Mediakutsu: Tervetuloa Rakennuttaminen 2019 -seminaariin Tampere-talolle 17.-18.1.2019 kuulemaan ja haastattelemaan alan huippuasiantuntijoita

RAKENNUTTAMINEN 2019 on RAKLIn ja Kiinkon järjestämä vuosittainen kiinteistö-, rakentamis- ja infra-alan johdon sekä asiantuntijoiden kahden päivän tapaamisfoorumi, joka järjestetään Tampere-talolla 17.-18.1.2019. Tapahtuma on noussut Suomen merkittävimmäksi rakennuttamisen tapahtumaksi tarjoten kohtaamispaikan alan johtaville asiantuntijoille niin Suomesta kuin kansainvälisesti. Tänä vuonna Tampere-taloon kokoontuu yli 300 osallistujaa.

Mikä tekee Rakennuttaminen 2019 -seminaarista kiinnostavan?

Puheenvuoroissa nostetaan esiin kiinteistö- ja rakentamisalan keskustelussa olevia ajankohtaisia teemoja ja näkökulmia kuten rakentamisalan vastuullisuus ja kestävä kehitys, kosteus- ja sisäilma-asiat sekä kuullaan Tampereen ratikkarakentamisen etenemisestä niin turvallisuuden kuin rakentamisenaikaisten liikennejärjestelyjen näkökulmasta.

Torstaina aamupäivästä ollaan haastavien ja isojen hankkeiden, kuten Olkiluodon ydinvoimalan ja Helsingin Olympiastadionin, äärellä. Päivän ensimmäinen puhuja on yhdysvaltalainen tohtori Patricia D. Galloway, jolla on mittava kokemus useista kansainvälisistä miljarditason energia- ja infrahankkeista.

Tässä muutamia poimintoja ohjelmasta:

Torstaina 17.1. klo 11.30
Keski-Pasilan ja Triplan haasteita
projektijohtaja Päivi Ahlroos, Helsingin kaupunki
hankejohtaja Tapio Salo, YIT Rakennus Oy

Torstaina 17.1. klo 14.30
Ratikan rakentaminen kaupungin sydämessä - työnaikaisten liikennejärjestelyiden haasteet
projektipäällikkö Antti Haukka, Tampereen kaupunki

Perjantai 18.1. klo 9.30
Yhteinen tapa raportoida rakentamisen vastuullisuudesta
erityisasiantuntija Matti Kuittinen, ympäristöministeriö
asiantuntija Mirkka Rekola, Senaatti-kiinteistöt

Näiden lisäksi tapahtumassa on mukana useita asiantuntijoita alalta ja sen ulkopuolelta.Tutustu puhujiin ja tarkempaan ohjelmaan. Tapahtuman nettisivut löydät täältä.

Toimittajien ilmoittautuminen, haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Mari Vuorela
viestintäpäällikkö
Kiinko
mari.vuorela@kiinko.fi

RAKLI kokoaa yhteen kiinteistöalan ja rakennuttamisen vastuulliset ammattilaiset. RAKLIN jäsenet ovat asuntojen, toimitilojen ja infrastruktuurin omistajia, rakennuttajia ja käyttäjiä tai näiden ammattimaisia edustajia. www.rakli.fi

Kiinko yhdistää uusimman tutkitun tiedon, tuoreen asiantuntemuksen ja liiketoiminnan tarpeet luoden ajantasaisia, tulevaisuuteen tähtääviä koulutus- ja työelämäpalveluita. Näin viemme eteenpäin suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan osaamista. Sadoissa vuosittaisissa seminaareissa ja koulutuksissa yritykset kohtaavat alan johtavat asiantuntijat niin Suomesta kuin ulkomailta. www.kiinko.fi

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Hallituksen kaavailema kiinteistöveron nosto heikentää entisestään kiinteistö- ja rakentamisalan suhdannetta22.8.2023 09:03:38 EEST | Tiedote

Hallituksen aikomus korottaa maapohjan kiinteistöveron alarajaa 1,3 prosenttiin on tuomassa kylmää vettä niskaan kaikille kiinteistönomistajille. Raklin tekemän vaikutusarvion perusteella esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa sijaitsevan asuin-, toimisto- tai liikekiinteistön kiinteistöverokustannus voi nousta lähes 15 prosenttia. Ammattimaisia kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan mahdollinen korotus heikentää entisestään alan suhdannetilannetta.

Rakennus- ja purkujätteistä halutaan hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia10.8.2023 07:15:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain noin 1,6 miljoonaa tonnia rakennus- ja purkujätettä, josta vain noin puolet päätyy hyötykäyttöön. Ilmastotavoitteiden kiristymisen myötä rakennus- ja purkumateriaalien rooli rakentamisen ohjauksessa korostuu. Kansallinen tavoite on hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia syntyvästä purkujätteestä. Kestävän purkamisen green deal edistää tätä tavoitetta.

Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa – energiaa on säästetty 335 000 kerrostaloasujan vuotuisen sähkönkulutuksen verran27.6.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja näin saavuttanut huiman 469 gigawattitunnin vuotuisen energiansäästön. Tämä vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua. Sopimuskausi päättyy vuonna 2025 ja ala toivoo uudelta hallitukselta jatkoa energiatehokkuussopimukselle.

Rakli: Hallitusohjelma huomioi laajasti rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä tulevaisuuteen19.6.2023 14:24:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on tyytyväinen siihen, kuinka hallitusohjelma huomioi rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä sekä ennustettavuutta tulevaisuuteen. Hallituksen sitoutuminen sääntelyn keventämiseen sekä prosessien ja lupakäytäntöjen sujuvoittamiseen on tervetullutta ja tarpeellista. Rakli muistuttaa tulevaa hallitusta siitä, että hallitusohjelmaa toimeenpantaessa on tärkeää osallistaa alan toimijoita parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.