MEDIAKUTSU tänään 20.11.: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista

#mimmitkoodaa-ohjelma yhdistää perjantaina kerralla ennätysmäärän naisia. Jo alkuviikosta mukaan oli ilmoittautunut yli 1800 koodaamisesta ja uusista uramahdollisuuksista kiinnostunutta ”mimmiä”. ”Tämä on aivan pökerryttävän huima suosio”, kiittää #mimmitkoodaa vetäjä Milja Köpsi. Ohjelman kansallinen merkitys on jo nyt suuri. Perjantain pääpuhuja, opetusministeri Li Andersson pitää #mimmitkoodaa-ohjelmaa yhtenä Suomen kansainvälisenä valttikorttina ja maakuvan positiivisena luojana.

Opetusministeri Li Andersson. Kuva:  Helena Heiskanen, OKM
Opetusministeri Li Andersson. Kuva: Helena Heiskanen, OKM

Mediakutsu 20.11.

Media on lämpimästi tervetullut seuraamaan #mimmitkoodaa-ohjelman ”This Is Not A Webinar” -tilaisuutta perjantaina 20.11.2020 klo 9-17 verkossa. Tilaisuuden pääpuhuja on opetusministeri Li Andersson, joka käsittelee #mimmitkoodaa-ohjelman roolia myös Suomen kansainvälisestä näkökulmasta klo 11.

Yli 30 huippupuhujan joukossa ovat lisäksi mm. CGI:n johtaja Pauliina Nikko-Takkala (klo 15.35 lava 1), F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen (klo 13.45 lava 1), Abloyn Vice President Minna Sallinen (klo 11.35 lava 1) ja Helsingin yliopiston professori Teemu Roos (klo 11.35 lava 2). Puhujien taustaorganisaatiot edustavat muutenkin suomalaisen teknologian ja IT-alan huippua, kuten mm. Digia, Fraktio, Futurice, Geniem, Hanken, LUT-yliopisto, Siili, Vaisala, Vincit ja VTT.

This Is Not A Webinar” on huippuluokan virtuaalinen tapahtuma, jonka kaikki puheenvuorot striimataan. Ohjelmistoalan kiinnostavinta osaamista edustavien puheenvuorojen lisäksi osallistujilla on mahdollisuus verkostoitua erilaisissa keskustelutilaisuuksissa sekä näytteilleasettajien virtuaalisissa tiloissa.

Tilaisuus ei olisi mahdollinen ilman yritysten merkittävää panostusta mimmien koulutukseen, tukeen ja mm. Junior Trainee paikkojen tarjoamiseen. Mukana rakentamassa mimmeille uusia urapolkuja ja tasa-arvoisempaa IT-alaa ovat Microsoft, Siili, Vincit, Accenture, Laurea AMK, FITech, LUT-yliopisto, IBM, Geniem ja CGI. Kiitos kuuluu myös teknisestä toteutuksesta vastaavalle Brellalle.

“Ohjelmisto-osaajista on yhä valtava pula, eikä vain softayhtiöissä vaan kaikilla aloilla. Naisten osuus tekijöistä on pieni, ja ongelma on tiedostettu. Edelläkävijät ovat jo korjaamassa tilannetta #mimmitkoodaa-ohjelman kumppaneina”, toteaa ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mistä kyse? #mimmitkoodaa on kovaa valuuttaa

#mimmitkoodaa-ohjelma on noussut runsaassa kahdessa vuodessa yhdeksi Suomen digitalisoitumisen myönteisimmistä onnistumisista. Jo yli 6000 naista on lähtenyt mukaan ja kansainvälinen huomio on lisääntynyt koko ajan.

