MEDIAKUTSU: SOTE+TYÖ - Hyvinvointialan syysseminaari 21.10.

Pystyykö Suomi vihdoin ratkaisemaan sote-uudistuksensa? Millaisilla työmarkkinoilla tulevaisuudessa toimimme, ja miten varmistamme jokaiselle varallisuuteen tai asemaan katsomatta laadukkaat hyvinvointipalvelut myös tulevaisuudessa?

Arvoisa median edustaja,

Tervetuloa Hyvinvointiala HALI ry:n SOTE + TYÖ -syysseminaariin maanantaina 21.10. klo 13 alkaen. Iltapäivän aikana luomme katseen tulevaan ja keskustelemme sote-alan muuttuvista työmarkkinoista sekä hyvinvointijärjestelmän murroksesta. Päivä päättyy illalliseen. Syysseminaari järjestetään HALIn liittokokouksen yhteydessä. Tapahtuma kerää yhteen sote-alan keskeiset toimijat asiantuntijoista päättäjiin ja palveluntuottajiin.

Varmista paikkasi heti ja ilmoittaudu tästä. Seminaari on maksuton median edustajille.

Mitä: SOTE + TYÖ -syysseminaari

Missä: Hotel Clarion (Tyynenmerenkatu 2)

Milloin: 21.10. klo 13:00 – 18:00

Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma:

Juontaja: Ismo Partanen, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry

13:00 HALIn tervehdys - Yrjö Närhinen, Hyvinvoinvointiala HALI ry:n hallituksen puheenjohtaja, Terveystalo

TYÖN TULEVAISUUS

13:10 Työ, elämä ja ihminen
Petri Rajaniemi

14:10 Hyvinvointialan työvoimapula, mistä käsiparit tulevaisuudessa?
Terhi Tevameri, sote-toimialapäällikkö, Varsinais-Suomen ELY-keskus

14:30 - 15:15 Paneeli: Mistä osaavat tekijät työmarkkinoille?
Juontaja: Emilia Kullas, johtaja, EVA

Katri Kulmuni, elinkeinoministeri
Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtajaHyvinvointiala HALI ry
Silja Paavola, puheenjohtaja, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Tauko 15 min, kahvitarjoilu

SOTEN TULEVAISUUS

16:00 - 16:30 Kyselytunti
Krista Kiuru, perhe- ja peruspalveluministeri

16:30 - 17:00 Perusterveydenhuollon korjaussarja: Miten jonot puretaan?
Heikki Pärnänen, johtaja, Lääkäriliitto
Anu Niemi, ylilääkäri, THL

17:00 - 17:30 Järjestöjen rooli ja tehtävä sote-uudistuksessa: Järjestöt nyt!
Olli Holmström, toimitusjohtaja, Helsingin Diakonissalaitos
Hanna Sarkkinen, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunta

17:30 - 18:00 Ikääntyneiden palvelut kuntoon
Arja Laitinenlaatujohtaja, ikäihmisten palvelut ja asumispalvelut, Pihlajalinna
Miia Laiho, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan vpj.

Lauri Koponen, vaikuttajaviestinnän asiantuntija, p. 0405233563

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot: Lauri Koponen, vaikuttajaviestinnän asiantuntija, p. 040 523 3563 / lauri.koponen@hyvinvointiala.fi

Sote-yritykset luovat alueellista elinvoimaa – hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan16.1.2020 15:15:37 EETTiedote

Yksityinen sote-ala on tuottanut merkittävän määrän uusista työpaikoista vuosina 2017 ja 2018, selviää TEM:n tuoreesta toimialaraportista. Sen mukaan sote-alan yritysten henkilöstömäärä oli noin 80 000 työntekijää vuonna 2018, mikä on yli 4 300 henkilöä enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko yksityisen toimialan merkittävyys kasvaa entisestään, kun lukuihin lisätään sote-alan järjestölähtöinen toiminta. Sote-alan työvoimapula on kuitenkin johtanut merkittäviin rekrytointiongelmiin. Hallitukselta tarvitaan toimia, jotta työpaikkojen ja alueellisen elinvoiman kasvu jatkuu.

Arja Laitinen Hyvinvointiala HALI ry:n hoivajohtajaksi13.12.2019 12:29:22 EETTiedote

Sairaanhoitaja (AMK) ja sosiaali- ja terveysjohtamisen EMBA Arja Laitinen on nimitetty hoivasta ja osaamisesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Hyvinvointiala HALI ry:hyn. Laitinen siirtyy HALIin Pihlajalinna Oyj:stä, jossa hän on toiminut vuodesta 2014 ensin hoivapalveluiden palvelupäällikkönä, myyntijohtajana ja viimeisimpänä laatujohtajana vastaten vanhus- ja asumispalveluista. Laitinen on aloittanut uudessa tehtävässään HALIssa 3.12.2019. - Olen todella tyytyväinen, että HALI sai vahvan ja kokeneen hoiva-alan osaajan johtoryhmään. Arjan vastuulle tulee hoivan lisäksi osaaminen ja koulutus, jotka ovat aivan keskeisessä asemassa, kun mietitään, miten hyvinvointialan työlle saadaan riittävästi osaavia työntekijöitä tulevaisuudessa, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas. Laitinen on ottanut innostuneena uuden ja vastuullisen työn vastaan. - On hienoa päästä tekemään työtä liitossa, jonka jäsenyritykset ja -järjestöt pitävät huolta ihmisistä vauvasta vaariin. Omassa

Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin10.12.2019 10:12:15 EETTiedote

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.