Mediakutsu Sitra Debattiin 22.8.2017: Uusi älykkyys avuksi työn ja tekijän kohtaantoon

Miten Suomeen voitaisiin luoda nykyistä edistyksellisemmät työn markkinat? Tätä pohditaan Sitra Debatissa julkistettavan keskustelualoitteen pohjalta.

Miten tehostetaan työn ja tekijän kohtaantoa eli työn markkinoiden toimintaa? Uskomme, että ratkaisut löytyvät muun muassa tiedon ja digitalisaation uudenlaisesta hyödyntämisestä, työvoimaviranomaisten ja työnvälitysmarkkinoiden paremmasta työnjaosta sekä työn vastaanottoa edistävästä sääntelystä – ihmisen omaa muutosvalmiutta ja sopeutumiskykyä unohtamatta.

Työn muuttuessa olisi yhä tärkeämpää, että jokainen hakeutuisi oikea-aikaisesti ja tehokkaasti itselleen parhaiten sopiviin uusiin palkka- tai yrittäjätöihin. Työn markkinoiden tehostuminen lyhentää myös työttömyysaikoja.

Keskustelualoite perustuu Sitran Työelämän taitekohdat -avainalueen työhön ja selvityksiin. Aloitteen työstämiseen on saatu apua myös debattiin osallistuvilta työelämäasiantuntijoilta.

Aika: tiistai 22.08.2017 klo 8.00 - 10.00 (aamupala klo 8.00 alkaen, tilaisuuden avaus klo 8.30)
Paikka: Sitra, Itämerenkatu 11 - 13

Ohjelma:

Mihin perustuvat uudet, älykkäät työn markkinat?
Timo Lindholm, johtaja, Sitra

Sitra Debatti: Uusia ajatuksia työn ja tekijän kohtaantoon
Maria Kaisa Aula, työllisyyskokeilujen selvityshenkilö, TEM
Olli Kärkkäinen, yksityistalouden ekonomisti, Nordea
Ralf Sund, pääekonomisti, STTK
Osmo Soininvaara, tietokirjailija

AI jaa? – käytännön sovellukset ja tulevaisuuden mahdollisuudet
Vainu Oy

Lisätiedot ja median ilmoittautumiset maanantaihin 21.8. menessä:
Taru Keltanen, asiantuntija, viestintä, Sitra
taru.keltanen@sitra.fi, puh. 040 674 3246

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Sitra: Suomen menestystarina hiipuu, ellei kansanvallan rakenteita uudisteta23.2.2018 04:00Tiedote

Suomalaisen demokratian sadan vuoden takaa kumpuavat rakenteet ja toimintatavat eivät enää pysty vastaamaan yhteiskunnan muutokseen. Tämä käy ilmi Sitran vanhempien neuvonantajien Liisa Hyssälän ja Jouni Backmanin tuoreesta, poikkeuksellisen laajaan haastatteluaineistoon pohjautuvasta Kansanvallan peruskorjaus -työpaperista, joka sisältää yli 50 toimenpide-ehdotusta kansanvallan uudistamiseksi.

Sitra: Finlands framgångshistoria falnar om inte folkstyrets strukturer förnyas23.2.2018 04:00Tiedote

Den finländska demokratins hundra år gamla strukturer och verksamhetssätt klarar inte längre av att svara mot förändringarna i samhället. Detta framgår av Sitras seniorrådgivare Liisa Hyssäläs och Jouni Backmans färska arbetspapper Totalrenovering av folkstyret (Kansanvallan peruskorjaus) som bygger på ett exceptionellt omfattande intervjumaterial och som innehåller över 50 åtgärdsförslag till en reform av folkstyret.