Lastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun Keskusliitto

MEDIAKUTSU: Seuraavat 100 vuotta – Lapsuuden tulevaisuus Suomessa! -seminaari 20.11.

Poliittisilla päättäjillä on vahva tahtotila toteuttaa perhevapaauudistus, vaikka se lisäisi perhevapaajärjestelmän kustannuksia, kertoo Lastensuojelun Keskusliiton teettämä tuore asennekysely. Monimuotoiset perheet ja lapset erilaisissa elämäntilanteissa -kyselyn tulokset julkaistaan Lapsen oikeuksien päivänä Hämeenlinnassa. Seminaarin avaa pääministeri Juha Sipilä.

61 % kyselyyn vastanneista kansanedustajista ja poliittisista taustavaikuttajista kannattaa lapsikohtaisia perhevapaita.

Valtaosa poliittisista vaikuttajista haluaa toteuttaa perhevapaauudistuksen, vaikka se lisäisi perhevapaajärjestelmän kustannuksia, selviää tuoreesta asennekyselystä. Lastensuojelun Keskusliitto kysyi kansanedustajilta, poliittisilta taustavaikuttajilta ja lasten ja perheiden asioita hoitavilta virkamiehiltä heidän mielipiteitään muun muassa vuoroasumisesta, toisen asteen maksuttomuudesta, subjektiivisen päivähoidon toteutumisesta, perhevapaiden jakamisesta, pysyvästä sijoituksesta ja erityishoitorahan maksamisesta siihen asti, että lapsi täyttää 18. Tervetuloa kuulemaan kyselyn tulokset Hämeenlinnaan Lapsen oikeuksien päivänä!

Verkatehtaalla 20. marraskuuta järjestettävä Seuraavat 100 vuotta – Lapsuuden tulevaisuus Suomessa! -seminaari on yksi juhlavuoden merkittävimmistä lasten ja nuorten asioihin keskittyvistä tapahtumista. Suomen satavuotiaan itsenäisen taipaleen kunniaksi järjestettävässä seminaarissa luodaan katse suomalaisen lapsuuden historiaan ja katsotaan pitkälle tulevaisuuteen. Seminaarissa haetaan eri asiantuntijoiden johdolla ratkaisuja tämän päivän haasteisiin, jotta lapsuuden menestystarina Suomessa jatkuisi. Puhujina seminaarissa ovat mm. Esko Valtaoja, Heikki Hiilamo, Maria Kaisa Aula sekä Pentti Arajärvi. Seminaarin järjestävät Hämeenlinnan kaupunki, Emma & Elias -ohjelma, ITLA ja Lastensuojelun Keskusliitto.

Ohjelmapäällikkö Ulla Lindqvist, Emma & Elias -ohjelma, Lastensuojelun Keskusliitto
ulla.lindqvist@lskl.fi

Mediailmoittautuminen: Jenna Kankaanpää, Hämeenlinnan kaupunki
jenna.kankaanpaa@hameenlinna.fi

Emma & Elias on STEAn rahoittama ja Lastensuojelun Keskusliiton koordinoima avustusohjelma (2012–2017). Ohjelma kokoaa yhteen järjestöjen hankkeita ja toimintoja, joilla edistetään lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia. Ohjelman avulla pyritään parantamaan yläkouluikäisten (15 vuotta) ja sitä nuorempien lasten kasvuolosuhteita.

Ei enää vuoden pätkälupia turvapaikanhakijoina tulleille nuorille4.4.2018 09:00Tiedote

Lapsi- ja perhejärjestöt vaativat, että ilman huoltajaa tulleiden jatkolupakäytäntöä muutetaan niin, että se tukee kotoutumista. Lyhyet jatkoluvat tai kielteiset päätökset ovat Maahanmuuttoviraston uusi laintulkinta, joka on tehty ilman lakimuutosta ja voidaan ilman sellaista myös korjata. On kohtuutonta ja myös kotoutumista heikentävää, että lähes tuhat nuorta joutuu jatkuvasti pelkäämään oleskeluoikeutensa päättymistä Maahanmuuttoviraston uuden käytännön takia.

Järjestöt paikkaavat julkisten palveluiden jättämiä aukkoja20.11.2017 07:50Tiedote

Järjestöjen vahvuus on niiden kyvyssä tukea ihmisiä elämän siirtymissä, sanoo tutkija, tietokirjailija Petri Paju. Tänään julkaistava teos Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä sisältää 43 järjestöelämäkerrallista haastattelua. Niiden kautta tutkija on pyrkinyt vastamaan kysymykseen: mikä on järjestöjen merkitys ihmisille. On olemassa monia, jotka eivät olisi ehkä selvinneet yllättävästä elämänmuutoksesta ilman järjestöjen tarjoamaa vertaistukea, kirjailija sanoo.