Mediakutsu Sitra Debattiin 22.8.2017: Uusi älykkyys avuksi työn ja tekijän kohtaantoon

Miten Suomeen voitaisiin luoda nykyistä edistyksellisemmät työn markkinat? Tätä pohditaan Sitra Debatissa julkistettavan keskustelualoitteen pohjalta.

Miten tehostetaan työn ja tekijän kohtaantoa eli työn markkinoiden toimintaa? Uskomme, että ratkaisut löytyvät muun muassa tiedon ja digitalisaation uudenlaisesta hyödyntämisestä, työvoimaviranomaisten ja työnvälitysmarkkinoiden paremmasta työnjaosta sekä työn vastaanottoa edistävästä sääntelystä – ihmisen omaa muutosvalmiutta ja sopeutumiskykyä unohtamatta.

Työn muuttuessa olisi yhä tärkeämpää, että jokainen hakeutuisi oikea-aikaisesti ja tehokkaasti itselleen parhaiten sopiviin uusiin palkka- tai yrittäjätöihin. Työn markkinoiden tehostuminen lyhentää myös työttömyysaikoja.

Keskustelualoite perustuu Sitran Työelämän taitekohdat -avainalueen työhön ja selvityksiin. Aloitteen työstämiseen on saatu apua myös debattiin osallistuvilta työelämäasiantuntijoilta.

Aika: tiistai 22.08.2017 klo 8.00 - 10.00 (aamupala klo 8.00 alkaen, tilaisuuden avaus klo 8.30)
Paikka: Sitra, Itämerenkatu 11 - 13

Ohjelma:

Mihin perustuvat uudet, älykkäät työn markkinat?
Timo Lindholm, johtaja, Sitra

Sitra Debatti: Uusia ajatuksia työn ja tekijän kohtaantoon
Maria Kaisa Aula, työllisyyskokeilujen selvityshenkilö, TEM
Olli Kärkkäinen, yksityistalouden ekonomisti, Nordea
Ralf Sund, pääekonomisti, STTK
Osmo Soininvaara, tietokirjailija

AI jaa? – käytännön sovellukset ja tulevaisuuden mahdollisuudet
Vainu Oy

Lisätiedot ja median ilmoittautumiset maanantaihin 21.8. menessä:
Taru Keltanen, asiantuntija, viestintä, Sitra
taru.keltanen@sitra.fi, puh. 040 674 3246

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.