Mediakutsu: Puoluejohtajien paneelikeskustelu: Miten vauhdittaa yrittäjyyttä ja investointeja?

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen, keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, SDP:n varapuheenjohtaja Nina Malm ja perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Lulu Ranne kohtaavat Suomen Yrittäjien tentissä tiistaina 24.5. kello 11.15–12.30 hotelli Scandic Parkissa Helsingissä.

Suomen Yrittäjät järjesti puoluejohtajien tentin viimeksi marraskuussa 2021. Kuva: Johanna Kinnari

Tentin juontaja, Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki kysyy, mitä ratkaisuja puolueilla on vauhdittaakseen yrittäjyyttä Suomessa ja parantaakseen julkisen talouden kestävyyttä. Yleisönä on Suomen Yrittäjien valtuuston jäsenet eri puolilta Suomea.

Tiedotusvälineillä on mahdollisuus tulla seuraamaan keskustelua paikan päälle. Keskustelu on myös mahdollisuus seurata suorana lähetyksenä Talouselämän, Kauppalehden ja Uuden Suomen verkkosivuilta.

Paikalle saapuvia median edustajia pyydämme ilmoittautumaan perjantaina 20.5. kello 10 mennessä osoitteeseen janika.tikkala@yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät julkaisee pian tentin jälkeen paneelikeskustelusta kuvat, joita media voi vapaasti hyödyntää ja julkaista. Kuvat latautuvat tänne: Puheenjohtajatentti 24.5.2022 (kuvat.fi)

Aika: 24.5. klo 11.15–12.30.

Paikka: Scandic Park, Mannerheimintie 46, 00260 Helsinki.

Lämpimästi tervetuloa!

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.

Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja20.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.