”Olemme vilpittömän kiitollisia ja onnellisia, että mimmit itse ja koko ohjelman mahdollistavat yritykset ovat lähteneet näin uskomattoman laajasti ja intensiivisesti mukaan. Vuosi sitten saatu EU:n tasa-arvopalkinto ja ihan tuore benchmark-asemamme EU:n Erasmus-ohjelmassa ovat aika mykistäviä osoituksia siitä, että jotain on todellakin tehty oikein”, toteaa ohjelmaa vetävä Milja Köpsi, joka itse juuri voitti ansioillaan Nordic Women in Tech -kisassa Diversity-sarjan.

Rasmus Roiha on erittäin tyytyväinen, että juuri opetusministeri Li Andersson saatiin ”This Is Not A Webinar” -tapahtuman pääpuhujaksi.

”Me arvostamme aivan valtavasti sitä, että myös valtiovalta näkee tämän hienon ohjelman ja ennen kaikkea naisten valtavan potentiaalin. Jos ja toivottavasti kun voimme olla avuksi myös Suomen kansainvälisten vaikutusmahdollisuuksien parantamisessa oman esimerkkimme voimin, mikä voisi olla parempi kiitos työstämme", kysyy Roiha.

Tilaisuuden ohjelma:

09.00 Tervetuloa – Rasmus Roiha ja Milja Köpsi

09.15 Sonja Hyrynsalmi, LUT: Oman polun löytäminen IT-alalle

09.45 LAVA 1: Janne Tienari, Hanken: Sukupuoli @teknologia – enemmän naisia esiin / Anna Mäkelä, Duunitori: Sukupuolineutraalit ammattinimikkeet / Vlada Laukkonen, Lasten ja nuorten keskus ry: Kaikki koodaa

LAVA 2: Pauliina Anttila & Saija Saarenpää, Vincit: Web-ohjelmointi tunnissa

11.00 Ministeri Li Anderssonin tervehdys

11.20 TAUKO – yritysständit avoinna

11.35 LAVA 1: Minna Sallinen & Hanna Sillanpää, Abloy: Avaimesta näkymätön / Noora Hammar, Elisa Santa Monica: Vahvuuksista ammatti / Aleksi Huhtanen, FITech: Miten opin sitä mitä haluan oppia?

LAVA 2: Teemu Roos, HY: Tekoäly tutuksi / Lassi Virtanen, Pilvi.com: Pilvipalveluiden perusteet / Anna Aarnikoivu & Jonna Särs, Accenture: Why is cloud so important and what skills do I need to work with cloud technology?

13.25 TAUKO – yritysständit avoinna

13.45 LAVA 1: Mikko Hyppönen, F-Secure: Modernit Ongelmat Vaativat Moderneja Ratkaisuja / Mika Nieminen, VTT: Kolme pointtia vastuullisesta teknologiasta / Marc Dillon, Basemark: A survivor’s guide to coming up in the wild world of technology startups / Taija Engman, Goodsign: Ohjelmistoyrittäjän uratarina / Pauliina Nikko-Takala, CGI: Esimerkkejä positiivisen kyberturvakulttuurin luomiseen / Taina Myöhänen, We in Games: Faktaa ja fiktiota työskentelystä pelialalla / Ella Raskila & Ville Saviluoto, Digia: Rekrytoinnin 101 – headhunterin vinkit ja sudenkuopat?

LAVA 2: Kati Hakala & Salla Rantamäki, Ericsson: Elements of user experience / Amanda Koivisto, Geniem: Kuinka lähteä liikkeelle WordPress-kehittämisen kanssa / Eevis Panula, Futurice: GraphQL 101: Vaihtoehtoja rajapintoihin / Maaret Pyhäjärvi, Vaisala: Testiautomaatio on testauksen dokumentointia / Mikko Kasanen, Microsoft: Embedded systems & hardware / Hanna Kontinen, Brella: Agilella yrityskulttuurilla koronaa vastaan!

