Jaana hehkuttaa.

Tekijöistä:

Pauliina Littorin on filosofian tohtori sekä taidesijoittamisen ja taiderikollisuuden asiantuntija. Hän on kirjoittanut tietokirjoja taiteesta sijoituskohteena, taideväärennöksistä, taidevarkauksista ja taiteen hinnanmuodostuksesta. Pauliina on ollut 20 vuotta Taloustaito-lehden taidekolumnistina ja pitää siellä myös suosittua taiteilijoiden kuumaa listaa. Lisäksi hän on SOK:n taidekonsultti ja arvioi sekä konsultoi taidetta Suomessa ja kansainvälisesti. Pauliina on toiminut taidemarkkinoilla lähes 30 vuotta, pitänyt aiheesta satoja luentoja ja ollut myös taideasiantuntijana eri televisiosarjoissa, kuten Nimetön, Taiteilijaelämää Salmelassa, Rojua, rojua ja Huutokaupan metsästäjät. Hän on myös toiminut lukuisissa taideväärennösoikeudenkäynneissä asiantuntijatodistajana.

Marja-Leena Haapanen on Naisten Oman Pörssiklubin perustaja ja Helsingin Osakesäästäjien hallituksen jäsen. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus osakesijoittamisesta. Uranuurtajana hän on tunnettu Suomessa, luennoinut laajalti naisen oikeudesta ja velvollisuudesta hoitaa oma rahataloutensa, varallisuutensa kasvattamisesta sijoittamalla sekä omaisuutensa hallinnasta.

Jaana Villanen on erikoisjuristi, ammatillinen pedagogi ja palvelumuotoilija, joka uskoo siihen, että kaikki on mahdollista, ja tekee intohimoisesti töitä itselleen tärkeiden asioiden puolesta. Jaana haluaa edistää naisten valmiuksia talouden lukujen ymmärtämiseen, sillä hallitsemalla elämämme luvut, hallitsemme elämäämme. Jaana on toiminut yrittäjänä koko työuransa, jolloin hän on joutunut opettelemaan varustautumaan yllättäviin ja ennakoimattomiin tilanteisiin.

Julkistamistilaisuus Galleria Bronda Oy, Annankatu 16, 00120 Helsinki, 28.10.2018 klo 17.30-19.30 Lämpimästi tervetuloa!

Pike Hilakari
Viestintä ja markkinointi
pike@basambooks.fi

Jaana Villanen
Marja-Leena Haapanen

Helsinkiläinen erikoiskustantamo Basam Books on palannut juurilleen filosofian, kaunokirjallisten klassikkojen, runojen ja suurten hahmojen elämäkertojen pariin. Vanha kunnon Basam Books jatkaa tutulla laadusta tinkimättömällä linjallaan ja kustantamon puikkoihin on palannut yli 20 vuotta alalla toiminut kustannusjohtaja Batu Samaletdin. Jatkossa kustannusohjelmaamme kuuluvat vahvasti myös äänikirjat, tavoitteena on tuoda kaikki Basam Booksin mestariteokset kuunneltavaksi myös äänikirjoina!

"Anssi Ylirönnin syvällinen monitieteellinen teos 'Ajasta iäisyyteen' tarjoaa uudenlaisen katsauksen kuolemaan"11.4.2024 09:18:00 EEST | Tiedote

Anssi Ylirönnin monitieteellinen teos 'Ajasta iäisyyteen' tarjoaa syvällisen katsauksen kuolemaan uusien näkökulmien kautta. Ylirönni yhdistää filosofiaa ja biologiaa etsiessään vastauksia kysymyksiin kuolemasta, elämästä ja tietoisuudesta. Teos tarkastelee kuolemaa osana luonnon kiertokulkua ja ihmisten ohella myös muiden lajien näkökulmasta.

Äänesi, ikuinen viha-rakkaussuhde? Äänikouluttaja Sara Rouvisen uusi teos "Löydä luonnollinen äänesi" rohkaisee vapaaseen ilmaisuun9.4.2024 10:24:35 EEST | Tiedote

Löydä luonnollinen äänesi-teos opastaa lukijan ainutlaatuiselle matkalle äänen maailmaan. Ääni on tärkeä tunneilmaisun ja rentoutumisen väline, ja kirja tarjoaa helpot harjoitukset äänen kehittämiseen ja huoltamiseen. Tekijä Sara Rouvinen on esiintymisen ja äänenkäytön kouluttaja, puheviestinnän FM, laulaja ja esiintyvä artisti. Kirja avaa äänen eri piirteitä ja rohkaisee lauluun, puhumiseen ja vapaaseen ilmaisuun, olitpa sitten esiintyjä, puhetyöntekijä tai muuten vain kiinnostunut äänestäsi. Kirja pitää sisällään myös inspiroivia haastatteluja ihmisten suhteesta omaan ääneen. Kirjassa on haastateltu mm. näyttelijä Sari Havasta, sokeaa laulunopettajaa Riikka Hännistä ja lukuisia muita äänenkäyttäjiä.

"Fasismista ja demokratiasta: George Orwellin upea klassikko herää uudelleen henkiin"5.4.2024 11:22:44 EEST | Tiedote

George Orwellin intohimoinen älykkyys ja vastustus totalitarismia kohtaan heijastuvat uudessa kirjajulkaisussa "Fasismista ja demokratiasta". Kokoelma koostuu 1940-luvun esseistä, joissa Orwell käsittelee sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja puolustaa demokratiaa. Näiden uudelleen julkaistujen klassikoiden avulla lukijat voivat löytää ajankohtaisia näkökulmia politiikkaan ja yhteiskuntaan.