MEDIAKUTSU Rakennusfysiikka 2021 -seminaariin: yli 80 puheenvuoroa uusista tutkimustuloksista ja käytännönratkaisuista

Arvostettu, seitsemännen kerran järjestettävä Rakennusfysiikka-seminaari kokoaa laajasti rakennusalan ammattilaiset Tampere-talolle 26.-28.10.2021. Tervetuloa kuulemaan ja haastattelemaan huippuasiantuntijoita.

Mikä tekee Rakennusfysiikasta kiinnostavan?

Seminaari tarjoaa kolmen päivän aikana yli 80 puheenvuoroa rakennusfysiikan eri osa-alueilta. Lisäksi esitellään Kosteusturvallisen rakentamisen viisi kilpailuehdotusta ja voittaja julkistetaan keskiviikkona 27.10. alkaen klo 15.

Ohjelman keynote-puhujat

Tiistai 26.10.2021 klo 9:15

Some recent challenges and peculiarities in moisture practices and assessment of buildings
Professor Carsten Rode, Technical University of Denmark

Carsten Rode on aktiviinen rakennusfysiikan kehittäjä maailmalla, ja hän on toiminut mm. kansainvälisen rakennusfysiikan yhdistyksen puheenjohtajana sekä tänä kesänä Tanskassa pidetyn kansainvälisen rakennusfysiikan konferenssin puheenjohtajana. Hän toimii myös seuraavan pohjoismaisen rakennusfysiikan konferenssin puheenjohtajana v. 2023.

Tiistai 26.10.2021 klo 10:15

Rakennusten julkisivujen korjaaminen Virossa – haasteet ja ratkaisut rakennusfysiikan kannalta
Professor Targo Kalamees, Tallinn University of Technology, Estonia

Targo Kalamees on kehittänyt aktiivisesti rakennusfysiikan tutkimusta Virossa viime vuosina ja toiminut useiden väitöskirjojen ohjaajana tältä aihealueelta. Hänen tutkimusryhmänsä on tällä hetkellä yksi aktiivisimmista uuden tutkimustiedon julkaisijoista maailmalla. Hän on toiminut myös useiden konferenssien puheenjohtajana, ja hän toimi puheenjohtajana myös edellisessä pohjoismaisessa rakennusfysiikan konferenssissa, joka pidettiin ensimmäistä kertaa Virossa v. 2020.

Keskiviikko 27.10.2021 klo 9:00

Rakennusten sisäilman laatu – nykytilanne ja tulevaisuuden näkymiä
Professori Heidi Salonen, Aalto-yliopisto

Heidi Salonen on tehnyt pitkäjänteisesti sisäilman laadun parantamiseen tähtäävää tutkimus- ja kehitystyötä. Hänellä on Aalto-yliopiston lisäksi professuuri myös Queenslandin teknillisessä yliopistossa, Australiassa.  Hänellä on myös useita kansallisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä tältä tutkimusalueelta.

Torstai 28.10.2021 klo 9:30

Carbon illusions, resources and reality in the built environment
Professor Fionn Stevenson, The University of Sheffield, United Kingdom

Fionn Stevenson on kuuluisa arkkitehti, joka on ottanut voimakkaasti kantaa ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen sekä kestävään ja vähähiiliseen rakentamiseen liittyvissä asioissa. Hän on toiminut akateemisissa viroissa useissa Ison-Britannian yliopistoissa ja vierailevana professorina Kanadassa ja Puolassa

Tutustu tarkemmin puhujiin, esityksiin ja ohjelmaan kokonaisuudessaan Ohjelma | Rakennusfysiikka 2021

Toimittajien ilmoittautuminen ja puhujien haastattelupyynnöt:

Mari Vuorela, viestintäpäällikkö, Kiinko
040 561 8117, mari.vuorela@kiinko.fi

professori Juha Vinha, Tampereen yliopisto, Rakennusfysiikan tutkimusryhmä
juha.vinha@tuni.fi, p. 040 849 0296

toimitusjohtaja Jarno Tuimala, Kiinko
jarno.tuomala@kiinko.fi, p. 040 726 5346

liiketoimintajohtaja Anu Karvonen, Kiinko
anu.karvonen@kiinko.fi, p. 040 8245 989

Tampereen yliopisto

Rakennusfysiikan tutkimusryhmä on Suomen johtava ja kansainvälisesti korkeatasoinen rakennusfysiikan tutkimusyksikkö, joka on samalla yksi Tampereen yliopiston rakennustekniikan kärkitutkimusalueista. Tutkimusryhmä tekee laajaa yhteistyötä rakennusalan, valtion, kuntien sekä muiden yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa tarjoamalla erilaisia tutkimus- ja asiantuntijapalveluja. Keskeisiä teemoja tutkimuksessa ovat rakennusten kosteus- ja homeongelmien sekä ilmastonmuutoksen aiheuttamien ongelmien ratkaiseminen. www.tuni.fi

Kiinko – kiinteistö- ja rakentamisalan osaamisen kehittäjä

Kiinko yhdistää uusimman tutkitun tiedon, tuoreen asiantuntemuksen ja liiketoiminnan tarpeet luoden ajantasaisia, tulevaisuuteen tähtääviä koulutus- ja työelämäpalveluita. Näin viemme eteenpäin suomalaisen kiinteistö- ja rakentamisalan osaamista. Sadoissa vuosittaisissa seminaareissa ja koulutuksissa yritykset kohtaavat alan johtavat asiantuntijat niin Suomesta kuin ulkomailta. www.kiinko.fi

MEDIAKUTSU Rakennusfysiikka 2023: Lähes 100 puheenvuoroa uusista tutkimustuloksista ja käytännönratkaisuista13.10.2023 11:00:00 EEST | Kutsu

Rakennusfysiikan ymmärtäminen ja osaaminen korostuvat nykyisessä rakentamisessa. Rakenteiden kosteusvauriot ja homeongelmat, kiristyneet energiansäästötavoitteet sekä ilmastonmuutokseen liittyvät asiat ovat aiheuttaneet sen, että rakennusalalla tarvitaan jatkuvasti uutta tietoa rakennusfysiikkaan liittyvistä tutkimustuloksista ja hyvistä käytännön ratkaisuista. Tervetuloa kuulemaan, mikä rakennusfysiikassa puhuttaa 2023.