16.40 Yritysständit vielä avoinna

Tilaisuuden sivuilla päivittyvä ohjelma ja puhujaesittelyt: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/thisisnotawebinar/

Osallistuminen linkin kautta: https://next.brella.io/join/TISW2020 (koodilla TISW2020)

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi
Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Opetusministeri Li Andersson. Kuva:  Helena Heiskanen, OKM
Opetusministeri Li Andersson. Kuva: Helena Heiskanen, OKM

Opetusministeri Andersson: ”IT-alalle saatava tasa-arvo tuleville sukupolville” – #mimmitkoodaa-ohjelmalla EU-tason merkitys20.11.2020 14:00:12 EETTiedote

Opetusministeri Li Andersson toi perjantaina vahvasti tulevaisuuteen vievät tasa-arvoterveiset ainutkertaisen suureen #mimmitkoodaa-virtuaalitapahtumaan. Andersson näkee tasa-arvon merkittävänä osana koko Euroopan rakentamista. ”Tukemalla tyttöjen ja naisten digitaalisten taitojen ja osaamisen kehittymistä, takaamme yhdenvertaiset mahdollisuudet rakentaa menestyvää ja tasavertaista Eurooppaa”, visioi Andersson. Virtuaalinen suurtapahtuma keräsi perjantaina mukaan lähes 2000 ilmoittautunutta.

MEDIAKUTSU 20.11.2020: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista19.11.2020 08:00:00 EETKutsu

Milja Köpsi, a #mimmitkoodaa super woman, victorious in the Nordic Women In Tech competition – “Great recognition and boost for the entire community”16.11.2020 15:45:23 EETPress release

The #mimmitkoodaa program, which has already attracted more than 6,000 women, has received significant international recognition. Milja Köpsi, the super woman and face of the program, won the “Diversity Leader of the Year” series in the Nordic Women In Tech competition. Köpsi was the only Finn to bring home a victory in her series, but seven other acclaimed and influential Finnish women were also nominated. “Great work has been done in Finland. It warms my heart that the whole #mimmitkoodaa community now received this recognition,” Köpsi rejoices.

Voitto Nordic Women In Tech -kisassa #mimmitkoodaa-voimanainen Milja Köpsille – ”Suuri tunnustus ja buustaus koko yhteisölle”13.11.2020 16:22:13 EETTiedote

Jo yli 6000 naista mukaan tempaissut #mimmitkoodaa-ohjelma on saanut merkittävän kansainvälisen tunnustuksen. Ohjelman voimanaiseksi ja kasvoiksi noussut Milja Köpsi voitti Nordic Women In Tech -kilpailussa sarjan ”Diversity Leader of the Year”. Köpsi toi ainoana suomalaisena voiton kotiin sarjastaan, mutta ehdolla oli seitsemän muutakin ansioitunutta suomalaista teknologian vaikuttajanaista. ”Suomessa on tehty hienoa työtä. Omaa sydäntä lämmittää, että nyt palkittiin koko #mimmitkoodaa-yhteisö”, iloitsee Köpsi.

Euroopan mahdollisuus uusiin teknologiaosaajiin! Haastekampanja eurooppalaisille kaupunkiseuduille13.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Teknologia-alan huippuosaajat ovat perinteisesti voineet hyödyntää Yhdysvalloissa H-1B-viisumia. Presidentti Donald Trumpin aikana näiden viisumien haltijoiden maahanpääsy on kuitenkin estetty tai sitä on merkittävästi vaikeutettu. Näin kymmenet tuhannet viisumia hakeneet teknologiaosaajat ovat epätietoisia tulevaisuudestaan. Tämä luo Euroopalle mahdollisuuden vahvistaa omaa kilpailukykyä houkuttelemalla osaajat Eurooppaan.

Europe’s opportunity to bring in new technology experts! Challenge campaign for European metropolitan areas13.11.2020 08:00:00 EETPress release

Traditionally, top technology experts have been able to gain entry to the United States with an H-1B visa. However, entry for holders of such visas has been blocked or significantly impeded during President Donald Trump’s term in office. This has created uncertainty among tens of thousands of technology experts who have applied for visas, providing Europe with the opportunity to boost its competitiveness by attracting them to Europe.