Mediakutsu: Tervetuloa Rakennuttaminen 2019 -seminaariin Tampere-talolle 17.-18.1.2019 kuulemaan ja haastattelemaan alan huippuasiantuntijoita

RAKENNUTTAMINEN 2019 on RAKLIn ja Kiinkon järjestämä vuosittainen kiinteistö-, rakentamis- ja infra-alan johdon sekä asiantuntijoiden kahden päivän tapaamisfoorumi, joka järjestetään Tampere-talolla 17.-18.1.2019. Tapahtuma on noussut Suomen merkittävimmäksi rakennuttamisen tapahtumaksi tarjoten kohtaamispaikan alan johtaville asiantuntijoille niin Suomesta kuin kansainvälisesti. Tänä vuonna Tampere-taloon kokoontuu yli 300 osallistujaa.

Mikä tekee Rakennuttaminen 2019 -seminaarista kiinnostavan?

Puheenvuoroissa nostetaan esiin kiinteistö- ja rakentamisalan keskustelussa olevia ajankohtaisia teemoja ja näkökulmia kuten rakentamisalan vastuullisuus ja kestävä kehitys, kosteus- ja sisäilma-asiat sekä kuullaan Tampereen ratikkarakentamisen etenemisestä niin turvallisuuden kuin rakentamisenaikaisten liikennejärjestelyjen näkökulmasta.

Torstaina aamupäivästä ollaan haastavien ja isojen hankkeiden, kuten Olkiluodon ydinvoimalan ja Helsingin Olympiastadionin, äärellä. Päivän ensimmäinen puhuja on yhdysvaltalainen tohtori Patricia D. Galloway, jolla on mittava kokemus useista kansainvälisistä miljarditason energia- ja infrahankkeista.

Tässä muutamia poimintoja ohjelmasta:

Torstaina 17.1. klo 11.30
Keski-Pasilan ja Triplan haasteita
projektijohtaja Päivi Ahlroos, Helsingin kaupunki
hankejohtaja Tapio Salo, YIT Rakennus Oy

Torstaina 17.1. klo 14.30
Ratikan rakentaminen kaupungin sydämessä - työnaikaisten liikennejärjestelyiden haasteet
projektipäällikkö Antti Haukka, Tampereen kaupunki

Perjantai 18.1. klo 9.30
Yhteinen tapa raportoida rakentamisen vastuullisuudesta
erityisasiantuntija Matti Kuittinen, ympäristöministeriö
asiantuntija Mirkka Rekola, Senaatti-kiinteistöt

Näiden lisäksi tapahtumassa on mukana useita asiantuntijoita alalta ja sen ulkopuolelta.Tutustu puhujiin ja tarkempaan ohjelmaan. Tapahtuman nettisivut löydät täältä.

Toimittajien ilmoittautuminen, haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Mari Vuorela
viestintäpäällikkö
Kiinko
mari.vuorela@kiinko.fi

RAKLI kokoaa yhteen kiinteistöalan ja rakennuttamisen vastuulliset ammattilaiset. RAKLIN jäsenet ovat asuntojen, toimitilojen ja infrastruktuurin omistajia, rakennuttajia ja käyttäjiä tai näiden ammattimaisia edustajia. www.rakli.fi

Kiinko yhdistää uusimman tutkitun tiedon, tuoreen asiantuntemuksen ja liiketoiminnan tarpeet luoden ajantasaisia, tulevaisuuteen tähtääviä koulutus- ja työelämäpalveluita. Näin viemme eteenpäin suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan osaamista. Sadoissa vuosittaisissa seminaareissa ja koulutuksissa yritykset kohtaavat alan johtavat asiantuntijat niin Suomesta kuin ulkomailta. www.kiinko.fi

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien nousuodotukset aiempaa maltillisempia11.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä kasvaa edelleen, mutta kasvuvauhti on lähes kaikissa sijoittajaryhmissä hidastumassa. Myös vuokrien nousuodotukset ovat aiempaa maltillisempia: pienten asuntojen vuokrien nousu jatkuu, mutta suurten asuntojen vuokrien arvioidaan joissakin kasvukeskuksissa jopa laskevan. Rakentamisen kustannusten pitkään jatkuneen nousun ennakoidaan olevan pysähtymässä.