Mediakutsu: Tervetuloa seuraamaan kouluruoan huippuseminaaria 10.12. klo 12-16 Hanasaaressa

Kouluruokailu, yksi Suomen merkittävimmistä innovaatioista, täyttää 70 vuotta vuonna 2018. Miten suomalainen kouluruokailu on kehittynyt, mikä on kouluruokailun merkitys tänään ja tulevaisuudessa?

Kutsuseminaari Kouluruoka vaikuttaa! Skolmat gör skillnad! kokoaa yhteen niin suomalaisia kun pohjoismaisia vaikuttajia, kehittäjiä, toimijoita, tutkijoita ja tekijöitä liittyen kouluruokailuun, julkisen ruokapalveluun ja ruokakasvatukseen. Seminaari koostuu elämyslounaasta, innostavista puheenvuoroista, infotorista sekä paneelikeskusteluista. Jokaisen paneelikeskustelun keskiössä on haaste, joka halutaan ratkaista. Samalla luodaan toimijoiden yhteinen visio siitä, mitä kohti haluamme kehittää kouluruokailua.

Seminaarin puhujat Pohjoismaista nostavat esille toimivan kouluruokailun merkityksen. Tilaisuuden virallisen avajaispuheenvuoron pitää maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja Pohjoismaisen tervehdyksen tuo Afton Halloran, Nordic Food Policy Lab, Pohjoismaisesta ministerineuvostosta. Pääpuhuja Marjaana Manninen, opetusneuvos Opetushallituksessa, havainnollistaa kouluruoan merkityksen ennen ja nyt. Johan Andersson, ruokailuun erikoistunut koordinaattori ja innostaja, Ruotsin Torsta Kunskapscentrumista ja Eva Sundberg, ruokailuun ja aterioihin erikoistunut asiantuntija Ruotsin Jordbruksverketista, valaisevat miten yhdessä voimme nostaa julkisen ruokapalvelun gastronomista tasoa.

Seminaarin järjestäjinä ovat ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf ja Finlands svenska Marthaförbund rf yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön kanssa.

Tietoa seminaarin kaikista puhujista, paneelikeskustelujen osallistujista ja ohjelmasta löytyy alla.

Median edustajat pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon seminaarin koordinaattorille Jessica Åhman, jessica.ahman@martha.fi.
Haastatteluja suomalaisten ja pohjoismaiden asiantuntijoiden kanssa voi tehdä ennen seminaaria ja tauon aikana.

Seminaaria voi myös seurata suorana täällä: http://bit.ly/yayoutube

Lisätietoja antavat:
Bettina Lindfors, toimitusjohtaja ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, +358409209810, bettina.lindfors@elo-saatio.fi
Mia Wikström, viestintäpäällikkö Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, +358503553213, mia.wikstrom@slc.fi
Annika Jansson, toiminnanjohtaja Finlands svenska Marthaförbund, +358503023363, annika.jansson@martha.fi

OHJELMA

Klo. 12.00 Historiallinen koululounas
Elämyksellinen lounas Hanasaaren ravintolassa, jossa pääsee tutustumaan suomalaiseen kouluruokailuun, sen eri vaiheisiin sekä innostaviin tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

Klo. 13.00 Tervetuloa! Juhlistamme Suomen kouluruokailua
Annika Jansson, toiminnanjohtaja, Finlands svenska Marthaförbund rf
Bettina Lindfors, toimitusjohtaja, ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö
Mia Wikström, viestintäpäällikkö, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf

Seminaarin juontajina Harriet Strandvik, kotitalousopettaja, Ahvenanmaa ja Bettina Lindfors

Tilaisuuden virallinen avaus
Jari Leppä, maa- ja metsätalousministeri, Suomi

Pohjoismainen tervehdys: kestävän julkisen ruokapalvelun tulevaisuus
Afton Halloran, Pohjoismainen ministerineuvosto ja Nordic Food Policy Lab, Kööpenhamina, Tanska

Klo. 13.20 Inspiraatioalustukset Ruotsista -Yhdessä nostamme julkisen ruokapalvelun gastronomista tasoa
Johan Andersson, ruokailuun erikoistunut koordinaattori ja inspiraattori, Torsta Kunskapscentrum, Ruotsi
Eva Sundberg, projektijohtaja MATtanken/Landsbygdsnätverket sekä ruokailuun ja aterioihin erikoistunut asiantuntija Jordbruksverket, Ruotsi

Klo. 13.40 Kouluruoka est. 1948 – kouluruokailun merkitys Suomessa ennen ja nyt
Marjaana Manninen, opetusneuvos, Opetushallitus, Suomi

