Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–2022

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Unofficial Galaxies -näyttely esittelee ikonisia hahmoja, aluksia ja muita keräilyharvinaisuuksia Tähtien sota -fanimaailmasta.Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä näyttely on yksi maailman suurimmista yksityisistä Tähtien sota -kokoelmista. Kokoelman näyttävimpiin esineisiin kuuluvat muiden muassa luonnollisen kokoinen aavikkokiituri, joka on ostettu alkuperäistrilogian kotina toimineelta Lontoon Elstree-studiolta, sekä erilaiset avaruusaseet, puvut ja haarniskat.

Ulkomaankirjeenvaihtaja, tietokirjailija, kuvajournalisti ja tv-tuottaja Rauli Virtasen (s. 1948) dokumentaarinen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely kattaa puoli vuosisataa maapallon kriisialueiden elämää. Näyttelyn vanhimmat kuvat ovat syksyltä 1972, jolloin Virtanen matkusti Vietnamiin raportoimaan siellä vallinneesta sodasta. Tuoreimmat kuvat kertovat puolestaan viime kuukausien Ukrainan konfliktin tapahtumista, joita Virtanen on ollut paikan päällä tallentamassa.

Unofficial Galaxies -kesänäyttely on esillä Tampere-talon Sorsapuistosalissa 1.–31.7.2022.

Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely on avoinna Tampere-talon Duetto 1 -salissa 1.7.–10.8.2022.

Tarjoamme median edustajille mahdollisuuden tutustua Tampere-talon kesänäyttelyihin päivää ennen niiden aukeamista yleisölle. Molemmissa näyttelyissä voi kuvata.

Aika: Torstai 30.6.2022 klo 13

PaikkaTapaaminen Tampere-talon pääaulassa, josta siirtyminen näyttelytiloihin.

Ilmoittautuminen ja haastattelupyynnöt:

Median on mahdollista haastatella näyttelyiden tuottajaa, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalaista sekä Rauli Virtasta. Haastattelupyynnöt sekä tilaisuuden ennakkoilmoittautumiset sähköpostitse viestinta@tampere-talo.fi

Kansallisbaletin tuore juhlatuotanto Joutsenlampi vierailee Tampere-talossa lokakuussa 202318.8.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Suomen kansallisbaletti tuo Tampere-taloon huippukoreografi David McAllisterin tänä vuonna ensi-iltansa saaneen Joutsenlampi-baletin. Balettia esitetään Tampere-talossa täysimittaisena tuotantona kaikkine lavasteineen ja pukuineen kolmen esityksen verran 6.–7. lokakuuta 2023. Pjotr Tšaikovskin tutun ja tunteikkaan musiikin tulkitsee Tampere Filharmonia. Lipunmyynti alkaa marraskuussa.

Tampere-talossa vieraili kesällä jopa 70 000 kulttuurin ystävää – etenkin Toto ja Tähtien sota kiinnostivat12.8.2022 10:23:40 EEST | Tiedote

Tampere-talon näyttelyissä, konserteissa ja Muumimuseossa vieraili kesälomakauden aikana jopa 70 000 kävijää. Suurinta kiinnostusta herättivät perjantaina 5. elokuuta Sorsapuisto Live -uutuustapahtumassa esiintynyt amerikkalainen rockyhtye Toto sekä Tähtien sota -keräilyesineistä koostuva Unofficial Galaxies -näyttely, joka oli esillä Sorsapuistosalissa heinäkuun ajan. Tampere-talon tähtien kesä jatkuu elokuussa, kun Isossa salissa vierailevat Puolustusvoimien varusmiessoittokunta sekä Radion sinfoniaorkesteri solistinaan viulisti Pekka Kuusisto.

Tampere-talon kesänäyttelyillä jo yli 6 000 kävijää – ”Tampereelle on helppo tulla kauempaakin”11.7.2022 12:27:10 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden suurin konsertti- ja kongressikeskus Tampere-talo kiinnostaa matkailijoita myös kesäkaudella. Heinäkuun alussa avautuneissa kahdessa kesänäyttelyssä on reilun viikon aikana vieraillut yli 6 000 kävijää. Unofficial Galaxies -näyttely esittelee Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä ja ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaarinen valokuvanäyttely maapallon kriisialueiden elämää 50 vuoden ajalta.

Latvian Kansallisbaletin Romeo ja Julia tuo ajattoman tragedian marraskuussa Tampere-taloon4.7.2022 14:15:00 EEST | Tiedote

Kansainväliset balettivierailut jatkuvat Tampere-talossa marraskuussa. Latvian Kansallisbaletti ja Tampere Filharmonia esittävät Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletin perjantaina 11. ja lauantaina 12. marraskuuta Tampere-talossa yhteensä kolme kertaa. Orkesteria johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš. Liput ovat nyt myynnissä.