Klo. 14.00 Paneelikeskustelu 1: Onko tähän varaa?
Huoli sekä kouluruokailun laadusta että toisaalta kustannuksista on kova. Onko kunnissa varaa hyvään kouluruokaan, onko kunnissa varaa olla panostamatta siihen? Mitä lasten lautasella on tulevaisuudessa, millä hinnalla?
Elina Ovaskainen, asiantuntija, Motiva
Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK
Mia Heijnsbroek-Wiren, kunnanvaltuutettu, Loviisan kaupunki
Elisabeth Eriksson, kotitalousneuvoja, Finlands svenska Marthaförbund rf
Nuorten ääni: Bertil Eriksson, opiskelija

Klo. 14.30 Kahvitauko & tutustuminen alan toimijoihin, sekä toisiimme kouluruoan osallistavalla infotorilla

Klo. 15.00 Paneelikeskustelu 2: Eiväthän ne edes syö!
Mistä on kyse ja mitä sille voidaan tehdä?
Minna Kaljonen, erikoistutkija, Suomen ympäristökeskus
Veronika Franzén, Ruokahuolto- ja siivouspäällikkö, Uudenkaarlepyyn kaupunki
Thomas Snellman, projektikoordinaattori, EkoNu, YA Yrkesakademin Pohjanmaalla
Nicke Wulff, rehtori, Cygneus skola Turussa
Nuorten ääni: Bertil Eriksson, opiskelija

Klo. 15.30 Paneelikeskustelu 3: Onko se edes terveellistä? Kouluruokailu aiheuttaa keskustelua kunnissa, mediassa ja vanhempainilloissa. Kuka päättää, mitä lasten lautasilla on ja onko se varmasti terveellistä?
Ratkaisijat:
Kirsi Salomaa, kotitalouden didaktiikan yliopistolehtori, Kotitalousopettajien liitto – Hushållslärarnas förbund ry
Arja Lyytikäinen, pääsihteeri, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
Leo Gammals, toimittaja, Svenska YLE
Micaela Romantschuk, toiminnanjohtaja, Förbundet Hem och Skola i Finland rf
Anna-Karin Quetel, projektivastaava, Nationellt kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg, Livsmedelsverket, Ruotsi
Nuorten ääni: Bertil Eriksson, opiskelija

Klo. 16.00  Tähtäimessä kouluruokailu työkaluna Suomen brändäyksessä ja erityisosaamisen viennissä ulkomaille.
Marjaana Manninen, Opetushallitus ja Afton Halloran, Nordic Food Policy Lab, Pohjoismaiden ministerineuvosto

Klo. 16.05 Seminaarin päätös

Kouluruokapäivä on koko koulun yhteinen, osallistava teemapäivä28.11.2018 09:20Tiedote

Tiedote 28.11.2018. Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Teemapäivä on tarkoitettu kaikille - oppilaille, opettajille, keittiöhenkilökunnalle ja vanhemmille. Tavoitteena on tutustua niin kouluruokailun historiaan kuin tulevaisuuteen, tarinoihin ja tekijöihin, laajentaa näkökulmia, tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä luoden ruokailoa.

Haku Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -suomenmestaruuskilpailuihin on käynnissä!15.11.2018 09:00Tiedote

Päästä luovuutesi valloille ja näytä taitosi! Hae mukaan Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuihin. Hakuaika on käynnissä 15.11.2018-15.1.2019. Vuoden Kokki -kilpailu on ruoanlaiton ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu ja Vuoden Tarjoilija -kilpailu on salipuolen ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu. Hallitseva Vuoden Kokki 2018 on Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 on Noora Sipilä, joiden edustuskaudet jatkuvat seuraavien voittajien valintaan saakka.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto 2018 John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle12.10.2018 22:00Tiedote

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnot annettiin tänä vuonna kahdelle suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijälle, John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle. Lähikalahankkeen tavoitteena on edistää kotimaisen ja vajaasti hyödynnetyn särkikalan elintarvikekäyttöä Suomessa. Ravintola Nolla on Pohjoismaiden ensimmäinen todellinen hävikkivapaa ravintola, joka keskittyy parhaaseen paikalliseen luomutuotantoon.

Viking Linesta Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailujen uusi pääyhteistyökumppani13.9.2018 08:00Tiedote

Viking Line aloittaa kolmivuotisen yhteistyön Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuita järjestävän suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiön ELO-säätiön kanssa. Kilpailun pääkumppanina Viking Line nostaa esiin keittiö- ja tarjoiluhenkilökunnan tärkeää työtä ja korkeaa ammattitaitoa. Punaisilla laivoilla työskentelee 220 kokkia ja yli 300 tarjoilijaa. Ruoka- ja ravintolaelämykset ovat tärkeä osa risteilyelämystä.